انتخابات‌های تاثیرگذار بر آینده اروپا در ۲۰۲۴

انتخابات هایی که سال آینده میلادی در کشور‌های پرجمعیتی مانند ایالات متحده، هند و اندونزی، کشور‌های مهمی همچون ایران و روسیه، و متحدان استراتژیکی همچون تایوان و بریتانیا برگزار خواهد شد می‌تواند تاثیرات عمیقی بر کشور‌های اروپایی بگذارد.

 

یورونیوز ۵ رقابت انتخاباتی مهم در ۲۰۲۴ که اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد را این گونه بررسی کرد:

۱. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا - ۵ نوامبر

بازگشت دونالد ترامپ، نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان به کاخ سفید، سال ۲۰۲۴ را به یک سال پرتنش در سیاست جهانی تبدیل کرده و خطرات زیادی را برای اروپا رقم خواهد زد. البته ممکن است نامزدی ترامپ برای ریاست‌جمهوری پیش از شروع به پایان برسد. چون طبق حکم دادگاه عالی کلرادو او به‌دلیل اقداماتش در تحریک شورشیان برای حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا نمی‌تواند در این ایالت نامزد شود.

برتری قابل توجه او نسبت به دیگر رقبای جمهوری‌خواه به این معنی است که ترامپ همچنان می‌تواند بدون حضور در کلرادو پیروز شود. با این حال این حکم پشتوانه‌ای مهم برای دعاوی مشابهی خواهد بود که می‌تواند او را از رقابت در سایر ایالت‌ها منع کند. در مجموع می‌توان گفت تسلط جمهوری‌خواهان -موافقان و مخالفان ترامپ- ممکن است سیاست همسویی غرب در قبال اوکراین را مختل کند، زیرا بسیاری از جناح‌های این حزب خواستار محدود کردن کمک‌های نظامی و مالی به کی‌یف هستند.

این موضوع همچنین می‌تواند به معنای بازگشت به اختلافات تجاری میان اروپا و آمریکا باشد. دولت جمهوری‌خواه قبلی در دوران ترامپ در تلاش برای حمایت از تولیدکنندگان آمریکایی، تعرفه‌های گسترده‌ای را بر متحدان اروپایی وضع کرده بود. هر چند هر دو طرف آمریکایی و اروپایی با یک توافق موقت موافقت کرده‌اند، اما ترامپ همچنان تاکید می‌کند که در صورت انتخاب شدن، بر همه کالا‌های خارجی تعرفه ۱۰ درصدی وضع خواهد کرد. تغییر دولت در واشنگتن همچنین می‌تواند بر مذاکرات در حال انجام برای مجوز دادن به اتحادیه اروپا در مورد صادرات مواد معدنی حیاتی لازم برای تولید باتری‌های برقی به ایالات متحده بدون اعمال تعرفه بر اساس قانون کاهش تورم تأثیر بگذارد.

انتخابات‌های تاثیرگذار بر آینده اروپا در ۲۰۲۴

۲. انتخابات اروپا - ۹-۶ ژوئن

در ماه ژوئن، رای‌دهندگان واجد شرایط در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، نمایندگان خود در پارلمان اروپا- تنها نهاد منتخب دموکراتیک این اتحادیه- را انتخاب خواهند کرد. این انتخابات از نظر تعداد رای‌دهندگان قابل توجه است. انتظار می‌رود بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در انتخابات اروپا پای صندوق‌های رای بروند. با این حال این انتخابات همواره شاهد حضور ضعیف و بی علاقگی رای دهندگانی بوده که احساس می‌کنند اتحادیه اروپا با زندگی روزمره آن‌ها ناآشنا است. پیش‌بینی افزایش حمایت از احزاب راست افراطی که با موفقیت‌های انتخاباتی اخیر در هلند، ایتالیا، فنلاند و سوئد تایید شده باعث ایجاد تردید‌های جدی در مسیر آینده اتحادیه اروپا می‌شود.

آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که گروه راست افراطی هویت و دموکراسی با ۸۷ کرسی در مجلس ۷۲۰ عضوی پیروزی بزرگی به دست آورده و می‌تواند با لیبرال‌ها برای تبدیل شدن به سومین حزب بزرگ پارلمان رقابت کند. این موضوع می‌تواند جناح راست افراطی را بین دو گروه اصلی محافظه‌کار و سوسیالیست قرار دهد که اگرچه از نظر ایدئولوژیک مخالف هم هستند، اما برای تضمین عملکرد نهاد‌های اتحادیه اروپا در یک «ائتلاف بزرگ» همکاری می‌کنند. رکود اقتصادی در اقتصاد‌های بزرگ اتحادیه اروپا، ایجاد نارضایتی در مناطق روستایی، تغییرات آب و هوایی و موضوع مهاجرت، همگی تعیین‌کننده نتیجه این انتخابات هستند. این انتخابات همچنین مشخص می‌کند چه کسی رهبر بعدی کمیسیون اروپا خواهد بود.

۳. انتخابات پارلمانی پرتغال - ۱۰ مارس

پس از آنکه آنتونیو کاستا، نخست‌وزیر سوسیالیست پرتغال، مجبور به کناره‌گیری از این پست شد (در حالی که به‌عنوان سرپرست در پست خود باقی ماند) رئیس‌جمهوری این کشور در ماه نوامبر، انتخابات زودهنگامی را با توجه به تحقیقات گسترده درباره فساد اعلام کرد. حزب سوسیالیست (PS) امیدوار است که پدرو نونو سانتوس، رهبر جدیدش بتواند به دولت در این کشور بپیوندد.

نظرسنجی‌ها از رقابتی تنگاتنگ حکایت می‌کنند و حزب سوسیالیست نونو سانتوس و اپوزیسیون محافظه‌کار آن، حزب سوسیال دموکرات، در حال حاضر در نظرسنجی‌ها از حمایت حدود ۲۷ درصدی برخوردار است. پرتغال احتمالا آخرین کشور اروپایی است که شاهد افزایش جریان راست افراطی خواهد بود. حزب راست‌گرای تندرو به نام چگا که هدف آن بر هم زدن سیستم سنتی دو حزبی است، به‌دلیل پیشبرد بحث‌های ملی با لفاظی‌های نژادپرستانه و ضدمهاجرتی از سوی هر دو جناح مورد انتقاد قرار گرفته است.

۴. انتخابات فدرال بلژیک - ۹ ژوئن

بلژیک در اوایل ماه ژوئن انتخابات اروپا و ملی خود را در یک روز برگزار می‌کند. این کشور ۱۱.۶ میلیون نفری به‌دلیل سیاست‌های شکست خورده و ترتیبات پیچیده تقسیم قدرت با حداقل هفت حزب در دولت ائتلافی فعلی‌اش شناخته می‌شود. با توجه به این‌که ائتلاف هفت حزبی فعلی در مسیر کسب حمایت کافی برای اداره مجدد کشور قرار دارد، الکساندر دی‌کرو، نخست وزیر بلژیک، در صدد است تا به‌منظور کسب امتیازات سیاسی در داخل از ریاست شش ماهه این کشور بر شورای اتحادیه اروپا که در ژانویه آغاز می‌شود، استفاده کند. با این حال نظرسنجی حزب لیبرال محافظه‌کار دی‌کرو در پایین‌ترین سطح اعتبار تاریخی خود است. بحران دولت پس از حمله تروریستی اخیر در بروکسل منجر به کاهش حمایت‌ها از او شده است.

۵. انتخابات پارلمانی اتریش - احتمالا پاییز

انتخابات اتریش هم می‌تواند یکی از حیاتی‌ترین انتخابات‌ها برای اروپا باشد، چرا که این قاره در تلاش است تا از افزایش جریان راست افراطی جلوگیری کند. حزب راست افراطی آزادی اتریش (FPÖ) در حال حاضر ۳۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص داده است. سیاست‌های ضد قرنطینه این حزب در طول همه‌گیری کووید-۱۹، انتقاد از پیامد‌های اقتصادی تحریم‌های اتحادیه اروپا بر روسیه و سیاست‌های پوپولیستی آن باعث شده است که این حزب به آرامی اعتماد رای‌دهندگان راست‌گرا را به‌دست آورد. این کشور همچنین از جنگ داخلی بین احزاب میانه‌رو در تحکیم موقعیت خود بهره برده است. اگر این روند ادامه یابد، این امکان وجود دارد که صدراعظم بعدی اتریش از سوی این حزب معرفی شود.

یورونیوز در پایان گزارش خود از فنلاند، اوکراین، روسیه، بلاروس، ایران، تایوان و لیتوانی به‌عنوان دیگر کشور‌هایی نام برد که شاهد برگزاری انتخابات مهمی در سال آینده خواهند بود.