آمریکا تسلیحات هسته‌ای در بریتانیا مستقر می‌کند

 این گزارش درحالی منتشر می‌شود که بن‌بست میان روسیه و ناتو بر سر درگیری اوکراین همچنان ادامه دارد و در عین حال برخی از سیاستمداران غربی خواستار آماده‌سازی برای درگیری مسلحانه با مسکو شده‌اند.

روزنامه تلگراف چاپ انگلیس با استناد به قراردادهای خرید برای تاسیسات جدید در ایستگاه نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا در «لیکن‌هیث» واقع در «سافِک» از قصد و نیت واشنگتن برای آوردن تسلیحات هسته‌ای به این پایگاه خبر داد. انتظار می‌رود که بمب‌های B۶۱-۱۲ که سه برابر قدرتمندتر از بمب‌های پرتاب شده در هیروشیما در سال ۱۹۴۵ هستند، در این پایگاه مستقر شوند.

البته در سال گذشته میلادی، ایالات متحده جنگنده‌های اف-۳۵ با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را به این پایگاه فرستاد.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه سال گذشته گفت اگر کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا به انگلیس بازگردند، مسکو مجبور خواهد شد «اقدامات متقابلی» را اتخاذ کند. هم‌چنین روسیه، غرب را به تشدید تنش‌ها در اروپا و گسترش ناتو به سمت شرق متهم و تاکید کرده که این موارد دلیلی برای طولانی‌تر شدن جنگ اوکراین است.

هم‌زمان درحالیکه روزنامه تلگراف چنین گزارشی را نوشته، اما یک مقام دفاعی آمریکا این موضوع را نه تایید و نه رد کرده است.

آمریکا تسلیحات هسته‌ای در بریتانیا مستقر می‌کند

طبق گزارش خبرگزاری تاس، این مقام دفاعی گفت: ایالات متحده به طور معمول تاسیسات نظامی خود را در کشورهای متحد ارتقاء می‌دهد. اسناد اداری طبقه‌بندی نشده‌ای وجود دارند که نه چیزی را پیش‌بینی می‌کنند و نه قصد دارند وضعیت خاص یا جزئیات پایگاهی را افشا کند. این سیاست ایالات متحده است که حضور یا عدم حضور تسلیحات هسته‌ای در جایی را نه تایید و نه رد می‌کند.