آمریکا مانع اصلی توقف جنگ در غزه است

 «سرگئی لاوروف » وزیر خارجه روسیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره تحولات غزه تأکید کرد که دولت آمریکا تنها مانع اصلی در برابر تمام تلاش‌ها برای توقف جنگ و درگیری‌ها در غزه است.

وی دراین‌باره گفت: شورای (امنیت) ما تاکنون نتوانسته پاسخی مناسب به این چالش جدی ارائه کند و دلیل آن مشخص است، این موضع آمریکاست که مانع همه تلاش‌ها و ابتکارات برای خونریزی در سرزمین های اشغالی است.

وزیر خارجه روسیه همچنین نگرانی خود را نسبت به مخالفت مقامات رژیم صهیونیستی به راه‌حل دو-دولتی برای حل مسئله فلسطین را ابراز کرد.

لاوروف در ادامه افزود: پس از پایان مرحله حاد بحران کنونی که باید با درخواست از شورای امنیت برای آتش بس تسهیل شود، پیشنهاد می کنیم رایزنی هایی در سطح وزیران برای تقویت مواضع بازیگران اصلی منطقه انجام شود و سپس گام های عملی برای تسهیل احیای وحدت فلسطین برداشته شود.

جوزف بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه دوشنبه و پیش از نشست وزرای خارجه این اتحادیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد درباره مسئله فلسطین نه به دنبال فرآیند صلح که راه‌حل دو-دولتی را پیگیری می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: از این به بعد من درباره فرایند صلح صحبت نخواهم کرد، خواهان فرایند راه‌حل دو-دولتی هستم.مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچین درباره شرایط وخیم مردم فلسطین در نوار غزه افزود: شرایط انسانی در نوار غزه که هم‌اکنون به علت جنگ اسراییل علیه حماس تحت محاصره قرار دارد، نمی‌تواند از این بدتر باشد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم روز یکشنبه اسراییل را به دلیل کشتار «دلخراش» غیرنظامیان فلسطینی در غزه محکوم کرد و مخالفت نتانیاهو (نخست وزیر اشغالگران قدس) با طرح تشکیل دولت فلسطین را غیرقابل قبول خواند.

دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی نشست گروه ۷۷+ چین که در کامپالا، پایتخت اوگاندا برگزار شد، گفت: عملیات نظامی (رژیم) اسراییل باعث تخریب گسترده و کشتار غیرنظامیان در مقیاسی بی سابقه در دوران دبیرکلی من شده است. این موضوع دلخراش است و کاملاً غیرقابل قبول است. ما باید تمام تلاش خود را به منظور جلوگیری از گسترش درگیری ها در سراسر منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) انجام دهیم.

آمریکا مانع اصلی توقف جنگ در غزه است

به گفته مقامات بهداشتی غزه در روز یکشنبه، این حملات تا کنون بیش از ۲۵ هزار فلسطینی را کشته و بخش قابل توجهی از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ساکن این منطقه را نیز از خانه‌های خود آواره کرده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی یورو نیوز، آنتونیو گوترش اضافه کرد که امتناع از پذیرش «راه حل دو دولتی» برای اسراییلی‌ها و فلسطینی ها، کاملاً غیرقابل قبول است و گفت که انکار حق فلسطینی ها برای داشتن یک کشور، تنها باعث طولانی‌تر شدن این درگیری می‌ شود و آن را به تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت جهانی تبدیل می‌ کند.

سران و مقامات ارشد ده‌ها کشور از جمله آفریقای جنوبی، ایران، چین، ترکیه، کوبا، هند، ویتنام در نشست در کامپالا حضور دارند. گروه ۷۷+ چین گروهی متشکل از ۱۳۴ کشور در حال توسعه است که از منافع مشترک کشورهای جنوب جهان حمایت می کند.