موفقیت حماس علیه جنگ روانی اسرائیل

 نبرد رسانه‌ای و مستند کردن صحنه‌های جنگی که از سوی گردان‌های القسام در تمام طول زمان به اجرا درآمده، به مثابه رویارویی فنی و میدانی بوده و موفق شده تا با جنگ روانی رژیم اسرائیل مقابله کند و به آن واکنش نشان دهد. این در پیام‌های رسانه‌ای کوتاه حماس نمود پیدا کرد و شاخه نظامی آن بُعد رسانه‌ای را توسعه داده است.

رای الیوم با اشاره به روی آوردن حماس به زبان انگلیسی برای ارتباط با مخاطبان، می‌افزاید: به نظر می‌رسد که این گامی در راستای برقراری عدالت رسانه‌ای و بیان موضع ملت فلسطین است، به ویژه بیانیه‌های ابوعبیده، سخنگوی القسام در میان مردم کشور‌های عربی و غربی مخاطبان زیادی پیدا کرده و همچنین «اسرائیلی‌ها» هم در سایه سانسور شدید نظامی اعمال شده از سوی مقامات خود، به عنوان منبعی برای آگاه شدن از اخبار به آن می‌نگرند. اسرائیلی‌ها و تحلیلگران آن به بیانیه‌های صوتی و تصویری ابوعبیده اهتمام زیادی نشان می‌دهند.

این رسانه اضافه می‌کند: به هر حال توسعه عملکرد رسانه‌ای همچنان تداوم دارد و آنچه برای کارشناسان روشن است، این است که شورای نظامی جنبش مقاومت حماس زودهنگام و به عنوان بخشی از آمادگی برای رویارویی با دشمن تصمیم گرفت که هر یک از رزمندگان گردان القسام را به دوربین کوچکی مجهز کند که صحنه‌ها را تصویربرداری می‌کند.

موفقیت حماس علیه جنگ روانی اسرائیل

به نوشته رای الیوم، این دوربین روی کلاه خودی که سر رزمنده را می‌پوشاند یا احیانا نزدیکی شانه‌های وی نصب می‌شود. این سبب پوشش گسترده و عالی صحنه‌های زنده نبرد از سوی القسام می‌شود و همه روایت‌های اسرائیل از جنگ را نقش بر آب می‌کند. این اقدام همچنین موجب افزایش روحیه جهان عرب و اسلام و فلسطینی‌ها می‌شود.

رای الیوم ادامه می‌دهد: برخی تحولات در عرصه رسانه‌ای به ویژه با توجه به اشتیاق گسترده رسانه‌ای و بین المللی برای آگاه شدن از تحولات غزه و نیز در سایه توجه گسترده مردمی به ابوعبیده و گردان القسام در میان جهان عرب در آینده نزدیک رخ می‌دهد. از نگاه حماس بُعد رسانه‌ای به بخش مهمی از راهبرد درگیری تبدیل شده و به نظر می‌رسد که تاکنون فعال بوده و هدف این است که دوربین رزمندگان القسام همچنین نظامیان اسرائیلی را قبل، حین و پس از درگیری تصویربرداری کند.