چالش جدید سنا بر سرِ ماندن و یا رفتنِ بایدن

نمایندگان دموکرات مجلس سنا ، انتقادات درون‌حزبی مبتنی بر جایگاه ضعیف «جو بایدن »، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نظرسنجی‌های انتخاباتی را به شدت پس‌زده و اظهار نگرانی برخی از نمایندگان را بر سر احتمال شکست وی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری را بسیار مخرب می‌خوانند.

به گزارش «هیل» بیشترین انتقادات و اظهارات ضد بایدن از سوی «دیوید اکسلرود» مشاور ارشد سیاسی دوران اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا صورت گرفته است که در مورد شانس پایین بایدن برای پیروزی مجدد در انتخابات خبر داده و عنوان کرده است حتی شانس پیروزی مجدد وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ۵۰ به ۵۰ هم نیست.

با این حال اکثریت دموکرات‌های سنا که آینده سیاسی‌شان با سرنوشت بایدن در انتخابات گره خورده است، به هیچ وجه از اظهارات اکسلرود و دیگر مخالفان بایدن که شانس وی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ را پایین می‌دانند ،حمایت نمی‌کنند.

«سناتور ریچارد بلومنتال» نماینده دموکرات ایالت کانتیکت در حمایت از جو بایدن عنوان کرده است: در حال حاضر هیچ جایگزینی برای جو بایدن نمی‌بینم؛ چرا که فکر می کنم بایدن از نظر روحی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد و در موضوعات بسیار حساسی ماننند اسرائیل و چالش‌های داخلی کشور بسیار تیزبین و آگاه و فوق العاده با درایت است.

بلومنتال عنوان کرده است: اگر تمام دموکرات‌ها پشت بایدن بایستند و مدام چشمشان به فرد دیگری برای کاندیداتوری نباشد، به نظر من بایدن به راحتی می‌تواند دونالد ترامپ را در انتخابات شکست دهد.

سناتورهای دموکرات می‌گویند که صحبت در مورد انتخاب جایگزین برای بایدن به عنوان اصلی‌ترین نامزد پیشنهادی‌شان در انتخابات ریاست جمهوری، در شرایطی که تنها چند هفته دیگر تا برگزاری رقابت‌های اولیه ریاست‌جمهوری فرصت باقی است، منجر به شکست حزب دموکرات خواهد شد.

چالش جدید سنا بر سرِ ماندن و یا رفتنِ بایدن

این اظهارات در حالی انجام می‌شود که اکثر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت رای‌دهندگان دموکرات ترجیح می‌دهند، شخص دیگری را به عنوان نامزد اصلی حزب خود برای انتخابات ریاست جمهوری انتخاب کنند. با این وجود قانون‌گذار دموکرات‌ مجلس سنا از همان ابتدا تصمیم گرفتند که همگی در حمایت از باید متحد شوند و از هر گونه بحث و اظهارنظر برای حذف و کنار گذاشتن او خودداری کنند.

«دبی استابنو» سناتور دیگری در حمایت از بایدن گفته است: از همه هم‌حزبی‌های دموکراتم می‌خواهم که فکر کردن برای جایگزین نمودن فرد دیگری با بایدن را متوقف کنند. وی ضمن اشاره به پیروزی‌های به دست آمده برای بایدن در جریان انتخابات مقدماتی در ایالت‌های کنتاکی، ویرجینیا، اوهایو و پنسلیوانیا، نسبت به حضور دوباره وی در انتخابات ریاست‌جمهوری ابراز خوشبینی کرده است.

حتی «چاک شومر» رهبر اکثریت سنای آمریکا حتی زمانی که بایدن در جریان نظرسنجی نیویورک تایمز/کالج سینا در پنج ایالت موسوم به «ایالت های نبرد» یعنی ایالت‌های آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا و پنسلیوانیا عقب افتاد باز هم بحث اقدام برای جایگزین کردن فردی به جای بایدن را رد کرده و مخالفت خود را با آن ابراز کرد.

شومر در پاسخ به سوالی که نتایج به دست‌آمده از نظرسنجی‌ها، زنگ خطر را میان سایر دموکرات‌ها به صدا درآورده است هم اینطورعنوان کرده است: من معتقدم جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ پیروز خواهد شد. او دونالد ترامپ را شکست خواهد داد و اطمینان دارم که مردم حواسشان به تمام اقدامات خوبی که بایدن برای ایالت‌های مختلف انجام داده است، هست.  

«جان تستر» سناتور دیگری در راستای حمایت از بایدن، نتایج نظرسنجی‌های انجام گرفته شده را زیر سوال برده و عنوان می‌کند: نمی شود نتایج نظرسنجی‌های کنونی را باور کرد، چرا که یک سال دیگر تا انتخابات زمان باقی است.

با این وجود، نتایج این نظرسنجی‌ها فرصتی را برای منتقدان بایدن در داخل حزب دموکرات ایجاد کرده است تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ برای ایجاد برخی از تغییرات اساسی در داخل حزب اقدام کنند.

اکسلرود مهم‌ترین عامل در پایین آمدن شانس بایدن در انتخابات را سن بالای وی عنوان کرده و پیشنهاد ‌می کند تا اینبار موضوع انصراف بایدن از ریاست‌جمهوری در نظرسنجی نیویورک تایمز/کالج سینا مورد بررسی قرار گیرد. او سپس عنوان می‌کند بایدن با توجه به اینکه وارد ۸۱ سالگی می‌شود، باید در مورد کاندیداتوری مجددش تصمیم بگیرد و ببینید که آیا این کار عقالانه است یا خیر و اینکه آیا کاندیداتوری دوباره‌اش به نفع خود اوست یا به نفع کشور است.

در همین راستا، «راس کی بیکر» استاد علوم سیاسی دانشگاه راتگرز خاطر نشان می‌کند که بایدن با یک رقیب اصلی جدی در انتخابات ۲۰۲۴ روبرو نیست و هر گونه تلاش در این مرحله برای سازماندهی مجدد انتخابات ریاست جمهوری دموکرات‌ها، حزب را دچار آشفتگی می‌کند. به اعتقاد وی اظهارات اکسلرود در مورد بایدن از نظر سیاسی به هیچ عنوان برای دموکرات‌ها مفید نیست.

وی اظهارات انتقاد آمیز اکسلرود به عنوان نماینده حزب دموکرات در مورد بایدن و عدم صلاحیتش برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را از منظر سیاسی، اقدامی کاملا احمقانه توصیف می‌کند. اظهارات وی از این رو مطرح می‌شود که نمایندگان دموکرات در شرایط کنونی هیچ گزینه مناسبی را برای جایگزین کردن با بایدن ندارند.

برخی از سناتورهای دموکرات هم در نقد اظهارات اکسلرود عنوان می‌کنند، تا زمانی که فعالیت‌های مربوط به کمپین انتخاباتی به طور جدی شروع نشده است، جای هیچ‌گونه نگرانی در مورد نتایج نظرسنجی‌ها نیست.

در حال حاضر،«دین فیلیپس»عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت مینه‌سوتا تنها رقیب بایدن در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها محسوب می‌شود. پیشتر مبارزات انتخاباتی فیلیپس برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا در راستای حمایت از جو بایدن با اقبال و توجه بسیاری مواجه شد.