اسرائیل هشدارها درباره برنامه حماس برای حمله هفت اکتبر را نادیده گرفت

«نوآ ملمان» یک سرباز صهیونیست اوایل سال جاری (میلادی) به مافوق خود گفته بود که نیروهای حماس در حال تمرین حملات بر روی یک حصار ساختگی هستند و بارها و بارها آن را منفجر می‌کنند.

به نوشته فایننشال تایمز، این سرباز اظهار داشت: اما همه با آن طوری رفتار می‌کردند که انگار عادی است، انگار یک امر عادی است.

این روزنامه در ادامه نوشت: دلیل دیگر شکست اسرائیل همان چیزی بود که یکی از مقامات غربی آن را «استکبار فناوری» نامید - اعتقادی متعصبانه که فناوری‌های پیشرفته، مانند پهپادهای هوایی که نوار غزه را استراق سمع می‌کنند و حصار مجهز به حسگر که این منطقه را احاطه کرده است فراتر از فناوری‌ها و توانایی‌های محدودتر حماس است.

برای سال‌های متمادی، این به نیروهای امنیتی اسرائیل کمک کرده بود تا به جز تعداد انگشت شماری از نقض‌های مرزی را خنثی کنند.

اسرائیل هشدارها درباره برنامه حماس برای حمله هفت اکتبر را نادیده گرفت

یکی دیگر از مقامات امنیتی غربی نیز گفت که اما این فناوری‌ها یک احساس امنیت کاذب ایجاد کرد. او در ادامه تاکید کرد که وقتی کار می‌کند عالی است، اما اگر کار را نکرد - ناگهان نمی‌توانید دیگر کاری انجام دهید.

اما حماس روز هفتم اکتبر حمله‌ای را انجام داد که حتی بدتر از بدترین پیش‌بینی‌ها بود. حدود ساعت ۶:۳۰ صبح، بیش از ۱۵۰۰ نیروی حماس، تحت پوشش یک رگبار گسترده موشکی، ارتباطات مرزی اسرائیل را با هواپیماهای بدون سرنشین مملو از مواد منفجره منهدم، با بولدوزر از موانع امنیتی عبور کردند و با موتورسیکلت و پاراگلایدر به شهرها و شهرک‌های اسرائیلی حمله کردند.

روزنامه انگلیس نوشت این حمله همزمان، ایمان تل‌آویو به ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی خود را از بین برد. آن‌ها نه تنها نتوانستند برنامه‌ریزی یکی از دشمنان اصلی خود را پیگیری کنند، بلکه هشدارهای متعددی را مبنی بر اینکه حماس در حال تدارک یک حمله بزرگ، اغلب در معرض دید عموم است، نادیده گرفته بودند.

اسرائیل هشدارها درباره برنامه حماس برای حمله هفت اکتبر را نادیده گرفت

«ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در این باره گفت: اسرائیل از «اعتماد بیش از حد که به غرور منجر شد و منجر به رضایت خاطر شد» رنج می‌برد. حماس با ما همان کاری را کرد که ما معمولاً انجام می‌دهیم: تعجب، زیرکی، تفکر خارج از چارچوب.

فایننشال تایمز با اشاره به اینکه «عوامل زیادی در این شکست نقش داشتند»، افزود: این تا حدی به این دلیل بود که سرویس‌های امنیتی اسرائیل توانایی حماس برای اجرای چنین عملیات گسترده‌ای را با تمام امنیت عملیاتی، برنامه‌ریزی منظم و دانش دقیق از سرزمین‌های اشغالی که مورد نیاز بود، دست کم گرفتند.

یک مقام بلندپایه صهیونیستی در این باره گفت: حتی در شب حمله، حس کردیم که اتفاقی در حال رخ دادن است، اما تعبیر آن این بود که این فقط یک تمرین نظامی عادی [حماس] است.

وی تاکید کرد که اطلاعات اسرائیل از یک نقص اساسی رنج می‌برد.