سعودی‌ها متوجه تاثیرگذاری ایران در معادلات مهم منطقه و جهان شده‌اند

سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به ریاض با هدف حضور در نشست فوق العاده سران کشور‌های عربی و اسلامی درباره جنگ غزه صورت گرفت.

به دنبال حملات اسرائیل به منطقه غزه، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی روز شنبه نشست فوق العاده‌ای را در سطح سران کشور‌های عضو در ریاض برگزار کردند.

در حاشیه برگزاری نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض، ملاقاتی بین بن سلمان ولیعهد عربستان و سید ابراهیم رئیسی برگزار شد.

در این ملاقات توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای، مورد گفتگو و تاکید قرار گرفت و طرفین توافق کردند در آینده به تفصیل موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بررسی دهند.

این اولین دیدار میان محمد بن سلمان و یک رئیس جمهور ایران بود.

سفر قبلی یک رئیس جمهوری از ایران به عربستان سعودی مربوط به سفر محمود احمدی نژاد به مکه در سال ۱۳۹۱ بود. این سفر نیز با هدف حضور در نشست فوق العاده سران کشور‌های اسلامی درباره سوریه بود. در آن نشست، عضویت سوریه در سازمان همکاری اسلامی تعلیق شد.

علیرضا تقوی کارشناس سیاست خارجه در ارتباط با سفر رئیس جمهور به ریاض اظهار کرد:سفر رئیس‌جمهور به ریاض از این جهت حائز اهمیت است که فرصت مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران بود که خود را به عنوان  ام القرا منطقه مطرح کند. اکنون ایران یگانه کشور مقاوم میان کشور‌های امت اسلامی است و حضور در نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی در زمینه دیپلماسی عمومی بسیار مهم بود و صحبت  رئیس جمهور کشورمان در این نشست بسیار اهمیت داشت.

وی ادامه داد: نکته دیگر آن است که رئیس جمهور کشورمان بسیار مطمئن صحبت کرد و پوشش خبری خوبی را برای صحبت‌های رئیس جمهور کشورمان شاهد بودیم.

وی افزود:‌ دیدیدم رسانه‌های مهم جهان عرب مانند الجزیره زنده صحبت‌ها را پخش کردند و روی این صحبت‌ها مانور دادند و تبلیغ کردند و مردم کشور‌های اسلامی مشاهده کردند که تنها جمهوری اسلامی است که به شکل واقعی از مسئله فلسطین دفاع می‌کند و پس از آن کشور‌هایی مثل سوریه آمدند و مواضعی گرفتند.

سعودی‌ها متوجه تاثیرگذاری ایران در معادلات مهم منطقه و جهان شده‌اند

وی درباره دیدار بن سلمان و رئیسی اظهار کرد: عربستان سعودی تا حدی متوجه اشتباه‌های گدشته خود شده است. سعودی‌ها که تا چندی پیش به دنبال کشیدن جنگ به داخل ایران و تسلیم ایران با کمک آمریکایی‌ها بودند، متوجه شده که ایران به عنوان یک واقعیت مهم و تاثیرگذار در معادلات منطقه غرب آسیا و به طور کلی دنیا است.

وی تاکید کرد: بن سلمان از روی استیصال و ناچاری مجبور است که با رئیس جمهور ما دیدار کند و بالاخره نشان دهد که سیاست‌های گذشته آن‌ها نسبت به کشورمان تاثیری ندارد و البته این نکته را هم باید اشاره کنیم که در بهبود رابطه ایران و عربستان هر دو کشور منفعت می‌برند.

تقوی گفت:حرمین شریفین در عربستان بوده و حاشیه جنوبی خلیج فارس تحت تاثیر آن‌ها است و در میان کشور‌های عربی نفوذ بالایی دارند و قطعا کاهش سطح تنش اگر چه اعتقاد دارم استراتژیک نیست و تاکتیکی است به نفع جمهوری اسلامی ایران بوده و می‌تواند تا حدی مواضع سعودی‌ها را تعدیل کند.