اسرائیل با فسفر سفید ساخت آمریکا به لبنان حمله می‌کند

این واقعه در شانزدهم اکتبر رخ داده، زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی این روستای واقع در جنوب لبنان را با آتش توپخانه هدف گرفت. خبرنگار واشنگتن‌پست تکه‌های پوکه گلوله خمپاره ۱۵۵ میلی‌متری را در روستای ظهیره پیدا کرد. این حمله دست‌کم چهار خانه را سوزانده و با خاک یکسان کرد و دست‌کم ۹ غیرنظامی زخمی شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این پوکه از مهمات ام۸۲۵ (M۸۲۵) است که داخلش فسفر سفید بوده است. این ماده شیمیایی در تماس با هوا خود به خود مشتعل می‌شود و دود سفید غلیظی تولید می‌کند که برای پنهان کردن حرکت نیروها مفید است. با این حال، این دود سمی است و در حالی که فسفر سفید حین سوختن بسیار داغ است، خاموش کردن آن سخت است و اگر این مهمات بدون اقدامات احتیاطی استفاده شوند، عملا به گلوله‌های آتش‌زا تبدیل می‌شوند.

واشنگتن‌پست به نقل از کارشناسان تسلیحاتی اعلام کرد، قطعات بازیابی‌شده از گلوله‌ها حاوی کدهای تولیدی است که «با نام‌گذاری مورد استفاده ارتش ایالات متحده برای دسته‌بندی مهمات تولید داخل مطابقت دارد.»

واشنگتن‌پست: اسرائیل با فسفر سفید ساخت آمریکا به لبنان حمله می‌کند

کدمحصول ساخت آمریکا روی پوکه فسفر سفید

این گلوله‌ها با توجه به علامت‌گذاری‌ها و رنگ بدنه سبز روشن و نوشته‌های «WP»، با گلوله‌های فسفر سفید استاندارد ایالات متحده مطابقت دارد که در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۲ در انبارهای مهمات در لوئیزیانا و آرکانزاس تولید شدند. در این گزارش آمده است که منشأ آمریکایی این گلوله‌ها توسط دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل هم تأیید شده و سازمان عفو بین‌الملل تاکید دارد که این موارد باید به عنوان جنایت جنگی مورد بررسی قرار گیرند.

تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای کتبی به این روزنامه گفت: این واقعیت که فسفر سفید تولید آمریکا توسط اسرائیل در جنوب لبنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید برای مقامات آمریکایی بسیار نگران‌کننده باشد. [کنگره] باید گزارش‌های استفاده اسرائیل از فسفر سفید را به اندازه کافی جدی بگیرد تا کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

واکنش کاخ سفید

کاخ سفید هم به این موضوع واکنش نشان داده و جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ضمن ابراز «نگرانی» مدعی شد که فسفر سفید «یک استفاده نظامی قانونی برای روشنایی و تولید دود دارد. ما گزارش‌ها را دیده‌ایم، مطمئناً نگران آن هستیم.»

کربی در مسیر عزیمت به فیلادلفیا به خبرنگاران گفت: ما سؤالاتی خواهیم پرسید تا بتوانیم اطلاعات بیشتری بگیریم.

او با تاکید بر این که این مهمات برای آسیب رساندن به مردم نیستند، گفت: هر زمان که ما اقلامی از فسفر سفید را در اختیار ارتش دیگری قرار می‌دهیم، با این انتظار است که در راستای اهداف مشروع و مطابق با قانون درگیری‌های مسلحانه مورد استفاده قرار گیرد.»

«پت رایدر» سخنگوی پنتاگون نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که آمریکا از زمان عملیات «طوفان الاقصی» توسط جنبش مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر، گلوله‌های حاوی فسفر سفید به این رژیم عرضه نکرده است.

آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین متحد و تامین‌کننده مالی رژیم صهیونیستی ، حتی با آغاز درگیری‌ها میان این رژیم و نیروهای فلسطینی در غزه هم دست از تامین تسلیحاتی این رژیم برنداشته و در کشتار فلسطینی‌ها دست دارد. بیش از ۱۸ هزار فلسطینی از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی در هفتم اکتبر به شهادت رسیدند. مقاومت لبنان (حزب‌الله لبنان) هم در حمایت از مقاومت فلسطین حملاتی را علیه اراضی اشغالی فلسطین و نیروهای صهیونیست انجام می‌دهد و تل‌آویو تلاش دارد با آنها مقابله کند و روستاهای لبنان را با مهمات غیرقانونی هدف می‌گیرد که تاکنون چند تن از نیروهای مقاومت را به شهادت رسانده است.  

واشنگتن‌پست: اسرائیل با فسفر سفید ساخت آمریکا به لبنان حمله می‌کند

شلیک فسفر سفید بر فراز روستای ظهیره

حداقل یکی از گلوله‌های کشف‌شده ظاهرا از همان دسته سرچشمه می‌گیرد؛ زیرا بیشتر گلوله‌های فسفر سفید را رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۹ در حملات خودش علیه غزه استفاده کرد. از آن زمان، رژیم صهیونیستی وعده داد که «به دیگر انواع گلوله‌های دودزا و کمتر مخرب» روی بیاورد، اما شواهد نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در بحبوحه درگیری‌های جدید به طور گسترده از آنها استفاده می‌کنند. واشنگتن‌پست با استناد به داده‌های ACLED که یک گروه ناظر جنگ است، خاطرنشان کرد که در دو ماه گذشته رژیم صهیونیستی بیش از ۶۰ بار از این گلوله‌ها تنها در منطقه مرزی لبنان استفاده کرده است.

جدای از آن، فیلم‌هایی که در فضای مجازی پخش می‌شوند، نشان می‌دهند که مهمات فسفر سفید به طور فعال در غزه هم مورد استفاده قرار گرفته‌اند و به‌ نظر می‌رسد چندین ویدیو با الگوی انفجار هوایی متمایز چنین گلوله‌هایی مطابقت دارند.