اسرائیل و حماس در حال مذاکره بر سر ۲ طرح تبادل اسرا

روزنامه نیویورک‌تایمز امروز جمعه گزارش داد حماس و اسرائیل در حال مذاکره بر سر ۲ طرح برای تبادل اسرا هستند. 

طبق گزارش این روزنامه، یکی از این طرح‌ها آزادی تعداد کمی از اسرا را شامل می‌شود و طرح دوم ممکن است به آزادی ۱۰۰ نفر از اسرا منجر شود. 

ذیل یکی از طرح‌ها حماس ۱۰ تا ۲۰ اسیر را در ازای وقفه مختصر در جنگ آزاد خواهد کرد. حماس ممکن است در ادامه حدود ۱۰۰ اسیر دیگر را آزاد کند.

اسرائیل و حماس در حال مذاکره بر سر ۲ طرح تبادل اسرا

حماس برای آزاد کردن همه اسرایی که مستقیماً جزو نظامیان اسرائیل نیستند خواستار ایجاد وقفه در جنگ، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، سوخت برای بیمارستان‌ها و آزادسازی زنان و کودکان از زندان‌های اسرائیل شده است. 

نیویورک‌تایمز به نقل از منابع مطلع نوشت مقام‌های اسرائیلی درباره آزادسازی اسرای فلسطینی ابراز تردید کرده‌اند. 

ساعاتی قبل‌تر، شبکه سعودی «العربیه» مدعی شد توافقی بر سر تبادل اسرا میان مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.

این شبکه سعودی نوشت: «بر سر آزادی اسرای زن و کودک از سوی اسرائیل به‌ازای آزادی ۱۰۰ نفر از اسرای زن در نزد حماس توافق شده است».

این ادعا در حالی مطرح شده است که مقاومت اسلامی فلسطین یا تل‌آویو تا این لحظه به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند و آن را رد یا تایید نکرده‌اند.

ادعای این شبکه سعودی در حالی مطرح شده است که برخی منابع مصری و غربی، شامگاه چهارشنبه هفته جاری، از میانجیگری قاهره و دوحه برای برقراری آتش‌بس انسانی و توافق بر سر تبادل اسرا میان حماس و تل‌آویو خبر داده بودند.

شبکه مصری «القاهره» به نقل از منابعی که آن‌ها را آگاه خوانده بود، نوشته بود مذاکرات قاهره برای برقراری آتش‌بس انسانی در غزه به توافق نزدیک شده است.