قسام بهترین بهره را از نقاط ضعف ارتش اسرائیل می‌برد

 روزنامه معاریو با انتشار تصویری از یک تانک صهیونیستی که در حال عبور از کوچه‌های تنگ غزه است، نوشت: حماس همچنان به سوء استفاده از نقاط ضعف ارتش اسرائیل در میدان ادامه خواهد داد.

تل لیو رام، تحلیل‌گر مسایل نظامی این رسانه عبری زبان در مقدمه این نوشتار اعتراف کرد: کشته شدن همزمان پنج نظامی اسرائیلی در حومه خان یونس نمادی واضح از تاکتیک‌های حماس است که در حال ضربه زدن و حمله به نیروهای پیرامونی واحدهای اصلی اسرائیل است.

او در این رابطه افزود، باید از این ضربات سریعا درس بگیریم، این در حالی است که در شمال نیز حملات حزب الله نیز به موازات تلاش‌های سیاسی ادامه دارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، یکی از ویژگی‌های جنگ گردان‌های القسام حتی در مناطق باز روستایی خان یونس هم بکارگیری بمب است، فلسطینیان اقدام به تله گذاری ورودهای تونل‌های صوری کرده و از راه دور آن را فعال می‌کنند، این روشی است که ظاهرا 5 نظامی اسرائیلی هم در آن کشته شدند.

در ادامه گزارش هم آمده است، در حالی که ارتش اسرائیل مشغول جنگ و درگیری در شمال نوار غزه بود، حماس هم موفق شد شماری از خیابان‌ها و خانه‌های خالی از سکنه در این منطقه را برای ارتش اسرائیل تله گذاری کند و در عین حال توانست به خوبی برای جنگ در خان یونس هم آماده شود.

به اعتراف تل لیو رام، ماموریت اصلی لشکر 98 درصد خانیونس رسیدن به رهبران ارشد حماس است، همچنین به دنبال رسیدن به اطلاعاتی در رابطه با ربوده شدگان است، اما آنچه که حتی در شمال نوار غزه هم شاهد آن بودیم، دشوار‌‌ترین حوادث را تجربه کرده و تعداد تلفات در صفوف نظامیان اسرائیلی به شدت بالا رفت.

معاریو تاکید کرد: ورودی‌های تونل هادر شمال نوار غزه همگی همانند ورودی است که نظامیان اسرائیلی در تله آن گرفتار شده و انفجار به وقوع پیوسته منجر به کشته شدن 5 نظامی‌ شد، این امر شاید یکی از تاکتیک‌های جنگی جنبش حماس باشد که همواره به دنبال یافتن نقاط ضعف ارتش اسرائیل در داخل میدان است.

حماس دقیقا در مکان‌‌هایی به نقاط ضعف ارتش اسرائیل ضربه وارد می‌کند که ارتش اسرائیل تصور می‌کند آن منطقه را به طور کامل در کنترل خود داشته و کاملا بر آن تسلط  دارد، همانگونه که در حال حاضر در مناطق روستایی شمال خانیونس در روستاهای خزاعه و عبسان بزرگ و کوچک چنین شرایطی را ارتش اسرائیل تجربه می‌کند.

معاریو در مورد تله‌ای که ارتش اسرائیل در آن روز گرفتار آن شد هم نوشت: گردان 8111 در مقابل مدرسه الجراره مستقر بود که اطلاعاتی در مورد وجود هدفی در نزدیکی به دستش رسید، ظاهرا ورود تونلی کشف شده بود که باید با آن تعامل می‌شد، تحقیقات اولیه نشان می‌دهد، حماس حتی اقدام به زیر آتش گرفتن نظامیان اسرائیلی با استفاده از تک تیرانداز‌ها و بکارگیری موشک‌های آر پی جی کرد، علاوه بر آن یک فرد مسلح از داخل این ورودی تونل به بیرون آمده و با نظامیان اسرائیلی درگیر شد، تا برای آنها مسجل شود که این یک تونل واقعی است، اما وقتی نیروی نظامی به نزدیکی این ورودی رسید، ناگهان منفجر و آن تلفات را به بار آورد.

قسام بهترین بهره را از نقاط ضعف ارتش اسرائیل می‌برد

این تحلیل‌گر مسایل نظامی رژیم صهیونیستی در نوشتار خود تاکید می‌کند: بی شک این نوع درگیری شکلی از اشکال جنگ پارتیزانی است به نماد و الگویی برای جنگ در کل نوار غزه و به طور اخص در جنوب آن خواهد بود.

با این حال نباید فراموش کرد که جنگ پارتیزانی در شمال نوار غزه هم همچنان ادامه دارد و حماس به دنبال کاهش فاصله بین خود و ارتش اسرائیل در بعد حجم آتش و نیز در بعد اطلاعاتی است، امروز حماس از طریق توانمندی برتر خود در ایجاد کمین و تله‌های انفجاری و نیز دست بالایش در مسایل دفاعی و آگاهی به شرایط مناطق باز و نیز بکارگیری بهینه از ورودی تونل‌ها در حالی جنگ پایاپایی را انجام می‌دهد که ارتش اسرائیل در حال تکمیل اشغال موقت نوار غزه است.

نویسنده اعتراف می کند که تلفات ارتش اسرائیل در نوار غزه بسیار زیاد بوده است، امروز ارتش اسرائیل در اماکنی تلفات می‌دهد که جزو مناطق خط مقدم درگیری محسوب نمی‌شود، ارتش اسرائیل باید به سرعت از این مسئله درس گرفته و توجه بیشتری به بخش جمع آوری اطلاعات بدهد، کجا باید به ساختمانی که گفته می‌شود مرکز نظامی حماس است حمله شود و چه زمانی این کار نباید توسط نیروهای زمینی به انجام برسد؟

به اعتراف رام، جنگ با حماس فاصله بسیار زیادی با پایان خود دارد، اسرائیل حتی از نقطه کنترل کامل نوار غزه هم دور است، این در حالی است که شمار تلفات نیروهای احتیاط بسیار بیشتر از واحدهای پایور است.

این در حالی است که گفته می‌شود قرار است در مراحل بعدی جنگ یگان‌های بیشتری از نیروهای احتیاط وارد جنگ در نوار غزه شوند امری که باعث می‌شود توجه به تجربیات به دست آمده از حوادث اخیر اهمیت بیشتری پیدا کنند.