تلاش دستیار بایدن برای مذاکره درباره اسرای آمریکایی

اکسیوس به نقل از چهار منبع ناشناس آمریکایی و اسرائیلی گزارش داد، برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی ایالات متحده در امور خاورمیانه و شمال آفریقا (تصویر) قرار است هفته آینده به اراضی اشغالی، عربستان سعودی، اردن، قطر و بحرین سفر کند. 

بر اساس این گزارش، مشاور ارشد امنیت ملی جو بایدن در امور خاورمیانه، ابتدا به بروکسل سفر خواهد کرد تا درباره جنگ غزه و مناقشه رژیم صهیونیستی و حماس با متحدان اروپایی و ناتو گفتگو کند.

مک گورک در سفر به اراضی اشغالی با مقامات صهیونیست دیدار خواهد کرد و انتظار می‌رود درباره توافق احتمالی برای آزادی حدود ۸۰ تن که به اسارت حماس درآمده اند رایزنی کند. 

از زمان آغاز درگیری‌های دوباره میان جنبش مقاومت فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر، کشور‌های مختلفی در منطقه و جهان کوشیده‌اند میان دو طرف مخاصمه میانجیگری کنند که مصر یکی از این کشورها است. 

پیشتر، مقامات صهیونیست مدعی شدند در صورت جدیت حماس برای آزادی زندانیان، اسرائیل آماده توقف درگیری است.

این در حالی است که نیویورک تایمز و منابع آگاه، گفتگو‌ها برای آزادی اسرای حماس از جمله آمریکایی‌ها در ازای توقف کوتاه عملیات رژیم صهیونیستی در غزه تایید کردند.  حماس و اسرائیل در حال مذاکره بر سر ۲ طرح برای تبادل اسرا هستند و  یکی از این طرح‌ها آزادی تعداد کمی از اسرا را شامل می‌شود و طرح دوم ممکن است به آزادی ۱۰۰ نفر از اسرا منجر شود. طبق گزارش این روزنامه، ذیل یکی از طرح‌ها حماس ۱۰ تا ۲۰ اسیر را در ازای وقفه مختصر در جنگ آزاد خواهد کرد. حماس ممکن است در ادامه حدود ۱۰۰ اسیر دیگر را آزاد کند.

تلاش دستیار بایدن برای مذاکره درباره اسرای آمریکایی

مقامات ارشد سازمان‌های جاسوسی آمریکا و اسرائیل روز پنج‌شنبه در کشور قطر طی نشستی طرح آزادی اسرا و ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه حاضر را بررسی کردند که در این مذاکرات سه جانبه، ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، دیوید بارنیا، رئیس موساد و مقاماتی از قطر درباره توقف سه روزه حملات اسرائیل توافق کردند تا آزادی عوامل اسرائیلی تسهیل شود.

«ابوعبیده» سخنگوی جنبش حماس قبلا گفته بود که تعداد اسرای صهیونیست در غزه نزدیک به ۲۵۰ نفر هستند که ۲۰۰ نفر آن‌ها در اسارت القسام و بقیه نیز در نزد دیگر گروه‌های مقاومت هستند.