فوران آتش فشان ایسلند مردم را فراری داد

آتشفشان ی در جنوب غربی ایسلند ، در شمال گرینداویک، اوایل روز یکشنبه فوران کرد.

 

در پی فوران آتشفشان، شهر ماهیگیری در مجاورت آن به دلیل جاری شدن مواد مذاب، تخلیه شد.

ایسلند در هفته‌های اخیر به دنبال ایجاد موانعی از خاک و سنگ برای جلوگیری از رسیدن گدازه به گرینداویک بود، اما به نظر می‌رسد که فوران اخیر به بخش‌های دفاعی نفوذ کرده است.

به امدادگران اورژانس مستقر در شهر تخلیه شده گرینداویک دستور داده شده که شهر را ترک کنند.

آتشفشان در جنوب غربی ایسلند حدود ساعت ۸ صبح به وقت محلی فوران کرد. اداره هواشناسی ایسلند گزارش داد که جنوبی ترین قسمت شکاف، حدود ۹۰۰ متر از شهر گرینداویک بود. گدازه‌ها به سمت شهر ماهیگیری در شبه جزیره ریکیانس سرازیر شدند که منجر به تخلیه اجباری ساکنان آن شد.

فوران آتشفشان موجب تخلیه یک شهر شد

این فوران آتشفشانی پس از وقوع یک رشته زمین لرزه در این منطقه آغاز شد، به طوری که اداره هواشناسی ایسلند اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ زمین لرزه در این منطقه ثبت شده است. بزرگترین زمین لرزه ثبت شده ۳.۵ ریشتر در نزدیکی کوه هاگافل، درست بعد از ساعت ۴ صبح به وقت محلی بود.

این دومین فوران آتشفشانی است که در کمتر از یک ماه گذشته در شبه جزیره ریکیانس رخ می‌دهد و پنجمین فوران آتشفشانی است که از سال ۲۰۲۱ رخ می‌دهد. ایسلند خانه ۳۲ آتشفشان فعال است که آن را به یکی از فعال‌ترین مناطق آتشفشانی جهان تبدیل می‌کند.

دست کم سه خانه در ایسلند پس از اصابت گدازه‌های ناشی از فوران آتشفشانی به شهر ماهیگیری گرینداویک آتش گرفتند.

نزدیک به ۴۰۰۰ نفر از ساکنان تخلیه شده‌اند و گزارشی مبنی بر جراحت یا مرگ گزارش نشده است، اگرچه برخی از حیوانات مزرعه قادر به جابجایی نبودند.