روش جنجالی اسرائیل برای کشتن غیرنظامیان

یک ارزیابی جدید از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از بمب‌هایی که اسرائیل از زمان آغاز عملیات خود در روز 7 اکتبر بر سر مردم غزه پرتاب کرده بمب‌های غیرهدایت‌شوند یا اصطلاحاً «بمب احمق» بوده‌اند.

این ارزیابی را «دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا» گردآوری کرده و سه منبع که آن را دیده‌اند جزئیات آن را در اختیار شبکه خبری سی‌ان‌ان قرار داده‌اند.

طبق گزارش وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان از میان 29000 بمب پرتاب‌شونده که اسرائیل تا کنون علیه غزه استفاده کرده 40 تا 50 درصد آنها بمب‌های غیرهدایت‌شونده بوده‌اند. مطابق این ارزیابی، بقیه بمب‌ها، بمب‌های هدایت دقیق بوده‌اند.

این ارزیابی از آن جهت اهمیت دارد که بمب‌های غیرهدایت‌شونده نوعاً از دقت کمتری برخوردارند و می‌توانند به ویژه در مناطقی مانند غزه که از تراکم جمعیتی بالایی برخوردار هستند تلفات بالاتری در میان غیرنظامیان ایجاد کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان اذعان کرده میزان استفاده اسرائیل از این بمب‌ها احتمالاً یکی از دلایلی است که در افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه نقش دارد.

شمار شهدای غزه

  وزارت بهداشت غزه امروز پنجشنبه اعلام کرد که شمار شهدا از زمان آغاز حملات اسرائیل در غزه به ۱۸ هزار و ۷۸۷ نفر رسیده است. 50 هزار و 897 نفر هم بر اثر این حملات زخمی شده‌اند.

تلفات سنگین غیرنظامیان در غزه انتقادهای شدید بین‌المللی را به همراه داشته است.  روز سه‌‌شنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که بر ضرورت برقراری آتش‌بس فوری در غزه تأکید می‌کرد. بسیاری از کشورهایی که پیش از این برای شماتت حماس با آتش‌بس مخالفت می‌کردند در این قطعنامه موضع خود را تغییر داده و خواستار اتمام جنگ برای پایان دادن به رنج مردم غزه شدند.

آمریکا یکی از معدود کشورهایی بود که به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل رأی مخالف داد. این کشور قبل‌تر از آن قطعنامه‌ دیگری را در شورای امنیت که هدف مشابهی داشت وتو کرده بود.  

بمباران‌های کور

با وجود این، روز سه‌شنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعتراف کرد که اسرائیل در حال انجام «بمباران‌های کور» در غزه است. بایدن همچنین اذعان کرد که حمایت بین‌المللی از عملیات جنگی اسرائیل رو به کاهش است.

با وجود این، اظهارات بایدن به معنی اقدام عملی برای پایان دادن به جنگی که به کشته شده هزاران غیرنظامی در غزه منجر شده نبوده است. امروز پنجشنبه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفر به فلسطین اشغالی با کابینه جنگی نتانیاهو دیدار کرد.

«نیر دانیر»، یکی از سخنگوهای ارتش رژیم صهیونیستی در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان درباره ارزیابی اطلاعاتی جدید آمریکا گفت: «ما درباره نوع بمب‌هایی که از آنها استفاده می‌کنیم اظهارنظر نمی‌کنیم.»

سرگرد کرن هاجوف، یکی از سخنگوهای کابینه نتانیاهو روز چهارشنبه مدعی شده بود ارتش اسرائیل به قوانین بین‌المللی و رویه‌های عمل اخلاقی پایبند است و از «منابع گسترده‌ای» برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند. او مدعی شد: «جنگ ما علیه حماس است نه علیه مردم غزه.»

با وجود این، کارشناسان در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اذعان کرده‌اند اگر اسرائیل به میزانی که ارزیابی اطلاعاتی آمریکا می‌گوید از بمب‌های غیرهدایت‌شونده استفاده می‌کند ادعای این رژیم درباره تلاش برای کاهش تلفات غیرنظامیان قابل باور نیست.

«برایان کاستنر»، که سابقاً کارشناس مسائل تسلیحاتی بوده و در حال حاضر عضو سازمان عفو بین‌الملل است درباره ارزیابی اطلاعاتی جدید آمریکا به سی‌ان‌ان گفت: «من بسیار حیرت‌زده و نگران شدم.»

وی اضافه کرد: «حتی هنگامی که از بمب‌هایی استفاده می‌شود که به صورت دقیق به اهداف خود برخورد می‌کنند به اندازه کافی بد هست. اما اگر این بمب‌ها از چنین دقتی برخوردار نباشند این دیگر مسئله‌ای گسترده درباره آسیب به غیرنظامیان ایجاد می‌کند.»

استفاده غیرانسانی از هوش مصنوعی

این تنها افشاگری درباره استفاده اسرائیل از روش‌هایی بحث‌انگیز برای پیشبرد اقدام جنگی در غزه نیست. چند هفته قبل از این یک مجله انگلیسی‌زبان در گزارشی تحقیقی و جنجالی فاش کرده بود که اسرائیل از هوش مصنوعی برای بالا بردن عامدانه تلفات غیرنظامیان استفاده می‌کند.  

مجله +972 که از سال 2010 برای تهیه گزارش‌های تفصیلی و تحقیقی درباره مسائل مربوط به اسرائیل و فلسطین آغاز به کار کرده در گزارشی که دو هفته پیش منتشر شد نوشته بود ارتش اسرائیل سیاست‌هایی را برای افزایش دادن بانک اهداف غیرنظامی در پیش گرفته و علاوه بر آن محدودیت‌ها را برای حمله به غیرنظامیان تعدیل کرده است.

منابع مطلع که تجارب دسته‌ اولی از حضور در بمباران‌های غزه داشته‌اند به مجله +972 گفتند هدف اصلی حملات اسرائیل آسیب زدن به جامعه مدنی فلسطین است: یعنی ایجاد یک شوک که تبعات سنگینی داشته باشد و موجب شود «غیرنظامی‌ها به حماس فشار وارد کنند.»

چندین نفر از منابع که خواسته‌ بودند نامشان فاش نشود به آن مجلسه گفتند که ارتش اسرائیل اطلاعاتی از بخش زیادی از اهداف احتمالی در غزه در دست دارندو بر اساس آن از قبل فرضیه‌هایی درباره اینکه حمله به یک مکان چه تعداد کشته به جا خواهد گذاشت، دارند.

مجله +972 نوشته است: «اعدام و ارقام محاسبه شده‌اند و یگان‌های اطلاعات ارتش اسرائیل از پیش نسبت به آن اطلاع دارند و حتی به فاصله اندکی قبل از انجام حمله یقین دارند چه تعداد غیرنظامی قرار است کشته شوند.»

روش جنجالی اسرائیل برای کشتن غیرنظامیان

مطابق این تحقیقات، یکی دیگر از دلایل بالا بودن تعداد بانک اهداف اسرائیل و همچنین صدمات گسترده وارد شده به زندگی غیرنظامیان استفاده گسترده ارتش اسرائیل از سیستمی به نام «هابسورا» یا «گاسپل» است. این سیستم تا اندازه زیادی بر مبنای هوش مصنوعی طراحی شده و می‌تواند بانک اهداف را به صورت اتوماتیک و با سرعتی که قبلاً امکان‌پذیر نبود تولید کند. این سیستم هوش مصنوعی، آن‌طور که یکی از افسران سابق اطلاعاتی آن را توصیف می‌کند، در واقع کار «یک کارخانه ترور جمعی» را تسهیل می‌کند.

طبق گفته منابع، استفاده‌های فزاینده از سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند گاسپل به ارتش اجازه می‌دهد در سطحی گسترده اقدام به انجام حملاتی به منازل مسکونی کنند که مثلاً یکی از مأموران نه چندان بلندپایه حماس در آن زندگی می‌کند.

همدستی آمریکا

گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان تلاش کرده دولت جو بایدن را از عملیات‌های بحث‌آنگیزی که اسرائیل در حال انجام آن است تبرئه کند. این شبکه خبری در بخشی از گزارش خود مدعی شده که میان کابینه بنیامین نتانیاهو و جو بایدن بر سر روش‌های جنگی مورد استفاده اسرائیل در غزه اختلاف وجود دارد.

با وجود این، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی 13 روز قبل‌تر فاش کرده بود که دولت آمریکا علی‌رغم وانمود کردن به نگرانی از تلفات غیرنظامیان در غزه دست‌کم 100 بمب سنگرشکن در اختیار اسرائیل قرار داده است.

این روزنامه در آن گزارش تصریح کرده بود که آمریکا به صورتی غیرشفاف و به صورت مخفیانه از زمان 7 اکتبر ارسال تسلیحات را به اسرائیل افزایش داده و 15 هزار بمب و گلوله توپخانه در اختیار این رژیم قرار داده است.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته بود ارسال این بمب‌ها در حالی است که  آمریکا از یک طرف متحد اصلی‌اش در منطقه را به اجتناب از افزایش تلفات غیرنظامیان دعوت می‌کند اما از طرف دیگر بسیاری از مهماتی که آن عملیات‌ها به واسطه آنها انجام می شود را در اختیار تل‌آویو قرار دهد.