واکنش کاخ‌سفید به مذاکرات درباره آزادی گروگان‌ها در غزه

کاخ سفید روز چهارشنبه خبر داد که ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق اردن امکان پذیر شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاخ سفید اعلام کرد که هرگونه قطعنامه شورای امنیت درباره غزه باید شامل محکومیت حماس باشد.

کاخ سفید همچنین مدعی شده است که مذاکرات درباره آتش‌بس بشردوستانه و آزادی گروگان‌ها در غزه بسیار جدی شده است.

پیشتر «گلعاد اردان» سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن خبر داده بود «اسرائیل آماده توقف جنگ در ازای آزادی بیشترین تعداد ممکن از گروگان‌هاست».

واکنش کاخ‌سفید به مذاکرات درباره آزادی گروگان‌ها در غزه

هم‌زمان با اعلام آمادگی‌ها در تل‌آویو، رسانه‌های عربی امروز خبر دادند که رئیس‌ دفتر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه برای شرکت در مذاکرات آتش‌بس عازم قاهره شده است. فیلم‌های منتشرشده حماس از اسرای اسرائیلی به میزان نگرانی‌ها و اعتراضات ضدحکومتی در تل‌آویو می‌افزاید.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نوشت که اسرائیل احتمالاً با آتش‌بس دو هفته‌ای موافقت کند تا حماس بتواند زندانیان را در مکان‌های امن جمع‌آوری کند و با امکان خروج نیروهای زمینی به شمال نوار غزه، بیشترین تعداد ممکن از بازداشت‌شدگان را آزاد کند.

پس از افزایش اعتراضات در تل‌آویو به عدم توجه کابینه به وضعیت اسرا، وبگاه خبری تحلیلی واللا به نقل از منابع آگاه اسرائیلی گزارش داد که خبرها حاکی از آن است که تل‌آویو قطر را از آمادگی خود برای آتش‌بس به مدت یک هفته در ازای آزادی ۴۰ زندانی مطلع کرده است.

ساعاتی پیش هم شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل در گزارشی از آغاز روند مذاکرات برای آزادی اسرای صهیونیست خبر داده و گفت که اولویت با زنان، سالمندان و بیماران مزمن، چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی است؛ بین ۳۰ تا ۴۰ نفر آزاد خواهند شد و اسرائیل در مورد تعداد روزهای آتش‌بس، انعطاف‌ نشان می‌دهد.

نخست‌وزیر قطر، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی به صراحت اعلام کرد که حماس تاکید دارد «اسرائیل قبل از هر معامله‌ای، باید جنگ را متوقف کند».