تبعات توقف کمک‌های مالی به اوکراین

 جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که چنانچه کنگره آخرین درخواست بودجه چند میلیارد دلاری دولت بایدن برای کشور جنگ‌زده اوکراین را تأیید نکند، آنگاه آمریکا مسئول شکست اوکراین در برابر روسیه خواهد بود.

بر اساس این گزارش، درحالی که نمایندگان کنگره آمریکا در حال بحث بر سر تصویب بسته هزینه تکمیلی ۱۰۰ میلیارد دلاری که شامل کمک‌ها به اوکراین و اسرائیل و مسائل مرزی هستند، جمهوریخواهان هرگونه درخواست برای کمک به اوکراین را منوط به اصلاح سیاست‌های امور مهاجرتی و مرزی کشور دانسته‌اند.

این گزارش حاکی است ، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز که در مکزیک به سر می‌برد در جمع خبرنگاران گفت که تامین این بودجه، بویژه بودجه عمومی دولت اوکراین «کاملا ضروری» است.

یلن افزود: تامین کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین برای متحدان اروپایی آن نیز ضروری است چراکه آنها کمک‌های سخاوتمندانه‌تری را به اوکراین ارائه می‌کنند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا دراین باره گفت: اوکراین بی‌پول شده و هرگونه درآمدی را صرف هزینه‌های دفاعی و نظامی خود کرده است.

تبعات توقف کمک‌های مالی به اوکراین

وی گفت: "با اعضای کنگره آمریکا در این خصوص صحبت کرده‌ام و تصور می‌کنم که آنها متوجه وخامت اوضاع هستند، پس در صورتی که نتوانیم این بودجه مورد نیاز اوکراین را تامین کنیم، ما (آمریکا) می‌توانیم خود را مسئول شکست اوکراین بدانیم."

 جنگ اوکراین که در ۵ اسفند ۱۴۰۰ با نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی مسکو از سوی غرب به سرکردگی آمریکا آغاز شد، طرف‌های غربی با حمایت‌های هنگفت مالی و نظامی مسیر هرگونه دیپلماسی برای خاتمه دادن آتش این جنگ را مسدود کردند، اکنون کشورهای غربی و آمریکا به دلیل کمک به اوکراین با بحران‌های مالی و خالی‌شدن زرادخانه‌های نظامی خود مواجه شده اند.