هشدا روسیه به جت‌های اف-16 ناتو

«کنستانتین گاوریلوف» رئیس هیات روسیه در مذاکرات امنیت نظامی و کنترل تسلیحات در «وین» روز چهارشنبه گفت که جنگنده‌های «اف-۱۶» که از پایگاه‌های هوایی در لهستان، رومانی و اسلواکی به پرواز در می‌آیند و نزدیک حریم هوایی روسیه می‌شوند، به عنوان مشارکت این کشورها در درگیری‌های اوکراین خواهد بود.

به گزارش وبگاه «پراودا» این مقام روس گفت: «این هشدار جدی ماست: مسکو شاهد استفاده از جنگنده‌های اف-۱۶ از قلمرو این کشورهای عضو ناتو به عنوان مشارکت آنها در درگیری در اوکراین خواهد بود و روسیه باید اقدامات تلافی جویانه انجام دهد.»

هشدا روسیه به جت‌های اف-16 ناتو

به گفته این مقام بلندپایه روس، کشورهای غربی به ایجاد تهدیدات امنیتی در مرزهای غربی روسیه ادامه می‌دهند.

پیشتر رسانه‌ها گزارش کرده بودند که جت‌ها و هواپیماهای جاسوسی ناتو با ماموریت‌های خود به نیروهای مسلح اوکراین در نبرد با روسیه کمک می‌کنند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه اخیرا گفت که سامانه‌های پدافند هوایی روسیه می‌تواند تمام جنگنده‌های اف-۱۶ وعده داده شده غرب به اوکراین را در ۲۰ روز سرنگون خواهند کرد.

شویگو در نشستی در شهر «مسکو» پایتخت روسیه گفت:«می‌خواهم تأکید کنم که ۳۷ هواپیما که توسط پدافند هوایی روسیه در ماه گذشته سرنگون شد، 2 برابر تعداد هواپیماهای اف-۱۶ است که به اوکراین تضمین شده است.»

یک نظامی سابق آمریکا که سابقه حضور در افغانستان وعراق را دارد گفت که سامانه‌های دفاع موشکی‌ «اس-۳۰۰» و «اس-۴۰۰» ساخت روسیه جنگنده‌های «اف-۱۶» ساخت آمریکا را سرنگون می‌کنند.

«دانیل دیویس» افسر بازنشسته ارتش آمریکا گفت، سامانه‌های جامع و پیشرفته پدافند هوایی روسیه به طور کامل قادر به رهگیری جنگنده «اف-۱۶» آمریکاست که قرار است در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار گیرد.

دیویس گفت:«روسیه دارای سامانه دفاع هوایی درجه یک و در مقایسه با اوکراین و حتی آمریکا، فوق‌العاده موثر و پیشرفته است.»