شرط ولیعهد سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

آنتونی بلینکن ، وزیر خارجه آمریکا خطاب به بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و کابینه جنگ این رژیم تاکید کرد، محمدبن سلمان، ولیعهد سعودی بدون راهکار تشکیل دو دولتی، توافق عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل آویو را نخواهد پذیرفت. 

 

طبق گفته دو مقام ارشد آمریکایی و اسرائیلی به وب‌سایت عبری‌زبان «واللا»، آنتونی بلینکن تصریح کرد، ولیعهد سعودی خواهان دستیابی به توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پس از پایان جنگ غزه است اما به آن شرط که دولت رژیم صهیونیستی به اصل راهکار تشکیل دولتی پایبند باشد در غیر اینصورت، این اقدام صورت نخواهد گرفت.

پیشتر خالد بن بندر سفیر عربستان سعودی در انگلیس در سخنانی گفت، کشورش به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پس از توقف جنگ غزه تمایل دارد اما هرگونه توافقی در این باره باید متضمن تشکیل کشور مستقل فلسطین باشد.

سفیر ریاض در لندن در این باره تصریح کرد که سران کشورش علاقه جدی به دستیابی به چنین توافقی دارند.

خالد بن بندر همچنین افزود: ما به عادی سازی روابط نزدیک بودیم به عبارت دیگر به تشکیل کشور فلسطین نزدیک بودیم، هیچ یک از این دو بدون دیگری محقق نخواهد شد.

این اظهارات درحالی بیان شده‌است که طبق گزارش رسانه‌های عبری، طی هفته‌های اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ایجاد کانال ارتباطی محرمانه با کاخ سفید در جهت ازسرگیری مذاکرات عادی‌سازی روابط با عربستان که به دنبال جنگ غزه متوقف شد، تلاش کرده‌ است.

شرط ولیعهد سعودی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

پیش از آغاز جنگ غزه صحبت‌ها درباره امضای یک توافق امنیتی احتمالی میان ریاض و واشنگتن که شامل عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان نیز می‌شود، افزایش یافته و رسانه‌ها اعلام کرده‌ بودند که هسته‌ای شدن خواسته اصلی ریاض برای امضای چنین توافقی است.

علی‌رغم اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و سایر مقامات این رژیم نیز در آن زمان بارها درباره نزدیکی دستیابی به توافقی برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی سخن گفته‌ بودند، اما رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که تلاش‌های بی‌وقفه رژیم اشغالگر برای عادی سازی روابط با ریاض طی سال ۲۰۲۳ بی‌نتیجه خواهد بود.

ریاض بارها تاکید کرده‌است که عادی‌سازی روابط با تل‌آویو به اجرای طرح صلح عربی بستگی دارد که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه فقید عربستان در سال ۲۰۰۲ آن را ارائه کرد و مبتنی بر ایجاد کشور به رسمیت شناخته شده فلسطینی در سطح بین‌المللی و در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی، بازگشت آوارگان و خروج تل‌آویو از بلندی‌های اشغالی جولان در ازای به رسمیت شناختن و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.