تلاش بایدن برای جلب رضایت جمهوری‌خواهان

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی طرحی است که به موجب آن سعی می‌کند مهاجرانی که قصد ورود به آمریکا را دارند به «کشورهای ثالث امن» بفرستد. اقدامی که به عنوان جلب رضایت جمهوری‌خواهان این کشور در موضوع موافقت آنها با لایحه بودجه پیشنهادی بایدن برای حمایت از اوکراین است.

به گزارش «تلگراف» بایدن تصمیم دارد با این اقدامش رضایت جمهوری‌خواهان برای تامین بودجه مبارزات نظامی اوکراین علیه روسیه را فراهم کند و از آن گروه از نمایندگانی که می‌گویند وضعیت در مرز جنوبی ایالات متحده غیرقابل کنترل شده است، دلجویی کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گفتگوها برای شناسایی کشورهایی که قرار است مهاجران در زمان رسیدگی به درخواست‌های پناهندگی‌شان جهت زندگی به آنجا فرستاده شوند، در جریان است. پیشتر هم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با چندین کشور آمریکای مرکزی از جمله السالوادور، گواتمالا و هندوراس توافق مشابهی را در این رابطه امضا کرده بود.

منتقدان سیاست مذکور خاطر نشان کرده‌اند که بسیاری از مهاجران از همان کشورهایی که گزینه مورد نظر بایدن هستند، فرار کرده اند چرا که آنها هرگز امن نبوده و اغلب مردم در این کشورها با فقر ،خشونت  دست به گریبان هستند.

دولت بریتانیا نیز به دنبال اجرای طرحی که اخیرا از سوی دادگاه عالی این کشور مورد ارزیابی قرار گرفت؛ در تلاش است تا با ارسال مهاجران به روندا، بحران مهاجرت در این کشور را حل و فصل کند. اکنون بایدن اظهار کرده است که مایل به بررسی این موضوع برای حل بحران مرزی کشور است.

وی در این رابطه عنوان کرده است: ما به کنگره برای اصلاح سیستم مهاجرتی نادرست خود نیاز داریم و همه ما می‌دانیم این سیستم خراب است و من مایلم کارهای بیشتری برای اصلاح آن انجام دهم. به گفته بایدن تامین منابع مورد نیاز برای اصلاح بحران مرزی این کشور نیازمند تغییر سیاست‌های آن در این زمینه است. او ادعا کرده است که این تغییر را انجام خواهد داد.

تلاش بایدن برای جلب رضایت جمهوری‌خواهان

وال‌استریت ژورنال هم در این رابطه عنوان کرده است که در گفتگوی میان کاخ سفید و جمهوری‌خواهان، دولت بایدن اعلام کرده است که مایل به طرح چندین ایده جدید برای محدود کردن دسترسی پناهندگان و ورودشان به کشور آمریکاست. تغییر در قانون پناهندگی، غربالگری اولیه مهاجران را برای بررسی پرونده مهاجرتی آنها تشدید خواهد کرد.

به گزارش این روزنامه کاخ سفید سعی دارد برای جلب رضایت جمهوری‌خواهان خواستار رسیدگی به سیاست‌های مرزی کشور، روند اخراج سریع مهاجران را هم  افزایش دهد. با این حال طرح پیشنهادی بایدن از جانب جناح پیشروی حزبش و همچنین فعالان حقوق مهاجران مورد انتقاد قرار گرفته است.

این اقدامات درحالی انجام می‌گیرد که جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، روز چهارشنبه لایحه بودجه ۱۱۰ میلیارد دلاری کمک‌های خارجی بایدن را مسدود کردند. به موجب لایحه مذکور هیچ تغییر قابل توجهی در سیاست بایدن برای محدود کردن ورود مهاجران به این کشور ایجاد نمی‌شد. امری که در نهایت واکنش جمهوری‌خواهان را به دنبال داشت.