اعتراف وزیر جنگ اسرائیل درباره نابود کردن حماس

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای تصریح کرده «یوآو گالانت»، وزیر جنگ این رژیم در گفت‌وگو با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ضمن اذعان به اینکه نابودی حماس آسان نیست به او گفته که جنگ علیه حماس در غزه «بیش از چند ماه» دوام خواهد داشت. 

پیش از این رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به فلسطین اشغالی سفر کرده امروز پنجشنبه با «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل و کابینه امنیتی او دیدار کرد.

بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه علی‌رغم شدت گرفتن هشدارهای بین‌المللی درباره افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه گفته بود هیچ چیز باعث توقف اسرائیل نخواهد شد.

طبق گزارش وبگاه شبکه خبری ان‌بی‌سی، نتانیاهو در اظهاراتی شامگاه چهارشنبه در جمع نظامیان اسرائیلی مدعی شد ارتش اسرائیل جنگ را تا زمان رسیدن به پیروزی قاطع ادامه خواهد داد.   

اعتراف وزیر جنگ اسرائیل درباره نابود کردن حماس

نتانیاهو گفت: «تا پایان، کار را ادامه خواهیم داد؛ تا وقتی که به پیروزی دست پیدا کنیم نه چیزی کمتر. هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد. من این را علی‌رغم رنج‌های زیادی که وجود دارد و همچنین علی‌رغم فشارهای بین‌المللی می‌گویم.»

طبق گزارش سی‌ان‌ان، گالانت امروز پنجشنبه گفت: «حماس یک سازمان تروریستی است که طی یک دهه گذشته خودش را برای مبارزه با اسرائیل تقویت کرده است. آنها اقدام به احداث تشکیلاتی در زیر زمین و بالای زمین کرده‌اند و نابود کردن آنها آسان نیست.»

گالانت در ادامه گفت: «انجام این کار به زمان نیاز خواهد داشت و بیش از چندین ماه طول خواهد کشید، اما ما پیروز خواهیم شد و آنها را نابود خواهیم کرد.»

وزیر جنگ اسرائیل در بخش دیگری از سخنانش از جیک سالیوان بابت حمایت‌های آمریکا از عملیات نظامی اسرائیل در غزه تشکر کرد و گفت: «ایالات متحده و اسرائیل منافع مشترک و ارزش‌های مشترکی را در این جنگ دنبال می‌کنند و ما اهداف مشترکی هم داریم.»

پیش از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در انتقادی کم‌سابقه از اسرائیل گفته بود کابینه نتانیاهو بایستی تغییر کند. بایدن همچنین گفته بود که حمایت بین‌المللی از عملیات جنگی اسرائیل در غزه رو به کاهش است.

با وجود این، اظهارات بایدن به معنی اقدام عملی برای پایان دادن به جنگی که به کشته شده هزاران غیرنظامی در غزه منجر شده نبوده است.

 روز سه‌‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که خواستار برقراری آتش‌بس در غزه است. آمریکا یکی از معدود کشورهایی بود که به این قطعنامه رأی مخالف داد. دولت آمریکا قبل‌تر از آن قطعنامه دیگری را در شورای امنیت که هدف مشابهی داشت وتو کرد.  

آمریکا از زمان آغاز حملات نظامی اسرائیل در غزه اصلی‌ترین حامی این رژیم بوده و با ارسال سلاح و حمایت‌های سیاسی به شعله‌ور کردن آتش جنگ کمک کرده است.

دولت جو بایدن در هفته‌های آغاز جنگ در برابر درخواست‌های مستمر برای کمک به برقراری آتش‌بس در غزه گفته بود که کاخ سفید تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

این در حالی است که فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات بارها از بایدن خواسته‌اند اسرائیل را برای پایان عملیاتی که به کشته شدن هزاران غیرنظامی منجر شده تحت فشار قرار دهد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند، به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد و این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند، عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

وزارت بهداشت غزه امروز پنجشنبه اعلام کرد که شمار شهدا از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه به ۱۸ هزار و ۷۸۷ نفر رسیده است. ۵۰ هزار و ۸۹۷ نفر هم بر اثر این حملات زخمی شده‌اند.