واکنش اوباما به خونریزی‌های غزه

 «باراک اوباما » رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا تصریح کرد که در خونریزی‌های فعلی در نوار غزه ، «همه تاحدی همدست» هستند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد، اوباما در واکنش به تحولات یک ماه اخیر در اراضی اشغالی و تنش‌ها میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها گفت: «آن‌چه حماس انجام داد، هولناک بود و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد و همچنین آن‌چه که حقیقت دارد این است که اشغالگری و آن‌چه بر سر فلسطینیان در حال رخ دادن است، غیرقابل تحمل است».

رئیس‌جمهور پیشین دموکرات ایالات متحده آمریکا در ادامه تحلیل پیچیده‌ای از درگیری‌ها بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در غزه ارائه داد و به هزاران مشاور پیشین گفت که همگی آن‌ها در خونریزی فعلی در غزه، «تاحدی همدست هستند».

وی در این خصوص گفت:‌«من به این موضوع نگاه می‌کنم و به گذشته فکر می‌کنم. در دوران ریاست‌جمهوری خود چه کاری می‌توانستم بکنم که تا به همان اندازه که تلاش کردم، این کار را به جلو ببرم؟»

اما بخشی از من هست که هنوز می‌گوید: "بسیار خب، آیا کار دیگری بوده که من می‌توانستم انجام دهم و انجام ندادم؟»

اوباما در حالیکه متقاعد شده بود که می‌تواند رئیس‌جمهوری باشد که درگیری‌های چنددهه‌ای بین صهیونیست‌ها و فلسطینیان را حل کند، وارد کاخ سفید شده بود اما پس از سال‌ها اصطکاک و بی‌اعتمادی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، کاخ سفید را ترک کرد.

نتانیاهو از توافق هسته‌ای ایران که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما منعقد شده بود و همچنین از تقاضای اوباما برای تعلیق شهرک‌سازی جدید ناامید شده بود.

واکنش اوباما به خونریزی‌های غزه

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در اظهارات روز گذشته خود در جمعی از کارکنان سابقش در شیکاگو، به

به احساسات قوی که جنگ با خود به همراه آورده اعتراف کرد و گفت: «این یک مسئله صدساله است که هم‌اکنون برجسته و مهم شده است» و سپس از مشاوران سابق خود خواست تا «تمام حقیقت را بپذیرند».

وی در این خصوص گفت:‌«و آن‌چه حقیقت دارد این است که تاریخچه‌ای از یهودیانی وجود دارد که احتمالاً نادیده گرفته شده‌اند مگر آن‌که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ های شما یا اجدادتان یا عمو‌ها و دایی‌ها و خاله‌ها و عمه‌های شما داستان‌هایی را درباره جنون ضدیهودیت برایتان تعریف کرده باشند و چیزی که حقیقت دارد این است که در حال حاضر، افرادی هستند که در حال مرگ هستند و هیچ ارتباطی با آن‌چه حماس انجام می‌دهد ندارند».

رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا سپس در خصوص کشتار کودکان فلسطینی گفت:‌«حتی آن‌چه من گفتم و به نظر متقاعدکننده می‌آمد، هنوز این حقیقت را به درستی پاسخ نمی‌دهد که چطور مامی‌توانیم امروز از کشته شدن کودکان جلوگیری کنیم؟ »

با این‌حال اوباما در پایان گفت: «اما مشکل این است که اگر در این قضیه غوطه‌ور شوید، خب، طرف دیگر نیز در به یادآوری ویدئویهایی که حماس گرفته و آن‌چه در هفتم اکتبر انجام داد، غوطه‌ور می‌شود و این به مفهوم آن است که ما از مرگ آن کودکان جلوگیری نمی‌کنیم».

روز گذشته (شنبه)، وزارت بهداشت غزه در بیست و نهمین روز از حملات رژیم اشغالگر به  نوار غزه اعلام کرد که شمار شهدای فلسطینی به ۹۴۸۸ نفر رسیده است و گفت: رژیم صهیونیستی طی ساعات گذشته ده‌ها قتل‌عام بزرگ دیگر انجام داده و جان ۲۳۱ نفر را گرفته است.

به گفته این نهاد فلسطینی، ۷۰ درصد قربانیان حملات رژیم اشغالگر را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. ۲۲۰۰ گزارش مفقودی دریافت کردیم که ۱۲۵۰ نفرشان کودک‌ و در زیر آوار بودند.