آخرین فرصت برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق

به نقل از رسانه های عراقی، وزارت خارجه عراق امروز پنجشنبه در بیانیه خود از توافق با آمریکا درخصوص تدوین یک جدول زمانی مشخص و واضح خبر داد که مدت حضور مستشاران ائتلاف خارجی در عراق و کاهش تدریجی و برنامه ریزی شده این مستشاران در عراق و نیز پایان دادن به ماموریت نظامی ائتلاف خارجی را مشخص می کند.

آخرین فرصت برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق

وزارت خارجه عراق در این بیانیه موفقیت آمیز بودن مذاکرات بین دولت‌های عراق و آمریکا را که از آگوست ۲۰۲۳ میلادی آغاز شد و با ضرورت راه‌اندازی کمیته عالی نظامی (HMC) در سطح کارگروه‌های ارزیابی تهدید و خطر داعش به پایان رسید، اعلام کرد و افزود که با واشنگتن جهت کاهش تدریجی نیروهای ائتلاف خارجی به رهبری آمریکا در عراق و پایان مأموریت مبارزه با داعش به توافق رسیده است.

در ادامه بیانیه آمده است: پس از انجام مذاکرات شش ماهه از آگوست ۲۰۲۳، دولت آمریکا موافقت کرد که نیروهای ائتلاف ضد داعش را به تدریج از عراق خارج کند و بر اساس این توافق صورت گرفته، آنچه که مأموریت ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با داعش خوانده شده است، به پایان می‌رسد.

وزارتخانه یادشده افزود: طبق این توافق، دو طرف از کار کمیته عالی نظامی حمایت و وظایف آن را تسهیل می‌کنند و از انجام هر کاری که مانع یا تاخیر در کار آن می‌شود، خودداری می‌کنند. حفظ روند کار کمیته و موفقیت آن در دستیابی به مأموریت جزو منافع ملی است.

وزارت خارجه عراق ادامه داد: بغداد بار دیگر تعهد خود را نسبت به سلامت مستشاران ائتلاف در سراسر کشور در طول دوره مذاکرات، برای حفظ ثبات و جلوگیری از تشدید تنش‌ها تجدید می ‌کند.

در پایان بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که دولت از این توافق استقبال می‌کند و آن را بخشی از اجرای برنامه خود و تعهداتی که به مردم داده است، می‌داند.