ورود کشتی جنگی آمریکایی به دریای چین جنوبی

پس از آنکه ارتش چین اعلام کرد یک فروند کشتی جنگی آمریکا را از دریای چین جنوبی دور کرده است، پکن و واشنگتن یکدیگر را به ایجاد تنش در منطقه متهم کردند.

فرماندهی جبهه جنوبی ارتش آزادی بخش خلق چین در یک پست رسمی در وی چت اعلام کرد ارتش چین نیروهای دریایی و هوایی خود را برای دنبال کردن، تحت نظر قرار دادن و صدور هشدار علیه یک فروند نابودکننده آمریکایی، به کار گرفت.

مقامات چین تصریح کردند این اقدام آمریکا نشان می دهد که واشنگتن عامل اصلی ایجاد خطر امنیتی تمام عیار در دریای چین جنوبی است.

در همین حال، ارتش آمریکا در این باره اعلام کرد کشتی جنگی هوپر در حال انجام یک عملیات دریانوردی نرمال منطبق با قوانین بین المللی در آب های آزاد دریای چین جنوبی در نزدیکی جزایر پاراسل بوده است.

جانشین سخنگوی ناوگان هفتم ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده ادعاهای دریایی زیادی در سراسر جهان را بدون توجه به هویت ادعاکنندگان، به چالش می کشد.

وی افزود: ادعاهای غیرقانونی و نادرست در دریای چین جنوبی، تهدیدی جدی علیه آزادی دریاهاست.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد مقامات این کشور و چین اوایل ماه جاری، مذاکراتی را درباره موضوعات و تنش های دریایی از جمله دریای چین جنوبی مورد منازعه برگزار کردند. واشنگتن بر نگرانی‌ها درباره آنچه که او اقدامات خطرناک و غیرقانونی چین در دریای چین جنوبی می خواند، تاکید دارد.

دولت چین همواره ادعا می کند که تقریبا تمام دریای چین جنوبی متعلق به اوست، مسیری که سالانه بیش از 3 تریلیون دلار تجارت با کشتی از طریق آن انجام می شود. کشورهای فیلیپین، ویتنام، اندونزی، مالزی و برونئی نیز مدعی بخش‌هایی از این دریا هستند. این در حالی است که دیوان دائمی حکمیت در سال 2016، اعلام کرد که این ادعای چین هیچ پایه و اساسی ندارد.

ورود کشتی جنگی آمریکایی به دریای چین جنوبی

در همین حال فیلیپین و استرالیا روز گذشته نخستین رزمایش دریایی و هوایی مشترک خود را در دریای چین جنوبی آغاز کردند. در عین حال چند روز پیش، پکن با اشاره به رزمایش های مشترک فیلیپین و واشنگتن در منطقه، مانیل را به استمداد از نیروهای خارجی برای گشت زنی در دریای چین جنوبی متهم کرد.  

پیشتر نیز فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن اظهار کرد توکیو به همراه مانیل و واشنگتن برای حفاظت از حق آزادی در دریای چین جنوبی همکاری خواهند کرد.

علاوه بر این، فیلیپین و ژاپن به عنوان نزدیکترین متحدان آسیایی ایالات متحده، گام محکمی را در برابر آنچه که رفتار تهاجمی قایق‌های نظامی چین در بحبوحه چند دهه منازعات بر سر حاکمیت دریایی می خوانند، برداشتند.

نخست وزیر ژاپن تاکید کرد انجام این اقدامات این امکان را به ما می دهد که از نظم دریایی که توسط قانون و نه زور و اجبار اداره می شود، حمایت کنیم.

ژاپن در ماه مارس سال جاری شاهد رزمایش های نظامی مشترک آمریکا و فیلیپین بود و در ماه ژوئن نیز نیروهای گارد ساحلی فیلیپین و ژاپن برای نخستین بار تمرینات مشترکی را برگزار کردند.

طرح این اتهام متقابل از سوی واشنگتن و پکن در حالی است که حدود دو هفته پیش روسای جمهور آمریکا و چین پس از فراز و نشیب های فراوان در روابط فی مابین، سرانجام در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا اقیانوسیه با یکدیگر دیدار کردند.

طی یک سال اخیر تنش‌ها بین دو کشور پس از پرواز بالن تحقیقاتی چین بر فراز آسمان آمریکا شدت گرفت. واشنگتن این بالن را که در ایالت مونتانا مشاهده شد، ساقط کرد.

همچنین دیدار مقام‌های ارشد آمریکا از جمله رئیس مجلس نمایندگان این کشور با رئیس تایوان که چین آن را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند، باعث اوج گرفتن تنش‌ها شده است.