جاسوس انگلیسی در چین لو رفت

چین امروز دوشنبه اعلام کرد که سرویس‌های امنیتی این کشور یک جاسوس را بازداشت کردند که او جذب سرویس اطلاعاتی انگلیس موسوم به ام آی سیکس، شده و اطلاعات حساس چین را به انگلیس گزارش می‌کرده است.

 

براساس گزارش رویترز، وزارت امنیت دولتی چین در حساب وی چت خود اعلام کرد که یک خارجی به نام هوانگ مسئول یک آژانس مشاوره خارجی است و در سال ۲۰۱۵، سازمان جاسوسی انگلیس همکاری اطلاعاتی با این شخص را آغاز کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: اطلاعات انگلیس سپس چندین بار به هوانگ دستور ورود به چین را صادر کرد و به او دستور داد تا از هویت عمومی خود به عنوان پوششی برای جمع آوری اطلاعات مربوط به چین و مهم برای انگلیس استفاده کند.

دولت چین گفت که سازمان جاسوسی انگلیس به هوانگ آموزش‌های حرفه‌ای در این کشور و مکان‌های دیگر یاد و تجهیزات جاسوسی ویژه‌ای را در اختیار او قرار داده است. چین افزود: پس از یک بررسی دقیق، سرویس‌های امنیتی دولتی فورا شواهدی مبنی بر دخالت هوانگ در فعالیت‌های جاسوسی کشف کردند و اقدامات قهری جنایی علیه او انجام دادند.

در همین حال، دولت انگلیس مدعی شد جاسوسان چینی مقامات این کشور را در موقعیت‌های حساس در مناصب سیاسی، دفاعی و تجاری به عنوان بخشی از عملیات جاسوسی پیچیده برای دسترسی به اطلاعات هدف قرار می‌دهند.

جاسوس انگلیسی در چین لو رفت

چین بار‌ها این اتهامات را محکوم کرده است و سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور گفت که این اتهامات کاملاً بی اساس است. پکن در حال اتخاذ تدابیر سختگیرانه علیه تهدیدات احتمالی امنیت ملی خود است و چندین مورد جاسوسی را در سال‌های اخیر کشف کرده است.

دولت چین همچنین به شهروندان خود در داخل و خارج از کشور در مورد خطرات ناشی از افتادن در فعالیت‌های جاسوسی هشدار داد.