خط و نشان تند و تیز این مقام لبنان برای اسرائیل

  « نبیه بری » رئیس پارلمان لبنان در سخنانی درباره جنگ کنونی میان مقاومت و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حماس از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد و تاثیرات این جنگ بر ساختار نظامی و رزمی این جنبش از ۵ تا ۶ درصد فراتر نمی‌رود و حماس می‌تواند ماه‌ها بجنگد.

نبیه بری در گفت‌وگو با روزنامه الجمهوریه اظهار داشت، اسرائیل مرتکب جنایت قرن در غزه شده و با نهایت قساوت و وحشی‌گری جنایت‌های هولناکی را رقم زده و تاکنون بیش از ۷۵۰۰ کودک و بیش از ۵ هزار زن را قتل عام کرده و حتی از اسباب‌بازی‌های کودکان نیز انتقام می‌گیرد. این وضعیت ناعادلانه، این فشارها، این محاصره، این کینه‌توزی‌ها علیه ملت فلسطین، این جنایات بی‌سابقه، این بی‌اعتنایی بین‌المللی و این پوشش‌ها و حمایت‌ها از قاتلان جنایتکار صهیونیست موجب شده تا همه ملت‌های عربی تبدیل به ملت فلسطین شوند؛ یعنی همه ما اکنون فلسطینی هستیم و همه فلسطینی‌ها در مسیر حماس هستند.

حزب‌الله و جنبش امل درباره تحولات جنوب هماهنگی کامل دارند

وی درباره تحولات جنوب لبنان و پاسخ حزب‌الله به تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت، ارتباط و هماهنگی میان جنبش امل و حزب‌الله درباره تحولات جنوب و محافظت از قواعد درگیری ادامه دارد و من شخصا برای جلوگیری از گسترش جنگ تلاش می‌کنم. حزب‌الله از ابتدای جنگ تاکنون در هیچ یک از عملیات‌های خود ضد ارتش دشمن از قواعد درگیری فراتر نرفته است.

رئیس پارلمان لبنان تاکید کرد، حزب‌الله در عملیات‌های خود همواره متمرکز بر مواضع نظامی رژیم صهیونیستی بوده است. این درحالی است که صهیونیست‌ها هرروز با گسترش دایره تجاوزات خود ضد غیرنظامیان، قواعد درگیری را زیرپا می‌گذارند. ما هیچ قصدی برای گسترش جنگ نداریم، اما اگر اسرائیل شروع به جنگ و به لبنان تجاوز کند، موضوع فرق می‌کند و ما با قدرت با آن مقابله خواهیم کرد و خشم خداوند بر صهیونیست‌ها نازل می‌شود.

نبیه بری درباره سفرهای مکرر نمایندگان فرانسوی به لبنان اظهار داشت، قبل از رسیدن هیئت‌های فرانسوی به بیروت من چندین بار اخبار رسانه‌های لبنانی را مرور کردم و حدس می‌زدم که این رسانه‌ها درباره مورد بحث قرار گرفتن قطعنامه ۱۷۰۱ در دیدار نمایندگان پاریس با مسئولان لبنانی صحبت کنند. اما «ژان ایو لودریان» نماینده ویژه رئیس جمهوری فرانسه و «برنارد ایمیه» رئیس دستگاه اطلاعات فرانسه در سفر به لبنان هیچکدام به این موضوع اشاره‌ای نداشتند و صحبت درباره قطعنامه ۱۷۰۱ چیزی بود که در رسانه‌های لبنان مطرح شد.

خط و نشان تند و تیز این مقام لبنان برای اسرائیل

این مقام لبنانی تاکید کرد، البته ما درخواست‌هایی برای اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ می‌شنویم و این اتفاق خوبی است؛ به ویژه اینکه ما در لبنان به این قطعنامه پایبند هستیم و اسرائیل نیز باید آن را اجرا کند. این یک قطعنامه بین‌المللی است و در آن دو بار به طور واضح به مزارع شبعا اشاره شده است. مرزهای بین‌المللی لبنان از سال ۱۹۴۳ مشخص شده و برخی نقاط قابل بحث در آن وجود دارد که باید حل شود.

وی تصریح کرد، قطعنامه ۱۷۰۱ کاملا روشن و صریح بوده و سوال ما این است که آیا لبنانی‌ها باید از سرزمین خود عقب‌نشینی کنند یا اینکه اسرائیل از اراضی لبنان که به اشغال خود درآورده به ویژه در مزارع شبعا و تپه‌های کفرشوبا بیرون برود؟