پافشاری‌های سندرز در ارائه کمک‌های «مشروط» به تل‌آویو

سناتور « برنی سندرز » در اظهاراتی عنوان کرد که با ارائه کمک نظامی بی قید و شرط به رژیم صهیونیستی که قرار است، «جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا آن را به عنوان بخشی از لایحه هزینه های تکمیلی بودجه در نظر بگیرد، کاملا مخالف است.

به گزارش «هاف پست» اگرچه سندرز در هفته های اخیر، از تایید آتش بس دائمی در قالب غزه خودداری کرده و خشم جناح چپ در آمریکا را برانگیخته است با این حال وی نگرانی های خود در مورد گستردگی قابل توجه قتل عام غیرنظامیان فلسطینی و آوارگی آنها را ابراز کرده است.

وی مکررا از اقدامات غیرقانونی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان تندروترین رهبر راست‌گرا‌یان در رژیم صهیونیستی در تاریخ انتقاد کرده است و در سخنرانی مجلس سنای خود هم در این باره عنوان کرد: کاری که اسرائیل در غزه انجام می‌دهد، غیراخلاقی است.

سندرز در جریان سخنرانی خود به صراحت اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را نقض آشکار قوانین بین‌المللی عنوان کرده و گفته است ایالات متحده آمریکا نباید به هیچ وجه در این اقدامات شریک شود.

وی در مورد طرح بایدن برای ارائه کمک نظامی به این رژیم گفته است: من معتقدم که ارائه ۱۰.۱ میلیارد دلار کمک نظامی بدون قید و شرط از سوی آمریکا به اسرائیل امری غیرمسوولانه است که به دولت نتانیاهو این اجازه را می دهد به رویکرد نظامی تهاجمی فعلی خود علیه مردم غزه ادامه دهد.

زمان زیادی برای سندرز به این منظور که بتواند تغییراتی در لایحه بودجه تکمیلی دولت اعمال کند، باقی نمانده است. جدا از پیشنهاد مذکور به دستور «چاک شومر» رهبر اکثریت سنای آمریکا روز دوشنبه دیگر درخواست‌های بایدن در قالب بودجه تکمیلی در مجلس عنوان شد. این درخواست ها شامل ۶۰ میلیارد دلار کمک به اوکراین و ۱۴ میلیارد دلار کمک به رژیم صهیونیستی و ۱۴ میلیارد دلار کمک دیگر برای رسیدگی به بحران مرزی آمریکا می شود. تا روز چهارشنبه که روز رای‌گیری برای لایحه مذکور است، برای تغییر و بررسی تمام این موارد فرصت وجود دارد.

پافشاری‌های سندرز در ارائه کمک‌های «مشروط» به تل‌آویو

قرار است که روز چهارشنبه پیش از رای‌گیری درمجلس سنا برای لایحه بودجه پیشنهادی جهت کمک به اوکراین ،در قالب ویدئویی به عواقب عدم تامین بودجه مورد نیاز اوکراین در جنگ با روسیه اشاره شود و به نمایندگان نشان داده شود که عدم موافقت با طرح مربوطه چه خطراتی برای اوکراین به همراه خواهد داشت. در بخشی از این ویدئو نیز نمایندگان بایستی صحبت‌های «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین را پیش از رای‌گیری بشنوند.

اینکه شومر روی حمایت نمایندگان هر دو حزب برای حمایت از این بودجه حساب کرده است یا خیر و اینکه آیا برای تصویب قانون کلی به رای سندرز نیاز است یا خیر. هنوز مشخص نیست.

با این حال سندرز هنوز به طور کلی رای دادن به لایحه تکمیلی فعلی را رد نکرده است؛ بلکه تنها شرایط خود را برای حمایت از آن بخش از لایحه‌ که به ارائه کمک نظامی به رژیم صهونیستی مربوط می شود، بیان کرده است.