نگرانی کانادایی‌ها از ورود دوباره ترامپ به عرصه قدرت

پس از هشدارهای جدی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا مبنی بر در خطر بودن دموکراسی با وجود روی کار آمدن ترامپ به عرصه قدرت در این کشور، اکنون نظرسنجی‌های دیگری نشان می‌دهند که کانادایی‌ها هم نگران در خطر بودن دموکراسی آمریکا پس از ورود احتمالی ترامپ به کاخ سفید هستند.

به گزارش «رویترز» حدود دوسوم مردم کانادا عنوان کرده‌اند که دموکراسی آمریکایی نمی‌تواند در صورت بازگشت احتمالی ترامپ به قدرت دوام بیاورد و طبق نتایج یک نظرسنجی انجام گرفته شده حتی نیمی‌ از آنها عنوان کرده‌اند ایالات متحده آمریکا از منظر سیاسی با روی کار آمدن ترامپ به یک کشور مستبد و اقتدارگرا تبدیل می‌شود.

این نتایج در حالی منتشر می‌شود که طبق شواهد موجود احتمالا در انتخابات ماه نوامبر آمریکا «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور در مقابل «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا قرار گیرد.

از ۱ هزار و ۵۱۰ کانادایی در این نظرسنجی، حدود ۶۴ درصدشان گفته‌اند که با این ایده موافق هستند که دموکراسی آمریکا در صورت روی کارآمدن ترامپ نمی‌تواند برای چهار سال دیگر هم دوام بیاورد در مقابل ۲۸ درصد از شرکت‌کنندگان با این دیدگاه مخالفت کرده‌اند.

حمله ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره آمریکا از سوی حامیان ترامپ در جریان پیروزی بایدن بر انتخابات سال ۲۰۲۰، بسیاری از مردم کانادا را نسبت به اقدامات وی شوکه و نگران کرده است و حتی «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در این جریانات علنا ترامپ را به تحریک اوباش و شورشیان برای حمله به ساختمان کنگره متهم کرد.

ترامپ قول داده است، در صورت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری‌اش، دشمنان سیاسی خود را مجازات کند و اکنون به دلیل اظهارات اقتدارگرایانه‌اش به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

طبق نتایج این نظرسنجی که توسط رویترز منتر شده است، ۳ چهارم از مردم کانادا بر این باورند که پیروزی بایدن برای اقتصاد این کشور بسیار بهتر از پیروزی ترامپ است و در مقابل تنها ۱۸ درصد نظری مخالف این دیدگاه را مطرح می‌کنند.

نگرانی کانادایی‌ها از ورود دوباره ترامپ به عرصه قدرت

نظرسنجی مذکور ۹ تا ۱۱ ژانویه انجام گرفته است و ۴۹ درصد از شرکت‌کنندگان در آن عنوان کرده‌اند آمریکا از منظر سیاسی در حال تبدیل شدن به یک کشور مستبد و اقتدارگراست. ۷۱ درصد از شرکت‌کنندگان در آن هم عنوان کرده‌اند، این مفهوم که حاکمیت قانون به طور یکسان برای همه مردم اعمال می‌شود، در ایالات متحده آمریکا تضعیف شده است.

کمپین ترامپ هنوز به نتایج منتشر شده از این نظرسنجی واکنشی نشان نداده است. اهمیت نتایج این نظرسنجی از آنجایی است که حدود دو سوم از جمعیت ۴۰ میلیونی کانادا در ۱۰۰ کیلیومتری مرز ایالات متحده زندگی می‌کنند و روابط تجاری آمریکا برای کانادا از اهمیت زیادی برخوردار است.