حمله نظامی انگلیس و آمریکا به یمن چه فرجامی خواهد داشت؟

حمله نظامی آمریکا ، انگلیس و ۱۰کشور دیگر به خاک یمن و پایگاه‌های این کشور، مصداق بارز نقض حقوق بین‌الملل و فراتر از آن، مولد بحران‌هایی جدید برای بانیان و عاملان این حمله وقیحانه قلمداد می‌شود. تنها اتهام غرب به مقاومت یمن، ایستادگی این کشور غیرتمند در حمایت از ملت مظلوم فلسطین است. انصارا... در طول یک دهه اخیر نشان داده است که قواعد بازدارندگی و اقدام را به‌خوبی می‌داند.

 

قطعا اقدام اخیر واشنگتن، لندن و متحدان آن‌ها در دریای‌سرخ، با پاسخی سخت و غیرقابل پیش‌بینی از سوی یمنی‌ها مواجه خواهد شد. آمریکا و انگلیس بامداد دیروز از حمله به بیش از ۱۲نقطه در یمن خبر دادند. یکی ازمقامات ارشد انصارا... در لحظات اول حمله به الجزیره گفت که در شهر‌های صنعا، الحدیده، صعده و ذمار انفجار گزارش شده است. یک مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز مدعی شد حملات آمریکا و انگلیس در یمن با هواپیما، کشتی و زیردریایی انجام گردید.

بعد از این حملات یک مقام آمریکایی در گفتگو با شبکه الجزیره گفت که حملات هوایی علیه یمن پایان یافته است. او با وجود این مدعی شد: «ما در صورت ادامه تهدید‌ها حق پاسخ را برای خود محفوظ می‌دانیم.» پس از آن مقام‌های آمریکایی در گفتگو با شبکه دولتی «صدای آمریکا» تصریح کردند که انگلیس و آمریکا سایت‌های آموزشی، پایگاه‌های هوایی و تأسیسات نگهداری پهپاد متعلق به انصارا... یمن را هدف قرار دادند. یک مقام آمریکایی به این رسانه دولتی گفت استرالیا، کانادا، هلند و بحرین هم در حمله به یمن به آمریکا و انگلیس کمک کرده‌اند. بعد از حملات آمریکا و انگلیس منابع بین‌المللی گزارش دادند نیرو‌های انصارا... یمن در حال شلیک موشک‌های بالستیک به سمت مواضعی در دریای‌سرخ هستند.

حمله نظامی انگلیس و آمریکا به یمن چه فرجامی خواهد داشت؟

هشدار مقاومت 

معاون وزیر خارجه دولت مستقر در صنعا تجاوز ائتلاف آمریکا به یمن را محکوم کرد. وی گفت: «کشور ما با یک حمله تجاوزکارانه از طرف کشتی‌ها، زیردریایی‌ها و جنگنده‌های آمریکا و انگلیس روبه‌رو شده است. بدون‌شک، آمریکا و انگلیس باید منتظر پرداخت بهای گزاف باشند و تبعات این تجاوز آشکار را تحمل کنند. از سوی دیگر، رسانه‌های غربی اذعان کرده‌اند که اقدام اخیر آمریکا و انگلیس، نه‌تن‌ها به توقف حمایت یمن از فلسطین و مردم غزه و عملیات شجاعانه انصارا... در دریای‌سرخ منجر نمی‌شود، بلکه هزینه‌های سخت‌تری را متوجه واشنگتن و متحدان آن خواهد کرد. مقامات آمریکایی انتظار دارند که یمنی‌ها به حمله علیه کشتی‌ها در مدت کوتاهی پس از حملات آمریکا و انگلیس ادامه دهند تا نشان دهند که این گام‌ها «بازدارنده نیست و آن‌ها به تهدید کشتی‌های دریای‌سرخ ادامه خواهند داد». این گزیده‌ای از تحلیل روزنامه وال‌استریت ژورنال است. روزنامه نیویورک‌تایمز هم به تبعات منطقه‌ای این رویداد پرداخته و نوشت: «بیم آن می‌رود حملات به یمن باعث تداوم درگیری بین نیرو‌های یمنی و نیروی دریایی آمریکا شود.» این رسانه آمریکایی در ادامه می‌نویسد کشور‌های حوزه خلیج‌فارس ازجمله قطر و سلطنت عمان نگرانی‌هایی را مطرح کرده و معتقدند که «حملات در یمن ممکن است منطقه را وارد جنگ گسترده‌تری کند». روزنامه واشنگتن‌پست در تایید این نگرانی‌ها نوشت: «حملات به یمن به افزایش تنش (میان آمریکا و گروه‌های مقاومت) منجر خواهد شد.»

قمار دوسر باخت آمریکا

واقعیت امر این است که واشنگتن و لندن با این پیش‌فرض حملات اخیر علیه یمن را صورت داده‌اند که صنعا اقدامی در قبال آن‌ها صورت نخواهد داد! این پیش‌فرض نادرست قطعا در آینده‌ای نزدیک ابطال خواهد شد و محاسبات اولیه کاخ‌سفید و انگلیس را به چالش خواهد کشید. مقامات آمریکایی که بار‌ها در مواضع پنهان و آشکار خود گسترش جنگ در منطقه را خط قرمز خود اعلام کرده بودند، با حمله به یمن نشان دادند که میان سیاست اعلامی و عملی آن‌ها در مناطق گوناگون دنیا ازجمله غرب‌آسیا، فرسنگ‌ها فاصله وجود دارد. خبرگزاری بلومبرگ با توصیف این حملات آمریکا به «قمار»، هشدار داد: «واشنگتن در شرایطی حمله کرد که بار‌ها اعلام کرده بود در بحبوحه جنگ بین اسرائیل و حماس، جلوگیری از تبدیل درگیری به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌ترین اولویت ماست. بازداشتن صنعا مسأله آسانی نیست. یمن موفق شد در برابر عملیات نظامی به رهبری عربستان‌سعودی برای سرنگونی آن مقاومت کند وهنوزهم [عزم آن]به‌شدت راسخ است.» همان‌گونه که تاکید شد، واشنگتن با حمله به یمن وارد باتلاق به‌مراتب عمیق‌تری در منطقه شده که خروج از آن دیگر برای کاخ‌سفید و متحدانش امکان‌پذیر نخواهد بود. در این میان کمترین اهمیتی ندارد که چه کسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ بر مسند قدرت در کاخ‌سفید بنشیند! واشنگتن با چالشی راهبردی و استراتژیک در غرب آسیا مواجه شده و خواهد شد که فرجام آن چیزی جز شکست سنگین منطقه‌ای آمریکا نخواهد بود.