حمایت پارلمان اسکاتلند از آتش‌بس‌ در غزه

پارلمان اسکاتلند مصوبه‌ای را با موضوع درخواست آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای رژیم صهیونیستی تصویب کرد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، این مصوبه با رای مثبت ۹۰ قانونگذار این پارلمان در برابر ۲۸ رای مخالف تصویب شد.

حمزه یوسف وزیر اول اسکاتلند در جریان مناظره در پارلمان در انتقاد از حملات رژیم صهیونیستی علیه نواز غزه گفت: «هیچ دولتی در جهان از جمله اسرائیل حق نادیده گرفتن قوانین انسانی بین‌المللی را ندارد. به همین دلیل دولت من مکررا خواستار پایان یافتن ۱۶ سال محاصره نوار غزه شده است.»

«انس سرور»،‌ رهبر حزب کارگر اسکاتلند از لایحه آتش‌بس در غزه حمایت و تاکید کرد:‌ «این حیاتی است که ما شاهد توقف تمامی خشونت‌ها در منطقه باشیم اما همه طرف‌ها باید مایل به پایبندی به آن باشند.»

حزب محافظه‌کار اسکاتلند تنها حزب پارلمان این کشور بود که همچون همتای انگلیسی‌اش از آتش‌بس در غزه حمایت نکرد.

حمزه یوسف، وزیر اول اسکاتلند نامه‌ای خطاب به «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس و «کر استارمر»، رهبر حزب کارگر انگلیس نوشته و درخواست کرد دولت انگلیس رسما کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

او در این نامه بیان داشت: «این مبرم و ضروری است که بریتانیا به دولت اسرائیل و جهان تصریح کند که همراستا با پشتیبانی از راه حل دو دولتی، تنها فلسطینی‌ها می‌توانند اختیار غزه را داشته باشند.»

او ادامه داد: «بریتانیا باید با جامعه بین‌المللی همکاری کرده تا بن‌بست سیاسی که اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را محکوم به چرخه‌های متوالی خشونت کرده، بشکنند.»

وزیر اول اسکاتلند نوشت: «به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ از سوی بریتانیا، مشابه کاری که بیش از ۱۳۰ عضو سازمان ملل از جمله ۹ عضو اتحادیه اروپا انجام داده‌اند و دولت جدید اسپانیا هم وعده‌اش را داده، می‌تواند به شکستن این بن‌بست کمک کند.»

حمزه یوسف اظهار کرد: «به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین به فلسطینی‌ها این امید را می‌دهد که یک راه‌حل سیاسی عادلانه و بادوام امکان پذیر است.»

حمایت پارلمان اسکاتلند از آتش‌بس‌ در غزه

او همچنین گفت از بابت هشدار‌های اخیر رژیم صهیونیستی به فلسطینی‌های ساکن و پناه گرفته در خان یونس در جنوب نوار غزه برای تخلیه منطقه «عمیقا نگران» شده است.

همزمان با رای‌گیری پارلمان اسکاتلند بر سر لایحه آتش‌بس در غزه، گروهی از معترضان هم در بیرون از ساختمان این پارلمان تجمعی را در حمایت از فسطین برپا کردند.

این معترضان شعارهایی در حمایت از فلسطین شامل «کشتار را متوقف کنید»، «تحریم اسرائیل» و «نسل‌کشی در غزه» سر دادند.

این معترضان یک فهرست بلندبالا از شهدای حملات رژیم صهیونیستی در غزه  در بیرون از ساختمان پارلمان اسکاتلند به نمایش گذاشتند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، مقام‌های غزه روز دوشنبه اعلام کردند، آمار شهدای حملات صهیونیستها به این باریکه از هفتم اکتبر تا کنون از ۱۴۱۰۰ تن فراتر رفته که شامل ۵۸۴۰ کودک و ۳۹۲۰ زن می‌شوند.