جنگ با حماس ۱۴ میلیارد دلار هزینه در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت

 «ایتی تیمکین» معاون و مسئول بودجه وزارت دارایی رژیم اشغالگر روز گذشته در جلسه ای با اعضای کنست (پارلمان) این رژیم گفت که انتظار می رود جنگ حداقل دو ماه در سال ۲۰۲۴ ادامه داشته باشد که ۳۰ میلیارد شیکل برای امنیت و ۲۰ میلیارد شیکل دیگر برای هزینه های غیرنظامی و سایر هزینه ها در پی خواهد داشت.

تیمکین تصریح کرد که این میزان هزینه، کل هزینه های وزارت جنگ را به فراتر از آنچه در ابتدا اختصاص داده شده بود، به بیش از ۴۸ میلیارد شیکل، افزایش می دهد.

وی ادامه داد: مجموع بودجه سال ۲۰۲۴ از ۵۱۳.۷ میلیارد شیکل اولیه به ۵۶۲.۱ میلیارد شیکل افزایش می یابد که منجر به کسری بودجه ۵.۹ درصدی تولید ناخالص داخلی می شود.

معاون وزارت دارایی رژیم اسراییل پیش بینی کرد که کسری بودجه از ۷۵ میلیارد شیکل به ۱۱۴ میلیارد شیکل در سال آینده افزایش یابد که این شکاف مستلزم کاهش دیگر هزینه ها و افزایش درآمدها است.

کنست در دسامبر جاری بودجه ویژه ای به مبلغ حدود۳۰ میلیارد شیکل را برای جنگ در سال آینده میلادی تصویب کرد تا به کمک آن هزینه های جنگ و خسارت های ناشی از آن را تأمین کند.

«امیر یارون» رئیس بانک مرکزی رژیم اشغالگر نیز در پایان ماه گذشته میلادی پیش بینی کرد که هزینه های جنگ در نوار غزه به ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی برسد که معادل ۵۲ میلیارد دلار است.

در گزارشی که هفته گذشته از سوی بانک «جی پی مورگان چیس» منتشر شد، آمده که حجم اقتصاد رژیم اسرائیل به خاطر جنگ غزه، در سه ماهه آخر سال جاری، ۱۱ درصد کوچک‌تر می شود.

جنگ با حماس ۱۴ میلیارد دلار هزینه در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت

ارزیابی های این بانک از بدبینانه ترین ارزیابی های تحلیلگران وال استریت تاکنون بوده و بر این اساس، بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به فروش گسترده سهام شرکت های اسرائیلی کرده اند.

بر اساس این گزارش، اقتصاد رژیم صهیونیستی در چهار ماهه سوم سال جاری، تمام سودی را که در طول سال کسب کرده بود، به خاطر تجاوز به نوار غزه، از دست خواهد داد.

آخرین باری که حجم اقتصاد اسرائیل شاهد کوچکتر شدن بود، سال ۲۰۲۰ و پس از شیوع کرونا بود.