«طوفان الاقصی»، خسارت بارترین نبرد برای رژیم صهیونیستی

 روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» در گزارشی نوشت: براساس ارزیابی های صورت گرفته در هفته گذشته، جنگ غزه با گذشت سه ماه تاکنون ۲۱۷ میلیارد شکل(حدود۶۰ میلیارد دلار) هزینه روی دست صهیونیست ها گذاشته است و این مبلغ شامل هزینه های نظامی و کمک های گسترده به بخش های مختلف اقتصادی بوده است.

این روزنامه اضافه کرد: هزینه هر روز جنگ در ماه اکتبر، یک میلیارد شکل(هر دلار۳.۶۶ شکل) بوده است که بیشتر آن شامل هزینه بکارگیری ۳۶۰ هزار نظامی ذخیره ارتش اسراییل بوده است که با مرخص کردن هزاران نفر از آن ها در روزهای گذشته، این مبلغ به ۶۰۰ میلیون شکل کاهش یافته است.

خسارت های فراوان به ساختمان ها و ۱۲۵ هزار آواره

در بخش غیرنظامی نیز رژیم صهیونیستی از ترس فروپاشی سیستم اقتصادی و بازرگانی مجبور به پرداخت ده ها میلیارد شکل خسارت شده است.

خسارت های سنگین به ساختمانها و زیرساخت ها بویژه در مناطق همجوار نوار غزه و شهرک های همجوار با مرزهای لبنان را نیز باید به این مبالغ افزود.

آخرین ارزیابی ها از خسارت ۵ تا ۷ میلیارد شکلی در مناطق هم مرز با لبنان و خسارت ۱۵ تا ۲۰ میلیارد شکلی در مناطق و شهرک های صهیونیست نشین همجوار نوار غزه حکایت دارد.

حدود ۱۲۵ هزار شهرک نشین صهیونست نیز پس از ترک خانه های خود از مناطق همجوار نوار غزه و لبنان، آواره شده اند و اسکان آن ها در هتل ها و دیگر مناطق در خارج از مناطق اصلی سکونت خود، هزینه های این جنگ را میلیاردها شکل افزایش داده است.

براساس گزارش این روزنامه صهیونیستی، اقتصاد رژیم صهیونیستی براثر جنگ در نوار غزه با خسارت های بسیار خطرناک و کسری بودجه ۱۱۱ میلیارد شکل روبرو شده است که برای جبران آن باید با کاهش بودجه دیگر بخش ها و افزایش ۶۷ میلیارد شکلی مالیات ها اقدام کرد که این موضوع نیز بر وضعیت معیشتی صهیونیست ها تاثیر می گذارد.

رئیس بانک مرکزی رژیم صهیونیستی نیز پنج شنبه گذشته اعلام کرد که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده از هزینه‌های جنگ علیه غزه و کاهش درآمدهای ناشی از آن، ۵۸ میلیارد دلار به این رژیم خسارت وارد شده است.

«امیر یارون» رئیس بانک مرکزی رژیم اسرائیل تاکید کرد که جنگ علیه ساکنان غزه، تاثیرات منفی گسترده‌ای بر فعالیت‌های اقتصادی و بازارهای مالی این رژیم داشته است.

وی افزود که بانک مرکزی رژیم صهیونیستی روز دوشنبه میزان سود را ۲۵ واحد کاهش داد و به ۴.۵ درصد رساند و این اولین تغییر مسیری است که بانک مرکزی در روند افزایش سود به طور مداوم از آوریل ۲۰۲۲ در پیش گرفته بود.

این مقام ارشد اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه داد که کابینه نتانیاهو باید بر مخارج جنگ و هزینه‌هایی که موتور رشد را به حرکت در می‌آورد متمرکز شود و هزینه‌های غیر اساسی و اموری که برای رشد اقتصادی مفید نیست را کاهش دهد.

وی افزود: همچنین ارزیابی‌ها بیانگر آن است که نسبت بدهی اسرائیل به تولید ناخالص داخلی تا پایان سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به حدود ۶۶ درصد افزایش پیدا کند.

یارون تاکید کرد که با توجه به نیارهای جنگ، عدم اقدام فوری برای اعمال تغییرات لازم در بودجه از طریق کاهش هزینه‌ها، انحلال وزارتخانه‌های غیر ضروری و افزایش درآمدها، در آینده هزینه‌های زیادی را برای اقتصاد رژیم صهیونیستی به دنبال خواهد داشت.

پیشتر وزارت دارایی رژیم صهیونیستی نیز در گزارشی که در ماه دسامبر (آذر/ دی) منتشر کرد، نوشت: هزینه‌های جنگی ۷۵ میلیارد شیکلی (۲۱ میلیارد دلاری) باید از طریق وام گرفتن یا کاهش بودجه عمومی در کنار افزایش مالیات تامین شود.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» هم پیشتر به نقل از تحلیلگران نوشت: تل آویو ضربه اقتصادی سنگینی متحمل شده و تاثیر آن بر بخش فناوری اسراییل نگران کننده است.

واشنگتن پست افزود که جنگ غزه برای کابینه اسرائیل ۱۸ میلیارد دلار یا حدود ۲۲۰ میلیون دلار در روز هزینه داشته است.

در گزارشی که بانک «جی پی مورگان چیس» به تازگی منتشر کرد، آمده است که حجم اقتصاد رژیم اسرائیل به خاطر جنگ غزه، در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳، ۱۱ درصد کوچک‌تر می شود.

ارزیابی‌های این بانک از بدبینانه ترین ارزیابی‌های تحلیلگران وال استریت تاکنون بوده و بر این اساس، بسیاری از سرمایه گذاران اقدام به فروش گسترده سهام شرکت‌های اسرائیلی کرده‌اند.

«طوفان الاقصی» خسارت بارترین نبرد رژیم صهیونیستی

بر اساس این گزارش، اقتصاد رژیم صهیونیستی در چهار ماهه سوم سال ۲۰۲۳، تمام سودی را که در طول سال کسب کرده بود، به خاطر تجاوز به نوار غزه از دست خواهد داد.

آخرین باری که حجم اقتصاد اسرائیل شاهد کوچکتر شده بود، سال ۲۰۲۰ و پس از شیوع کرونا بود.

انتظار می‌رود تأثیر جنگ بر اقتصاد رژیم صهیونیستی، به ویژه در ارقام مصرف خصوصی و گردشگری ویرانگر و بی‌سابقه باشد.

رژیم صهیونیستی هم اکنون با افت شدید بخش‌های فناوری و گردشگری که محرک‌های اصلی رشد اقتصادی آن هستند و کاهش ارزش شِکِل (واحد پول این رژیم) مواجه است.

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۱۵ مهرماه و اعلام جنگ رژیم اشغالگر علیه غزه، سهام و اوراق قرضه محلی افت کرده است، بسیاری از شرکت‌ها و مدارس بسته هستند و بیشتر خطوط هوایی، پروازهای خود را به تل‌آویو متوقف کرده‌اند.

مقاومت فلسطین در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغالگری و تجاوز رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و دیگر مناطق سرزمین‌های اشغالی، در هفتم اکتبر (۱۵ مهر) گذشته عملیات طوفان الاقصی را علیه این رژیم آغاز کرد. رژیم صهیونیستی مطابق معمول و در مقابل با قتل عام غیرنظامیان و بمباران مناطق مسکونی غزه به عملیات رزمندگان مقاومت پاسخ می دهد.