قحطی در غزه

 روزنامه العربی الجدید در گزارشی در این باره نوشت، مقامات رژیم اشغالگر و ارتش آن با کنترل تعداد کامیون‌ها و بازرسی گذرگاه «العوجا»، محدودیت‌هایی را برای ورود کمک‌های بشردوستانه و غذایی از طریق گذرگاه زمینی رفح به نوار غزه اعمال می‌کنند.

طبق این گزارش، علاوه بر این، بازارهای غزه خالی از کالاهای اساسی است و بسیاری از آنها متکی به کمک‌های توزیع شده در مراکز سرپناه در مقادیر کم و محدود هستند؛ کمک‌هایی که برای رفع نیازهای خانواده‌های متوسط ​​و بزرگ کافی نیست، این درحالی است که مناطق دیگر از این کمک ها نیز محروم هستند.

سازمان‌های حقوق بشری طی چند روز گذشته، گزارش‌هایی مبنی بر جان باختن برخی از ساکنان در نتیجه بحران آب و غذا دریافت کرده‌اند و سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی نیز نسبت به خطر قحطی در نوار غزه هشدار داده‌اند.

در همین راستا، «جمیل سرحان»، معاون مدیر کل کمیسیون مستقل حقوق بشر در نوار غزه، تأیید می‌کند که نهادهای حقوق بشری مواردی را در میان آوارگان به ویژع در شمال نوار غزه ثبت کرده‌اند که به مدت دو تا چهار روز طعم غذا را نچشیده‌اند.

سرحان به العربی الجدید گفت که نیروهای اشغالگر به آوارگانی برای تهیه غذا به تقلا می‌کنند، تیراندازی کرده و آنها را رها می‌کنند تا از شدت خونریزی جانشان را از دست بدهند. درواقع رژیم اشغالگر آوارگان را از غذا و اب محروم کرده است.

وی تاکید می‌کند که کمیسیون مستقل حقوق بشر و دیگر نهادهای حقوق بشر آمار کاملی از تعداد مرگ و میر ناشی از تشنگی و گرسنگی در اختیار ندارند، اما گزارش‌های مستندی وجود دارد که حاکی از حاکم بودن وضعیت «قحطی» است که منجر به مرگ می‌شود و این مسئله مستلزم مداخله سریع بین‌المللی برای آوردن غذا، آب و دارو به نوار غزه است.

کمیابی کالاهای اساسی

«عبدالرحمن لبد» شهروند فلسطینی که از شمال نوار غزه به جنوب آن آواره شده است، از نبود کالاهای غذایی و کمبود آنها در بازارها و همچنین عدم توزیع کمک‌های غذایی در مراکز سرپناه توسط آنروا یا سازمان های دولتی شکایت دارد.

لبد به العربی الجدید گفت که او برای تهیه غذا عمدتاً به کنسروهای توزیع شده از طریق مؤسسات بین‌المللی متکی است که هر ۴۸ یا ۷۲ ساعت یک بار توزیع می‌شود و با توجه به ازدحام آوارگان برای رفع نیازهای خانواده‌های فلسطینی پناه گرفته در داخل مدارس کافی نیست.

وی می‌گوید، کالاهای کمیاب کنسرو و مواد غذایی موجود در بازارها با وضعیت مالی فلسطینی‌ها در غزه همخوانی ندارد؛ چراکه قیمت برخی از آنها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که در نتیجه جنگ همه تقریباً بیکار هستند و آنها هیچ منبع درآمدی ندارند که بتوانند نیازهای خود را تامین کنند.

قحطی در غزه

مرحله خطرناک

در همین حال، «اسماعیل الثوابته»، مدیرکل دفتر اطلاع رسانی دولتی نوار غزه می‌گوید که این باریکه در تمامی زمینه‌ها، به ویژه آب و غذا، مرحله خطرناکی را پشت سر می‌گذارد. این وضعیت خبر از که وقوع یک فاجعه واقعی می‌دهد که در صورت وقوع منجر به وخامت کامل و بی سابقه وضعیت خواهد شد.

الثوابته افزود: برخی از معدود کامیون‌های حامل کمک شامل محموله‌هایی از قبیل پارچه، کیت آزمایش کرونا و تعدادی بطری‌ آب است. این روشی است که پایه و اساس آن هدف آن فشار بر ملت فلسطین و محروم کردن زنان و کودکان از غذا، دارو و مایحتاج مهم و اساسی زندگی است.

به گفته مدیرکل دفتر اطلاع رسانی دولتی در غزه، آنروا به طور عمدی سرعت کمک‌های خود را کاهش داده و به نظر می‌رسد که قصد ندارد به بحران توزیع آرد پایان دهد. عملکرد انروا به گونه‌ای است که گویی خانواده‌های فلسطینی را عمداً توهین و تحقیر می‌کند.

وی خاطرنشان می‌کند که کمک وارد شده به نوار غزه یک درصد نیاز فلسطینی‌ها را برآورده نمی‌کند، و این مسئله مستلزم باز شدن کامل و شبانه روزی گذرگاه رفح و اجازه ورود ۱۰۰۰ کامیون حامل کمک و ورود یک میلیون لیتر سوخت در روز است.