مهمترین عملیات های مبادله اسرا میان مقاومت و رژیم صهیونیستی

 آتش بس موقت میان مقاومت اسلامی فلسطین و رژیم صهیونیستی از ساعت ۷ صبح روز جمعه به وقت فلسطین آغاز شد و ۳۹ زن و کودک فلسطینی در مقابل نخستین گروه از اسیران صهیونیست از زندان های این رژیم آزاد شدند.

این نخستین عملیات مبادله اسرا میان مقاومت و رژیم صهیونیستی نیست و پیشتر نیز ۵ مبادله مهم انجام شده است که تاریخ یکی از آن ها به ۳۰ سال پیش بازمی گردد.

توافق سال ۱۹۸۳ (۱۳۶۲): چهار هزار و ۵۰۰ اسیر در مقابل ۶ نظامی صهیونیست

در تاریخ ۲۳ نوامبر۱۹۸۳(۲ آذر۱۳۶۲) رژیم صهیونیستی در توافق با سازمان آزادیبخش فلسطین ۴ هزار و ۵۰۰ اسیرکه بیشتر آن ها فلسطینی بودند را در قبال آزادسازی ۶ نظامی خود که یک سال پیش از آن در لبنان به دست مقاومت اسیر شده بودند آزاد کرد.

این نظامیان صهیونیست توسط جنبش فتح و در جریان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان اسیر شده بودند.

توافق سال ۱۹۸۵ (۱۳۶۴): هزار و ۱۵۰ اسیر در مقابل ۳ نظامی اسرائیلی

در ۲۰ می۱۹۸۵(۳۰ اردیبهشت ۱۳۶۴) رژیم صهیونیستی در توافق با جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل، هزار و ۱۵۰ اسیر که اکثر آن ها فلسطینی بودند را در مقابل آزادی ۳ نظامی اسرائیلی آزاد کرد.

توافق سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶): آزادی شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش حماس

در تاریخ اول اکتبر ۱۹۹۷(۹ مهر ۱۳۷۶) شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش حماس پس از ۸ سال حبس در زندان های رژیم صهیونیستی به همراه شماری از اسیران فلسطینی و اردنی در مبادله با دو جاسوس و مزدور سری رژیم صهیونیستی آزاد شدند.

این دو مزدور در «امان» پایتخت اردن و در جریان تلاش برای ترور «خالد مشعل» از طریق تزریق سم، بازداشت شده بودند.

مهمترین عملیات های مبادله اسرا میان مقاومت و رژیم صهیونیستی

توافق سال ۲۰۰۴ (۱۳۸۲): ۴۳۰ اسیر فلسطینی در مقابل جنازه ۳ نظامی صهیوینست

در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۴(۹ بهمن ۱۳۸۲) رژیم صهیونیستی در توافقی با حزب الله لبنان، ۴۰۷ اسیر از جمله ۴۰۰ فلسطینی و ۲۳ لبنانی را در مقابل تحویل جنازه ۳ نظامی اسرائیلی و یک تاجر و یک افسر که در سال ۲۰۰۰ اسیر شده بود، آزاد کرد.

توافق سال ۲۰۱۱(۱۳۹۰): توافق موسوم به شالیت

در اکتبر ۲۰۰۹(مهر۱۳۸۸) اسرائیل ۲۰ اسیر فلسطینی را در مقابل دریافت ویدیویی از «گیلعاد شالیت» نظامی اسیر خود آزاد کرد و در ۱۸ اکتبر۲۰۱۱(۲۶ مهر۱۳۹۰) این نظامی صهیونیست که از سال ۲۰۰۶(۱۳۸۵) در غزه اسیر بود در مقابل هزار و ۲۷ اسیر فلسطینی که در دو مرحله آزاد شدند، به رژیم صهیونیستی تحویل شد.

این توافق که به آزادسازی شمار زیادی از فلسطینی ها بویژه شماری از سران حماس از جمله «یحیی السنوار» منجر شد با اعتراض گسترده میان صهیونیست ها روبرو گردید و پس از آن کمیته ای به منظور تعیین خطوط قرمز در عملیات تبادل اسرا در آینده تشکیل شد.

آتش‌بس چهار روزه بین رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت حماس در نوار غزه از ساعت ۷ صبح امروز جمعه (به وقت محلی) آغاز شد.

این آتش بس قرار بود روز پنج‌شنبه ساعت ۱۰ به وقت محلی در غزه اجرایی شود که به دلیل آنچه مسائل فنی و لجستیک عنوان شده با یک روز تاخیر از امروز جمعه در غزه اجرایی شد.

مقاومت فلسطین، در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین های اشغالی، در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته عملیات طوفان الاقصی را علیه این رژیم آغاز کرد. یک روز بعد رژیم صهیونیستی مطابق معمول با قتل عام غیرنظامیان و بمباران وحشیانه مناطق مسکونی غزه به عملیات رزمندگان مقاومت پاسخ داد و ادعا کرد که تا آزادی کامل اسرایش به عملیات در غزه ادامه خواهد داد. این رژیم در نهایت، دیروز (جمعه) شکست در عملیات خود برای آزادسازی اسرایش را پذیرفت و تسلیم مقاومت شد.