کنگره آمریکا تنها عضو فلسطینی خود را محکوم کرد

مجلس نمایندگان آمریکا به اتفاق آرا «رشیده طلیب» تنها عضو آمریکایی فلسطینی دموکرات این مجلس را به دلیل اظهاراتش درباره جنگ حماس با رژیم صهیونیستی در نوار غزه محکوم کرد.

قانون گذاران آمریکایی با 234 رای موافق در برابر 188 رای مخالف خانم طلیب را به دلیل «ترویج روایت نادرست» درباره حمله 7 اکتبر حماس به رژیم صهیونیستی و درخواست برای نابودی کامل اسرائیل محکوم کردند.

این محکومیت پس از آن صورت گرفت که طلیب در ویدئویی در رسانه های اجتماعی، از عبارت «آزادی فلسطین از بحر تا نهر» استفاده کرد. این عبارت از دیدگاه یهودیان، عبارتی یهودی ستیزانه محسوب می شود که در آن نابودی کامل رژیم صهیونیستی مورد نظر است.

طلیب هفته گذشته در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس جو بایدن رئیس جمهور این کشور را به حمایت از نسل کشی فلسطینی‌ها در غزه مورد انتقاد قرار داد.

وی در این پیام در حساب ایکس خود با هشدار نسبت به عواقب چنین حمایت‌هایی در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا، خواستار حمایت بایدن از آتش بس در جنگ غزه شد.

کنگره آمریکا تنها عضو فلسطینی خود را محکوم کرد

این نماینده دموکرات کنگره پس از رای موافق مجلس به محکومیت او، در جریان یک سخنرانی در کنگره، اتهام یهودی ستیزی را رد و اظهار کرد من تنها آمریکایی فلسطینی در کنگره هستم و دیدگاه من بیشتر از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد انتقاد من همیشه از رژیم اسرائیل و اقدامات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم بوده است. این ایده که انتقاد از این رژیم به معنای یهودی ستیزی است، پیشینه‌ای بسیار خطرناک دارد.

طلیب در حالی که به سختی می توانست احساسات خود را کنترل کند، خاطرنشان کرد مردم فلسطین حذف شدنی نیستند. مادر بزرگ وی در روستایی در اراضی اشغالی کرانه باختری که در جنگ سال 1967 به اشغال رژیم صهیونیستی درآمد، زندگی می کند.

محکومیت یکی از نمایندگان کنگره از سوی دیگر نمایندگان امری غیرمتداول است و در همین راستا پیت آگولار مرد شماره 2 دموکرات ها در کنگره در جمع خبرنگاران اظهار کرد در حالی که به شدت مخالف اظهارات طلیب درباره بایدن درخصوص جنگ خاورمیانه است اما بر این باور است که محکوم کردن او اقدامی سازنده نبود.

این در حالی است که آمریکایی‌های مسلمان و برخی فعالان حزب دموکرات اعلام کردند تا زمانی که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا اقدامی فوری برای برقراری آتش‌بس در غزه انجام ندهد، میلیون‌ها مسلمان آمریکایی را بسیج می‌کنند تا مانع از اهدای کمک‌های مالی و رأی دادن به بایدن در انتخابات 2024 شوند.

براساس این گزارش، رهبران مسلمان در نامه‌ای سرگشاده به بایدن با عنوان «اولتیماتوم آتش‌بس 2023» اعلام کردند در صورتی که این اقدام انجام نشود، میلیون‌ها مسلمان آمریکا را برای حمایت نکردن، رأی ندادن و کمک مالی نکردن به هر نامزدی که از تهاجم رژیم صهیونیستی به فلسطین حمایت کند، بسیج می‌کنند.

پیشتر نیز عرب‌های مسلمان آمریکا و متحدان آنها در مینه‌سوتا، جو بایدن رئیس جمهور کشور را به دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ با حماس، مورد انتقاد قرار داده و از او خواستند تا برای توقف بحران انسانی در نوار غزه اقدامات بیشتری انجام دهد.

برخی فعالان اجتماعی معتقدند بعید به نظر می‌رسد برخی عرب‌های آمریکایی و مسلمان از ترامپ حمایت کنند اما می‌توانند با توجه به رویکرد بایدن درباره جنگ غزه، از انتخابات کنار رفته و به بایدن رأی ندهند.