حمله ترامپ به نیکی هیلی

ترامپ در پروفایل Truth Social خود با انتشار یک اسکرین شات از ادعای وب سایت راست افراطی The Gateway Pundit مبنی بر اینکه « نیکی هیلی واجد شرایط رئیس جمهور شدن نیست، زیرا او یک شهروند طبیعی ایالات متحده نیست» سعی کرد توجه عمومی را به وضعیت شهروندی او جلب کند.

 

به گزارش هندوستان تایمز، در پست گروه راست افراطی The Gateway Pundit که اسکرین شات آن توسط ترامپ به اشتراک گذاشته شده است، آمده است: «در خصوص نیکی هیلی، گزارش‌ها نشان می‌دهد که والدین او در زمان تولدش در سال ۱۹۷۲ شهروند ایالات متحده نبودند. بر اساس قانون اساسی این امر هیلی را از نامزدی ریاست‌جمهوری یا معاونت ریاست‌جمهوری تحت اصلاحیه دوازدهم رد صلاحیت می‌کند.»

چرا ادعا نادرست است؟

هیلی در زندگینامه خود در سال ۲۰۱۲ نوشت که والدینش «در منطقه پنجاب هند به دنیا آمدند». در سال ۲۰۱۵، او زمانی که فرماندار بود به روزنامه ایالتی کارولینای جنوبی گفت که پدرش آجیت راندهاوا در سال ۱۹۷۸ شهروند ایالات متحده شد. این شش سال پس از تولد هیلی بود. از سوی دیگر، مادرش راج راندهاوا در سال ۲۰۰۳ تابعیت خود را دریافت کرد.

با این حال، کارشناسان ادعا کرده اند که هیلی یک کاندیدای کاملاً قانونی است اگر کسی از قانون اساسی پیروی کند. علیرغم وضعیت شهروندی والدینش، تولد او در بامبرگ او را به یک شهروند آمریکایی تبدیل می‌کند. این یکی از سه شرایط برای رئیس جمهور شدن ایالات متحده است.

حمله ترامپ به نیکی هیلی

جفری استون، استاد حقوق در دانشگاه شیکاگو که متخصص قانون اساسی است، گفت: او که در کارولینای جنوبی به دنیا آمده است، بدون توجه به این که والدینش مهاجر بودند، به وضوح یک شهروند طبیعی متولد شده است. استون گفت که این استدلال‌ها نمی‌تواند هیلی را بر اساس شهروندی والدینش از سمت خود سلب کند.

نظرسنجی اخیر CNN همچنین نشان داد که هیلی تا حد زیادی فاصله خود را با ترامپ در رقابت‌های مقدماتی جمهوری خواهان در نیوهمپشایر کاهش داده است. در حالی که ترامپ با ۳۹ درصد حمایت در میان رای دهندگان احتمالی جمهوری خواه پیشتاز است، هیلی ۳۲ درصد است.