تغییر لحن واشنگتن در قبال اسرائیل

 تارنمای سی ان ان نوشت که ابراز تاسف آنتونی بلینکن ، وزیر امور خارجه آمریکا ، از تلفات غیرنظامیان در غزه در جریان سفر روز گذشته به هند تغییری ظریف اما قابل توجه در لحن آمریکا در قبال اسرائیل بود.

به نوشته سی ان ان، دولت بایدن هفته‌هاست که از حمله نظامی تل آویو به غزه، قویاً حمایت کرده است اما افزایش شمار قربانیان، تظاهرات عظیم طرفداران فلسطین در سراسر جهان و افزایش نارضایتی در داخل کاخ سفید باعث شده تا موضع آمریکا به شدت زیر فشار قرار گیرد.

بلینکن دیروز در دهلی نو گفت: فلسطینی ها بسیاری کشته شده اند. تعداد بسیار زیادی در هفته‌های گذشته آسیب دیده‌اند. ما می خواهیم هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا از آسیب به آنها جلوگیری کرده و کمک هایی را که به آنها می شود به حداکثر برسانیم.

بلینکن افزود: برای این منظور، ما به گفتگو با اسرائیل درباره گام ‌های مشخصی که برای پیشبرد این اهداف باید برداشته شود، ادامه خواهیم داد.

مقامات دولتی استدلال می کنند که در برخی از زمینه ها برای کاهش بحران انسانی در غزه به موفقیت هایی دست یافته اند. کاخ سفید روز پنجشنبه (۱۸ آبان) اعلام کرد که اسرائیل موافقت کرده تا عملیات نظامی در مناطق شمالی غزه را روزانه چهار ساعته متوقف کند.

پیشتر تارنمای سی ان ان به نقل از منابع آگاه در دولت بایدن نوشته بود که در حالیکه نیروهای اسرائیلی هیچ نشانه‌ ای از توقف حملات بی‌ امان خود در غزه نشان نداده و تعداد قربانیان غیرنظامی در این منطقه همچنان در حال افزایش است، نگرانی، ناراحتی و خشم در میان مقام های آمریکایی رو به افزایش است.

تغییر لحن واشنگتن در قبال اسرائیل

سی ان ان به نقل از گفته های خصوصی برخی از مقام های ارشد آمریکایی نوشت: به سادگی نمی توان از برخی از جنبه های عملیات نظامی اسرائیل دفاع کرد. درخواست ها برای حمایت از آتش بس در میان کارمندان دولت در حال افزایش بوده و تصاویر غیرنظامیان جان باخته فلسطینی در حملات هوایی اسرائیل موجب ناراحتی آنها شده است.

سی ان ان به نقل از یکی از مقام های ارشد دولت نوشت: اضطراب اخلاقی زیادی به وجود آمده است. اما هیچ‌ کس نمی ‌تواند آن را بیان کند زیرا همه ما برای رضایت رئیس ‌جمهوری کار می ‌کنیم و او تمام و کمال (از اسرائیل) حمایت می کند.