جنگ غزه اعتبار و اقتدار شورای امنیت را تضعیف کرده است

بعد از اقدام کم سابقه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمام ملل در فعال کردن ماده 99 منشور ملل متحد برای برقراری آتش بس فوری در غزه که با وتوی ایالات متحده ناکام ماند، گوترش امروز یک شنبه تاکید کرد که از اصرار به آتش بس انسانی در غزه دست نخواهد کشید.

این ماده که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار توسط دبیران کل وقت این سازمان مورد استفاده قرار گرفته به دبیرکل این اجازه را می‌دهد در مواردی که احساس می‌کند «امنیت و صلح جهان» در خطر است اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری دعوت کند و از آنها بخواهد اقدامی اضطراری در این زمینه انجام دهند.

گوترش که در کنفرانسی در دوحه پایتخت قطر سخنرانی می‌کرد در اظهاراتی کم سابقه اذعان کرد که «جنگ غزه اعتبار و مشروعیت شورای امنیت سازمان ملل را تضعیف کرده است...»

 ایالات متحده آمریکا بامداد شنبه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای برقراری آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد.

۱۳ عضو شورا به این قطعنامه رأی موافق دادند. انگلیس به آن رأی ممتنع داد و آمریکا آن را وتو کرد.

رأی‌گیری بر سر این قطعنامه با توجه به تلاش چند کشور عربی برای مجاب کردن آمریکا به امتناع از وتوی آن به تعویق افتاده بود.

آمریکا از زمان آغاز حملات نظامی اسرائیل در غزه اصلی‌ترین حامی این رژیم بوده و با ارسال سلاح و حمایت‌های سیاسی به شعله‌ور کردن آتش جنگ کمک کرده است.

جنگ غزه اعتبار و اقتدار شورای امنیت را تضعیف کرده است

دولت جو بایدن در هفته‌های آغاز جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود که کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده تحت فشار قرار دهد.

پائول او براین، از مقام‌های عفو بین‌الملل  چهارشنبه هفته پیش گفت: «وقفه‌های کوتاه‌مدت برای برآورده کردن نیازهای میدانی و رسیدگی به وضعیت حقوق بشری در غزه کافی نیستند.»