چرا پوتین با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه موافقت کرد؟

 ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور کنونی روسیه روز جمعه موافقت کرد که نامزدی خود را برای یک دوره جدید دیگر اعلام کند. شورای فدراسیون (سنای) روسیه قبلاً تاریخ انتخابات را تأیید کرده است که برای اولین بار در قالب یک رویداد سه‌روزه، از تاریخ 15 الی 17 ماه مارس سال 2024، برگزار خواهد شد.

پوتین روز جمعه پس از مراسم اهدای مدال افتخار به قهرمانان میدان نبرد در  کاخ کرملین و  طی یک گفتگوی غیررسمی با نظامیان روسی از تصمیم خود برای شرکت مجدد در رقابت‌های ریاست‌جمهوری خبر داد.

اتفاق بدین صورت بود که آرتم ژوگا، رئیس پارلمان منطقه دونتسک، خطاب به رئیس جمهور درخواست کرد بار دیگر برای کسب رأی رقابت کند. به‌گفته ژوگا، مردم مناطق الحاقی به روسیه از رئیس جمهور فعلی حمایت می‌کنند و او شخصاً و از طرف ساکنان دونتسک و لوهانسک، مناطق خرسون و زاپاروژیه و از طرف همه رزمندگان در جبهه نبرد به مسکو آمده است تا از پوتین بخواهد بار دیگر نامزد شود.

پوتین به این درخواست پاسخ مثبت داده گفت: «در زمان‌های مختلف افکار متفاوتی در مورد این موضوع داشتم، ولی درک می‌کنم که در شرایط کنونی راه دیگری ممکن نیست، بنابراین من برای پست ریاست‌جمهوری روسیه نامزد خواهم شد.»

اختیارات فعلی رئیس جمهور روسیه در تاریخ 7 ماه مه سال 2024 به پایان خواهد رسید. در صورت انتخاب مجدد، این پنجمین دوره ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین خواهد بود. در سال 2020، اصلاحاتی در قانون اساسی فدراسیون روسیه به تصویب رسید که شرایط ریاست‌جمهوری را دوباره تنظیم کرد.

پوتین که در پاییز امسال 71ساله شد، برای اولین بار در سال 2000 به مقام ریاست‌جمهوری رسید و در سال 2004 برای دومین بار انتخاب شد که طبق قانون اساسی روسیه، در آن زمان دوره ریاست‌جمهوری چهار سال بود. در سال 2008 و بعد از اصلاحات قانون اساسی دوره اختیارات ریاست‌جمهوری از چهار به شش سال افزایش یافت.

پوتین از سال 2008 تا 2012 نخست وزیر روسیه بود و در سال 2012 دوباره به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب شد. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2018 پوتین بار دیگر پیروز شد. اگر او در انتخابات سال 2024 پیروز شود، این پنجمین دوره ریاست‌جمهوری او خواهد بود که شش سال است.

همان‌طور که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته در پایان این مراسم به خبرنگاران گفت؛ بدین ترتیب مبارزات انتخاباتی پوتین عملاً و نه به‌صورت رسمی آغاز شده است، البته همه تشریفات لازم باید رعایت شود.

پسکوف در عین حال تأکید کرد: رئیس جمهور تصمیم خود برای شرکت در انتخابات آتی را تاکنون با هیچ کس در میان نگذاشته بود.

به‌گفته کارشناسان روس، تصمیم رئیس جمهور برای نامزدی برای یک دوره جدید یک رویداد تاریخی است، برای اینکه در زمان درگیری نظامی در اوکراین، او مسئولیت بسیار سنگینی هم برای توسعه داخلی روسیه و هم برای تأمین امنیت و آینده کشور دارد.

چرا پوتین با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه موافقت کرد؟

کرملین: روسیه توانایی دفاع از خود در برابر حملات غرب در طول انتخابات را دارد

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهور روسیه در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد که مسلماً مبارزات انتخاباتی هدف حملات از سوی کشورهای غربی خواهد بود، مقامات مسکو  از این تهدید آگاه هستند، ولی روسیه یاد گرفته است که از منافع خود در هر شرایطی دفاع کند.

وی گفت: «مسلماً، مبارزات انتخاباتی در روسیه نیز هدف حملات شدید غربی‌ها قرار خواهد گرفت، این اتفاق 100 درصد خواهد افتاد، ما از این موضوع آگاه هستیم و آن را درک می‌کنیم، البته ما قبلاً یاد گرفته‌ایم که از خود در برابر چنین حملاتی دفاع کنیم.»

پسکوف یادآور شد که رئیس جمهور ولادیمیر پوتین به‌خوبی از روند اتفاقات در جهان آگاه است و روند تغییرات تکتونیکی در همه حوزه‌ها، خواه سیاست جهانی و اقتصاد جهانی را رهبری کرده است، بنابراین، این فرآیندها دیگر آغاز شده است وغیر قابل برگشت هستند.

وی بار دیگر تأکید کرد که روسیه برای مشارکت با همه کشورهایی که خواهان آن هستند، آمادگی داشته و باز است و در عین حال بسیار مصمم از منافع خود در برابر کشورهایی که به آن تجاوز کنند، دفاع خواهد کرد.

برنامه ارتباط مستقیم مردم با پوتین پنج‌شنبه برگزار خواهد شد

سخنگوی کرملین همچنین اعلام کرد: قطعاً مانند سالهای قبل تعداد سؤالات رسیده به برنامه ارتباط مستقیم با رئیس جمهور روسیه، که روز پنج‌شنبه، 14 دسامبر (23 آذر ماه) برگزار می‌شود، به بیش از یک میلیون خواهد رسید، اما ولادیمیر پوتین از لحاظ زمانی تنها می‌تواند به چند ده سؤال پاسخ دهد.

دیمیتری پسکوف اضافه کرد: علی‌رغم این واقعیت که رئیس جمهور در طول برنامه قادر به پاسخگویی به همه سؤالات رسیده نخواهد بود، ولی بعداً به تمامی درخواست‌های دریافت‌شده رسیدگی خواهد شد.

به‌گفته وی، تجربه نشان داده است که شهروندان روسیه در تماس مستقیم با پوتین فعالانه شرکت می‌کنند و این (مشارکت) به این دلیل است که مردم پیرامون رئیس جمهور جمع می‌شوند و از او حمایت می‌کنند و این مسئله نیز احتمالاً یک ویژگی منحصر به فرد ارتباط مستقیم است.

سطح اعتماد مردم روسیه به پوتین از 78درصد فراتر رفته است

داده‌های مرکز سنجش افکار عمومی سراسری روسیه نشان داده است که سطح اعتماد روس‌ها به ولادیمیر پوتین، بر اساس نظرسنجی انجام‌شده از 27 نوامبر تا 3 دسامبر به 78.5 درصد رسیده است.

در این مطالعه آمده است: «78.5 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی به سؤال داشتن اعتماد به پوتین پاسخ مثبت دادند (بدون تغییر نسبت به گذشته)، و میزان تأیید عملکرد وی در پست ریاست‌جمهوری 0.6 درصد افزایش یافته و به 75.8 درصد رسیده است.»

ضمن اینکه، عملکرد میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه توسط 51.4 درصد از پاسخ‌دهندگان (با افزایش 1.7درصدی) و کار رئیس دولت توسط 53.3 درصد از پاسخ‌دهندگان تأیید شده است. 61.9 درصد از پاسخ‌دهندگان به میشوستین اطمینان دارند.

علاوه بر این نگرش پاسخ‌دهندگان نسبت به سران احزاب پارلمانی نیز بدین ترتیب است: گنادی زوگانوف ـ رئیس کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه 31.5 درصد، سرگئی میرونوف ـ رهبر حزب "روسیه عادل ـ برای حقیقت"  27.9 درصد، لئونید اسلوتسکی ـ رهبر حزب لیبرال‌دموکرات روسیه 18.3 درصد و آلکسی نیچایف ـ رئیس حزب "مردم جدید" 8.4 درصد مورد اعتماد مردم قرار دارند.