واکنش گوترش به حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن

  سازمان ملل اعلام کرد، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه روز گذشته حملات هوایی در چندین بخش از یمن توسط آمریکا و انگلیس و با حمایت سایر کشور‌ها انجام شد، تاکید کرد که قطعنامه ۲۷۲۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۲۴) باید به طور کامل رعایت شود.

سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل تاکید می‌کند که حملات علیه کشتی‌های بین‌المللی در منطقه دریای سرخ قابل قبول نیست، زیرا ایمنی و امنیت زنجیره‌های تامین جهانی را به خطر می‌اندازد و بر وضعیت اقتصادی و انسانی در سراسر جهان تأثیر منفی می‌گذارد.

 وی تصریح کرد: شورای امنیت در قطعنامه ۲۷۲۲ (۲۰۲۴) از حوثی‌ها می‌خواهد که فوراً این حملات را متوقف کنند. این قطعنامه باید کاملا رعایت شود.

 دوجاریک ادامه داد: دبیرکل سازمان ملل از همه کشور‌های عضوی که از کشتی‌های خود در برابر حملات دفاع می‌کنند می‌خواهد این کار را مطابق با قوانین بین‌المللی، همانطور که در قطعنامه تصریح شده است، انجام دهند.

 سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیر کل سازمان ملل همچنین از همه طرف‌های درگیر می‌خواهد که به نفع صلح و ثبات در دریای سرخ و منطقه وسیع‌تر، شرایط را بیش از این تشدید نکنند.

وی تصریح کرد: دبیر کل سازمان ملل بر ضرورت اجتناب از اقداماتی که می‌تواند وضعیت یمن را بدتر کند، تاکید می‌کند. او می‌خواهد تمام تلاش‌ها برای اطمینان از اینکه یمن مسیری به سوی صلح را دنبال می کند و اقدامات انجام شده برای پایان دادن به درگیری تخریب نشود، نباید انجام شود.

آمریکا و انگلیس با همراهی ۸ کشور دیگر، پنجشنبه شب به وقت محلی (آمریکا) ۲۱ دی ماه برابر با ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ در پی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، به مواضع انصارالله یمن حمله کردند. 

واکنش گوترش به حمله نظامی آمریکا و انگلیس به یمن

شورای امنیت سازمان ملل ۲۰ دی ماه برابر با ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴، قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و ژاپن را با شماره ۲۷۲۲ علیه انصارالله یمن درباره حملات در دریای سرخ بدون اشاره به دلیل اصلی این حملات و حمایت‌های واشنگتن از رژیم اسرائیل در بمباران غزه، تصویب کرد. این قطعنامه، ۱۱ رای موافق ۱۵ عضو شورای امنیت را بدست آورد و بدون هیچ مخالفتی انجام شد و چهار عضو شورای امنیت از جمله روسیه و چین و الجزایر به آن رای ممتنع دادند. روسیه و چین از حق وتوی خود استفاده نکردند.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از انصارالله یمن خواسته است حملات به محموله‌های تجاری و خطوط کشتیرانی را متوقف کند. این قطعنامه خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها در دریای سرخ و منطقه است و از همه طرف‌ها می‌خواهد تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران شامل حمایت از گفتگو و روند صلح یمن را تقویت کنند.

منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند که ارتش ملی یمن در پاسخ به تجاوز هوایی آمریکا و انگلیس به این کشور، یک هدف متعلق به ایالات متحده در دریای سرخ را هدف قرار داده است.

این تجاوز انگلیس و آمریکا واکنش‌هایی را به دنبال داشته است.

هزاران نفر از مردم یمن برای محکوم کردن حملات وحشیانه آمریکا و انگلیس و حمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه علیه اشغالگران صهیونیستی به خیابان‌ها آمدند. یمنی‌ها با سردادن شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» به خیابان‌ها آمدند تا حمله وحشیانه آمریکا و انگلیس به کشورشان را محکوم کنند.