جدالی پر حاشیه در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

ششم ژانویه ۲۰۲۱ (۱۷ دی سال ۱۳۹۹) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ بود که بعد از اعتراض چند قانونگزار آمریکایی به نتیجه رای‌گیری در ایالت آریزونا، هزاران نفر از حامیان خشمگین دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت، پس از شنیدن سخنان او به سمت ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن دی سی حرکت کردند.

ترامپ از هوادارانش خواسته بود تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند اما هوادارانش به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی و پلیس، توانستند با شکستن در و پنجره ها وارد ساختمان کنگره و اتاق‌های مختلف آن حتی دفتر "نانسی پلوسی" رئیس وقت مجلس نمایندگان شوند. در جریان این شورش که در اعتراض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا صورت گرفت، پنج نفر کشته شدند.

هواداران ترامپ که به دنبال توقف فرآیند تایید نهایی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ بودند، اگرچه در کنگره هرج و مرج ایجاد کردند، اما نتوانستند روند انتخابات را متوقف کنند و سرانجام "جو بایدن" دموکرات با شکست ترامپ جمهوری خواه، کلید ورود به کاخ سفید را از او گرفت و او را به رئیس جمهوری یک دوره ای در تاریخ آمریکا تبدیل کرد.

همه متهمان ۶ ژانویه

اعضای گروه های راست افراطی، افسران سابق پلیس، شناگر دارنده مدال طلای المپیک و نظامیان نیروی دریایی آمریکا از جمله صدها نفری هستند که پس از حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا که به صورت زنده از تلویزیون این کشور پخش شد، محکوم شده اند.

دادگاه فدرال واشنگتن همچنان مملو از محاکمات، جلسات اعتراف و احکامی است که به بزرگترین تحقیقات جنایی در تاریخ آمریکا تبدیل شده اما با این حال، پیگرد قانونی مظنونان هنوز به پایان نرسیده است.

متیو گریوز، دادستان ناحیه کلمبیا در آمریکا، روز پنجشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «ما نمی توانیم رأی و مشورت را با خشونت و ارعاب جایگزین کنیم.»

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، مقامات آمریکا همچنان در تلاش هستند تا بیش از ۸۰ نفر را به خاطر اعمال خشونت آمیز در ساختمان کنگره، شناسایی کنند. آنها همچنین در حال شناسایی افرادی هستند که گفته می شود یک روز قبل از حمله به کنگره، در خارج از دفاتر کمیته ملی جمهوری خواهان و دموکرات ها بمب گذاری کردند.

بازداشت افراد در ارتباط با این حمله همچنان ادامه دارد اما برخی از متهمان این پرونده پس از اتمام دوران محکومیت خود از زندان آزاد شده اند.

این پرونده ها در همان دادگاهی در جریان است که دونالد ترامپ در ماه مارس در پرونده توطئه برای تغییر نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ محاکمه خواهد کرد.

معمای حمله ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا در آستانه رقابت دوباره بایدن و ترامپ

بر اساس داده های خبرگزاری آسوشیتد پرس، بیش از یک هزار و ۲۳۰ نفر به نقش داشتن در حمله به کنگره آمریکا متهم شده اند، و اتهامات آنها شامل حمله به افسران پلیس و توطئه غیرقانونی، حمله به ساختمان دولتی و غیره می شود.

حدود ۷۳۰ نفر به اتهامات وارده اعتراف کرده‌اند، در حالی که قاضی حکم تقریبا ۱۷۰ نفر دیگر  را تایید کرده است و تنها دو متهم از همه اتهامات تبرئه شده اند.

در این پرونده، حدود ۷۵۰ نفر محکوم شده اند که تقریباً دو سوم آنها به زندان افتاده اند. احکام زندان این افراد شامل چند روز تا ۲۲ سال حبس بوده است.

طولانی‌ترین حکم متعلق به «انریکه تاریو» رئیس سابق ملی گروه «پسران مغرور» است که به جرم توطئه برای جلوگیری از انتقال قدرت از ترامپ جمهوری‌خواه، به جو بایدن دموکرات، صادر شد.

بسیاری از اغتشاشگران این پرونده، پس از اتمام دوران محکومیت خود از زندان آزاد شده اند، از جمله برخی از متهمانی که دست به خشونت زده اند. "اسکات فرلمب" مردی از نیوجرسی که در جریان این شورش به یک افسر پلیس مشت زده بود و اولین متهمی بود که در ۶ ژانویه به دلیل تعرض به اجرای قانون، محکوم شد، در ماه ژوئن آزاد شد.

ورود دیوان عالی آمریکا

اکنون، وکلای مدافع و دادستان ها از نزدیک پرونده ای را دنبال می کنند که بزودی توسط دیوان عالی آمریکا مورد بررسی قرار خواهد گرفت و می تواند صدها متهم ۶ ژانویه را تحت تاثیر قرار دهد.

قضات آمریکایی ماه گذشته موافقت کردند که اعتراض یکی از متهمان را در مورد استفاده از طرح اتهام "ممانعت از انجام امور رسمی دولتی" که به اختلال در صدور گواهی پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از سوی کنگره اشاره دارد، بررسی کنند.

بیش از ۳۰۰ متهم ۶ ژانویه به این جرم متهم شده اند و ترامپ نیز در پرونده جنایی خود که توسط "جک اسمیت" بازرس ویژه پیگیری می شود، به این جرم متهم شده است. وکلای مدافع متهمان استدلال کرده اند که این اتهام به طور نامناسبی علیه این افراد مطرح شده است.

به گفته مقامات، ده ها نفر که در جریان حمله به کنگره به نیروهای پلیس حمله کرده اند، هنوز توسط مقامات شناسایی نشده اند.

چندین متهم نیز پس از تفهیم اتهام متواری شده اند. "کریستوفر وورل" یکی از اعضای گروه "پسران مغرور" در میان این افراد است که پس از محکوم شدن به استفاده از اسپری فلفل علیه افسران پلیس، هنگام بازداشت خانگی متواری شد. وی روز پنجشنبه به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

اف‌بی‌آی همچنان در جستجوی برخی از متهمانی است که ماه‌ها متواری بوده‌اند. یک برادر و خواهر اهل فلوریدا در میان این افرد تحت تعقیب هستند. "اولیویا پولاک" کمی قبل از شروع محاکمه خود در ماه مارس ناپدید شد. برادر او، "جاناتان پولاک" نیز ناپدید شده است.

اف‌بی‌آی برای ارائه اطلاعاتی که منجر به دستگیری جاناتان پولاک شود، جایزه‌ای تا سقف ۳۰ هزار دلار در نظر گرفته است. وی متهم است سپر ضد شورش را به صورت و گلوی یک افسر پلیس زده، یک پلیس دیگر را از پله‌ها به پایین پرت کرده و به سایر نیروهای پلیس کنگره حمله فیزیکی کرده است.

متهم دیگر، "ایوان نویمان" است که دو ماه پس از کیفرخواست خود در دسامبر ۲۰۲۱ از آمریکا گریخت و گمان می رود در بلاروس زندگی می کند.

معمای بمب های دست ساز

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید: یکی از بزرگترین اسرار باقی مانده پیرامون حمله به کنگره آمریکا هویت فردی است که یک روز قبل از حمله، دو بمب دست ساز را در خارج از دفاتر کمیته ملی جمهوری خواه و دموکرات قرار داد.

مواد منفجره در خارج از دو ساختمان بین ساعت هفت و نیم تا هشت و نیم شب ۵ ژانویه ۲۰۲۱ قرار داده شده بود اما افسران پلیس، آنها را تا روز بعد یعنی ۶ ژانویه پیدا نکردند.

سال گذشته، مقامات برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری این فرد شود، جایزه ای ۵۰۰ هزار دلاری تعیین کردند. هنوز مشخص نیست که ارتباطی بین بمب های دست ساز و حمله به کنگره وجود دارد یا خیر.

دیوید ساندبرگ، دستیار مدیر مسئول دفتر اف‌بی‌آی در واشنگتن گفت که بازرسان طی سه سال گذشته، هزاران ساعت را صرف مصاحبه و بررسی شواهد کرده‌اند.

یک حمله و دو تفسیر در آستانه انتخاباتی دیگر

حالا در آستانه سالگرد ۶ ژانویه ۲۰۲۱ و انتخاباتی دیگر در نوامبر ۲۰۲۴، ترامپ و بایدن که قرار است بار دیگر با یکدیگر رقابت کنند، هر دو سالگرد شورش ۶ ژانویه را به یک تجمع سیاسی تبدیل کرده اند و هر یک، دیگری را دشمن دموکراسی آمریکایی می داند.

ترامپ همچنان بایدن را «متقلب» می خواند و به «بی‌کفایتی، فساد، ضعف و ناکامی» متهم کرده است. او در سخنانی در ایالت آیووا گفته است: سابقه بایدن در ضعف، بی‌کفایتی، فساد و ناکامی شکسته نشده است. به همین دلیل است که جوی متقلب امروز در پنسیلوانیا کارزاری رقت‌انگیز و هراس‌افکنانه به راه انداخت.

بایدن نیز به مناسبت سالگرد حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ گفته است: ستاد انتخاباتی ترامپ دغدغه گذشته را دارد، نه آینده. او مایل است که دموکراسی ما را قربانی کند و خودش به قدرت برسد.

نانسی پلوسی رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا که دفترش در حمله ششم ژانویه ۲۰۲۱ مورد حمله هواداران ترامپ قرار گرفت، در آستانه این روز، نسبت به تهدید «واقعی، فعلی و فوری» برای دموکراسی آمریکا هشدار داده است.

اکنون چشمها در آمریکا در آستانه انتخاباتی ۲۰۲۴ میان دو رقیب، از سویی به دیوان عالی آمریکا برای بررسی اعتراض وکلای مدافع و دادستان ها است که می تواند صدها متهم ۶ ژانویه را تحت تاثیر قرار دهد و از سوی دیگر به نتایج تحقیقات اف بی آی برای یافتن برخی متهمان به ویژه هویت فردی است که دو بمب دست ساز را در خارج از دفاتر کمیته ملی جمهوری خواه و دموکرات قرار داد.

باید دید آیا نهادهای امنیتی و قضایی آمریکا می توانند معماهای پرونده ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را تا پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ حل کنند یا اینکه این معماها حل نشده باقی مانده و در انتخابات پیش رو خود به معضل جدیدی برای دموکراسی آمریکایی تبدیل می شود؟