«طوفان الاقصی»؛ ترمز روابط مغرب و رژیم صهیونیستی

 همکاری های مغرب و رژیم صهیونیستی در سه سال گذشته در همه سطوح شاهد رشد روزافزون بود، ولی جنگ غزه و حمایت شهروندان مغربی از فلسطین، این رشد را متوقف کرد.

دو طرف و پس از امضای قرارداد عادی سازی روابط در اواخر سال ۲۰۲۰ به گسترش روابط در همه زمینه های دفاعی، اقتصاد، فناوری و گردشگری اقدام کردند و دولت آمریکا براساس همین توافق، مالکیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت.

به نوشته العربی الجدید، حمله رژیم اسرائیل به غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) بر این روابط سایه انداخت و از آن زمان پروازهای میان دو طرف متوقف شد و شمار گردشگران صهیونیست در مغرب به صفر رسید.

«میشل کوهین» سرمایه گذار فرانسوی – صهیونیستی در مغرب می گوید که در طول یک شبانه روز، همه صهیونیست ها ناپدید شدند و از ترس، اینجا را ترک کردند»

وی در این مدت ۱۱ رستوران خود را که در مدت کوتاهی پس از امضای توافق عادی سازی روابط در پایتخت مغرب، افتتاح شده بود، تعطیل کرد.

همزمان در شهرهای مختلف، تظاهرات گسترده ای در حمایت از فلسطین آغاز و مردم خواستار قطع روابط مغرب با رژیم صهیونیستی شدند، این درحالی است که تا پیش از جنگ غزه، این تظاهرات با شدت کمتری برگزار می شد.

«زکریا ابوذهب» استاد روابط بین الملل دانشگاه «محمد پنجم»هم در این باره می گوید: مردم خشم خود را از بمباران و کشتار ملت فلسطین اعلام می کنند در حالی که رباط این اعتراض ها را جدی نمی گیرد.

به گزارش العربی الجدید، لحن سیاسی مغربی ها در سطح رسمی نیز از ۱۵ مهرماه تغییر و در همان روز نخست جنگ، رباط نگرانی عمیق خود را از بمباران غیرنظامیان اعلام کرد.

«طوفان الاقصی»؛ ترمز روابط مغرب و رژیم صهیونیستی

ابوذهب ادامه می دهد:دولت مغرب اکنون وضعیت بسیار حساسی دارد، زیرا از یک سو رغبت عمیقی برای حفظ ارتباط با رژیم صهیونیستی و از سوی دیگر، فشارهای مردمی برای قطع این روابط وجود دارد.

در ماه اکتبر و پس از حمله به غزه، دفتر ارتباط رژیم صهیونیستی در رباط به دلایل امنیتی تعطیل شد.

به نوشته این رسانه، در همین راستا بعید است که سفر« بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مغرب که تا پیش از عملیات «طوفان الاقصی» انتظار آن می رفت، تا پایان سال جاری میلادی انجام شود.

۱۶ اکتبر ۲۰۲۱ نیز دولت مغرب دو قرارداد در زمینه خدمات هوایی، فرهنگی و ورزشی با رژیم صهیونیستی به امضا رساند.

روابط مغرب با رژیم صهیونیستی در ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ و پس از یک توقف ۲۰ ساله از سر گرفته شد. علت قطع روابط در سال ۲۰۰۰، وقوع انتفاضه دوم فلسطین عنوان شده بود.

پیشتر مغرب با آمریکا و رژیم اسرائیل قرارداد سه جانبه امضا کرده بود که بر اساس آن، آمریکا صحرای غربی را به عنوان سرزمین مغرب به رسمیت می‌شناسد و مغرب نیز موافقت خود را با از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل اعلام کرد.

شماری از نمایندگان مجلس مغرب چندین بار تاکید کرده‌اند که از سرگیری روابط با رژیم اسرائیل به منزله چشم پوشی از مبارزات مردم فلسطین و حق آن‌ها برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس نخواهد بود.

مردم مغرب نیز تاکنون بارها با آمدن به خیابان و برگزاری تجمع و به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی، مخالفت خود را با عادی سازی روابط مغرب و رژیم صهیونیستی ابراز و خواهان پایان آن شده‌اند.