«حسن اصلیح» خبرنگار میدانی غزه و کابوس صهیونیست‌ها

  جنگ غزه و کشتار مردم بیگناه و غیرنظامی فلسطین وارد دومین ماه شده‌است و در این مدت، گزارش رسانه‌های بین‌المللی حاکی بوده که از آغاز بمباران، ده‌ها خبرنگار کشته و دفاتر رسانه‌های بین‌المللی که تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی را از نوار غزه گزارش می‌کنند تخریب شده‌اند.

سنت خبرنگارکشی و خاموشی صدای رسانه‌ها

اگرچه اوج تقابل رژیم صهیونیستی با رسانه‌ها و مقابله با مخابره وقایع غزه به اقصی نقاط جهان را در این هفته‌ها شاهد هستیم اما این معضل را می‌توان در چارچوب سنت رژیم تفسیر کرد که همواره در برهه‌های مختلف با شدت و ضعف‌هایی جریان داشته‌است.

یک نمونه تلاش رژیم برای خاموش کردن صدای رسانه‌ها را اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰ شاهد بودیم که مصادف با هفتاد و سومین سالروز تشکیل رژیم اتفاق افتاد؛ روزی که فلسطینیان آن را «روز نکبت» (یوم‌النکبه) می‌دانند.

در آن برهه، رژیم با حمله به برج ۱۳ طبقه الجلاء در غزه که محل استقرار خبرنگاران خارجی بود، سعی کرد تا با هدف قراردادن دفاتر خبری رسانه‌های بین‌المللی که اخبار غزه را پوشش می‌دادند، صدای رسانه‌ها را خاموش کند و مانع انتشار اخبار مربوط به جنایات این رژیم علیه مردم مظلوم فلسطین شود.

دفاتر خبری رسانه‌های بین‌المللی از جمله شبکه الجزیره، آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه در برج الجلاء قرار داشت که اخبار مربوط به غزه را پوشش می‌دادند. علاوه بر دفاتر رسانه‌های خبری در این ساختمان همچنین تعداد زیادی مطب پزشک، دفاتر حقوقی و منازل مسکونی وجود داشت.

«حسن اصلیح» خبرنگار میدانی غزه و کابوس صهیونیست‌ها کیست؟

بنابراین آنچه که در اقدام ددمنشانه رژیم صهیونیستی در غزه و از جمله حمله به برج الجلاء اتفاق افتاد، به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران بین‌المللی، اقدامی در راستای خاموش کردن صدای رسانه‌ها و ترس از افشای واقعیت‌هایی بود که آن زمان در غزه در جریان بود؛ واقعیت تلخی که در جریان هفته‌های اخیر نیز البته با شدت بسیار بیشتری تکرار شده‌است.

در جریان حملات اخیر صهیونیست‌ها به غزه، «برج حجی» که در آن اصحاب رسانه مستقر بودند، مورد هدف قرار گرفت. در این حمله هوایی صهیونیست‌ها، تعدادی از اصحاب رسانه شهید و مجروح شدند.

با نگاهی به آمار شهدای خبرنگار، عمق این فاجعه بیشتر نمایان می‌شود. رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ «شیرین ابوعاقله» خبرنگار آمریکایی -فلسطینی الجزیره را با گلوله مستقیم از ناحیه سر مورد اصابت قرار داد و به شهادت رساند. صهیونیست‌ها در همان سال «غفران هارون» و در سال ۲۰۱۸ «احمد ابوحسین» را در اردوگاه جبالیه در نوار غزه با شلیک گلوله به شکم شهید کردند.

این فقط خبرنگاران فلسطینی نیستند که مورد خشم صهیونیست‌ها قرار می‌گیرند بلکه در سال ۲۰۱۴ «سیمونه کاملی» خبرنگار ایتالیایی در بمباران نوار غزه شهید شد و حتی گزارش اخیر کمیته حفاظت از روزنامه نگاران نیز ثابت کرد که رژیم صهیونیستی برخی از خبرنگاران مستقل یهودی را نیز از کار حرفه‌ای شأن محروم کرده و حتی یکی از روزنامه نگاران اسرائیلی نیز مفقود شده‌است.

بر اساس آمار وزارت اطلاع‌رسانی فلسطین از انتفاضه دوم فلسطین در سال ۲۰۰۰ تا اردیبهشت سال گذشته ۴۵ روزنامه‌نگار توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده بودند.

این جنایت در حالی به دور از نظارت و محکومیت بین‌المللی همواره تکرار می‌شود که به گفته هماهنگ کننده برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای کمیته حفاظت از روزنامه نگاران تاکید کرد: خبرنگاران غیرنظامیانی هستند که کار بسیار مهمی را در مواقع بحران انجام می‌دهند و نباید مورد هدف طرف‌های جنگ قرار بگیرند. خبرنگاران هنگام پوشش اخبار این جنگ قربانیان بزرگی در این منطقه هستند. باید قوانینی برای تضمین امنیت آنها توسط تمام طرف‌ها در نظر گرفته شود تا از مرگ بیشتر آنها جلوگیری شود.

در جریان جنگ جاری در غزه نیز سنت ننگین خبرنگارکشی در حال اجرایی شدن است. «محمد ابوحصیره» خبرنگار فلسطینی جدیدترین شهید رسانه نوار غزه است که ۱۶ آبان در اثر بمباران رژیم صهیونیستی در بمباران منطقه مسکونی آنها شهید شد. با احتساب ابوحصیره، شمار شهدای خبرنگار از آغاز نبرد «طوفان الاقصی» تاکنون به ۴۹ نفر می‌رسد. یک روز پیش از آن نیز «محمد الجاجه» خبرنگار فلسطینی و شماری از اعضای خانواده وی در محله النصر غزه به شهادت رسیده‌بود.

«حسن اصلیح» خبرنگار میدانی غزه و کابوس صهیونیست‌ها کیست؟

حسن اصلیح؛ خبرنگار مورد غضب صهیونیست‌ها

صهیونیست‌ها اگرچه به طور کلی ساختمان رسانه‌ها و خبرنگاران را هدف قرار می‌دهند اما توجهی ویژه به خبرنگاران میدانی فعال همچون حسن اصلیح دارند که به صورت خستگی‌ناپذیر لحظه به لحظه وقایع غزه را پوشش و در فضای مجازی انعکاس می‌دهند.

«حسن اصلیح» خبرنگار میدانی غزه و کابوس صهیونیست‌ها کیست؟

اصلیح که هر روز بسیاری از رویدادهای نوار غزه را دنبال می‌کند، یک روزنامه نگار فلسطینی و عاشق عکاسی است. نام او از سال ۲۰۰۹ که اهتمام جدی برای بازتاب رویدادها و اخبار محلی و بین‌المللی ورزید، بر سر زبان‌ها افتاد.

وی علاوه بر حضور میدانی فعال، در شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال است و کافی است سری به صفحه اینستاگرام حسن اصلیح با نزدیک به نیم میلیون دنبال کننده که اکثر آنها ساکنان نوار غزه هستند، بزنید؛ صفحه‌ای که تصاویر و رخدادهایی را در مورد رویدادهای فلسطین منتشر می‌کند و با جنگ غزه، مراجعه به صفحه وی افزایش چشمگیری یافته‌است.

«حسن اصلیح» خبرنگار میدانی غزه و کابوس صهیونیست‌ها کیست؟

علاوه بر اینستاگرام، وی در توئیتر نیز فعال است و صفحه توئیتر حسن اصلیح با بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده، هر لحظه بروز می‌شود. او در این صفحه، بریده‌های اخبار روزانه را به اشتراک می‌گذارد. وی همچنین اخبار رسمی را از منابع معتبر در نوار غزه دریافت، نقل و تحلیل می‌کند.

به تازگی وی از سوی رژیم صهیونیستی هدف‌گذاری شده و سران رژیم در صدد خاموش کردن این صدای رسا برآمده‌اند؛ همان کاری که با دیگر خبرنگاران و رسانه‌ها انجام داده‌اند. آنها عکس این خبرنگار را با «یحیی السنوار» یکی از رهبران برجسته حماس به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های صهیونیستی بازنشر می‌دهند.

«حسن اصلیح» خبرنگار میدانی غزه و کابوس صهیونیست‌ها کیست؟

حسن اصلیح نیز به این پروژه صهیونیستی پی برده و در کانال تلگرام خود از یک کمپین بزرگ تحریک در رسانه‌های عبری سخن به میان آورده‌است.

او با محتمل دانستن ترور هدفمند خود، مقامات مربوطه را مسئول دانسته و تاکید کرده‌است که «مراقب هدف قرار دادن گروه‌های مطبوعاتی و خبرگزاری‌های محلی فعال در نوار غزه باشید.»

«حسن اصلیح» خبرنگار میدانی غزه و کابوس صهیونیست‌ها کیست؟

طنز تلخ ماجرا اما اخراج حسن اصلیح از «سی ان ان» است که گفته می‌شود به دلیل بوسه السنوار بر گونه وی صورت گرفته باشد اما از نگاه ناظران به دلیل بازتاب گسترده وقایع غزه از سوی وی صورت گرفته‌است.

این عکاس و روزنامه‌نگار فلسطینی که تا چند هفته پیش در سی ان ان نیز کار می‌کرد به گفته مسئولان این رسانه، همکاری با وی متوقف شده‌است؛ موضوعی که یادآور اخراج فله‌ای اصحاب رسانه از سوی رسانه‌های جریان اصلی همچون «بی بی سی» است. این رسانه جریان‌ساز انگلیسی نیز طی چند هفته اخیر همکاری با ۱۶ خبرنگار و گزارشگر خود را به جرم حمایت از مردم بیگناه فلسطین به حالت تعلیق درآورده‌است.