تاکید محمود عباس بر ایجاد آتش‌بس فوری در غزه

  جیک سالیوان ، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان سفرش به سرزمین‌های اشغالی به رام‌الله رفته و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمود عباس در این دیدار بر لزوم توقف تجاوزهای رژیم صهیونیستی، پایان دادن به نسل‌کشی‌ها به‌ویژه در نوار غزه، ایجاد آتش‌بس فوری و محافظت از غیرنظامیان تاکید کرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین همچنین بر لزوم بازگشایی تمام راه‌ها و گذرگاه‌ها، افزایش کمک‌ها به نوار غزه از جمله مواد غذایی و تجهیزات پزشکی، فراهم کردن آب، برق و سوخت در سریع‌ترین زمان ممکن، از سرگیری فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز مهم برای درمان هزاران مجروح و خدمات‌دهی به مردم فلسطین در غزه تاکید کرد.

وی در ادامه این دیدار خواستار مداخله دولت آمریکا برای ملزم کردن رژیم صهیونیستی به توقف تجاوزها در کرانه باختری و قدس اشغالی، توقف یورش‌ به شهرها و اردوگاه‌های فلسطینی و کشتار غیرنظامیان، پایان دادن به تخریب زیرساخت‌ها و توقف تعرض‌ها به مقدسات اسلامی و مسیحی شد.

عباس در بخش دیگری از سخنانش، بر لزوم توقف تجاوزها علیه اسرای فلسطینی و مقابله با کوچ اجباری مردم فلسطین در غزه، کرانه باختری و قدس اشغالی تاکید کرد و گفت که کرانه باختری اکنون شاهد کوچ اجباری و ملحق کردن بی سر وصدای خاک فلسطین به سرزمین‌های اشغالی از سوی استعمارگران تروریسم و ارتش صهیونیستی است.

وی همچنین بر ضرورت عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح تاکید کرد و گفت که راه‌حل‌های امنیتی و نظامی شکست خورده و امنیت و صلح تنها از طریق راه‌حل دو دولتی محقق خواهد شد.

به گزارش ایسنا، جیک سالیوان به‌عنوان تازه‌ترین نماینده دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که برای صحبت از جنگ به اراضی اشغالی سفر کرده، روز جمعه در جمع خبرنگاران در تل‌آویو گفت: «ما اینجا نیستیم تا به کسی بگوییم، باید X (ایکس) را انجام دهید، باید Y (ایگرگ) را انجام دهید.»

سالیوان روز جمعه از بحث علنی درباره جدول زمانی پایان جنگ در غزه خودداری کرد، اما گفت «هیچ تناقضی» بین گفتن این که جنگ ماه‌ها طول می‌کشد و در آن دوره «انتقال از عملیات با شدت بالا به عملیات هدفمندتر هست» وجود ندارد.

تاکید محمود عباس بر ایجاد آتش‌بس فوری در غزه

به نظر می‌رسد که سالیوان در طول سفر خود حداقل یک امتیاز از سران رژیم صهیونیستی گرفته باشد. او در بیانیه‌ای گفت که تساخی هنگبی، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی روز جمعه به او وعده داده که تل‌آویو مرز در گذرگاه کرم شالوم برای ارسال کمک‌های مستقیم به غزه باز را خواهد کرد، چیزی که کابینه صهیونیستی در برابر آن مقاومت می‌کند.

مشخص نیست که باز شدن این پاسگاه مرزی تا چه حد می‌تواند ارسال کمک‌ها به غزه را تسریع کند، جایی که مقامات سازمان ملل صحنه‌هایی از وقوع سوءتغذیه و گرسنگی را توصیف کرده‌اند.

در شهر رام‌الله در کرانه باختری، سالیوان همچنین با محمود عباس درباره تلاش برای افزایش محبوبیت تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو کرد، تشکیلاتی که مقامات دولت بایدن امیدوارند پس از «حذف» حماس نقشی در غزه ایفا کند.

سالیوان پیش از دیدار با عباس به خبرنگاران گفت که دو طرف همچنین درباره «تلاش‌ها برای ارتقای ثبات در کرانه باختری» و سرکوب حملات شهرک‌نشینان افراطی صهیونیست به فلسطینی‌ها گفت‌وگو خواهند کرد. با این حال، او از بیان اینکه ایالات متحده مایل است دقیقا چه تغییراتی ببیند، خودداری کرد.

جیک سالیوان گفت: «این بر عهده رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود که از طریق برداشتن انواع گام‌هایی که باید برای اصلاح و به‌روزرسانی قدرت برای وضعیتی که امروز با آن روبرو هستیم، کار کنند.»

براساس گزارش سازمان ملل متحد، از زمان عملیات فلسطینی طوفان الاقصی در هفتم اکتبر که به دنبال آن حملات بی‌امان رژیم صهیونیستی به غزه آغاز شد، نیروهای رژیم صهیونیستی و صهیونیست‌های شهرک‌نشین ۲۷۶ فلسطینی را در کرانه باختری و قدس شرقی اشغالی به شهادت رسانده‌اند.