جزئیات نامه جو بایدن به اردوغان

بعد از موافقت پارلمان ترکیه با پروتکل الحاق سوئد به ناتو، نامه بایدن به سران کمیته‌های روابط خارجی مجالس سنا و نمایندگان آمریکا درباره فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه خبرساز شده است.

یک مقام آمریکایی به خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه خبر داد که رئیس‌جمهور آمریکا از رهبران کنگره این کشور خواسته که «بدون هر گونه تاخیر» با فروش جنگنده اف-۱۶ به ترکیه موافقت کنند.

طبق قوانین موجود در آمریکا، دولت این کشور برای فروش سلاح و مهمات به کشورهای خارجی باید کنگره را در جریان قرار دهد و قوه قانونگذاری این کشور با فروش تسلیحات و مهمات مخالفت نکند.

جزئیات نامه جو بایدن به اردوغان

به روایت مقام آمریکایی، بایدن ضمن استقبال از تصویب پروتکل‌های الحاق سوئد به ناتو توسط پارلمان ترکیه، به اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنا و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفت که «در نظر دارد به طور رسمی به کنگره درباره فروش جنگنده‌های اف-۱۶ اطلاع دهد».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته از موافقت پارلمان ترکیه با عضویت سوئد به ناتو استقبال کرده بود.

پیش‌تر، پارلمان ترکیه با ۲۸۷ رای موافق در مقابل ۵۵ رای موافق عضویت سوئد را تایید کرد و اکنون مجارستان تنها کشور عضو ناتو است که ورود سوئد به این ائتلاف نظامی غربی را امضا نکرده است.

فنلاند و سوئد، هر دو کشور شمال اروپا نزدیک یا هم مرز با روسیه هستند که پس از آغاز جنگ روسیه با اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، برای عضویت در ناتو درخواست دادند.

مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آناتولی گفت که رئیس‌جمهور این کشور از کنگره خواست «بدون تأخیر» مسیر فروش اف-۱۶  (به ترکیه) را  هموار کند.