توافق ترکیه و آمریکا درباره جنگنده اف-16 و اف-35

آمریکا یک اطلاعیه نظامی  صادر کرده که بر اساس آن قرار است جنگنده‌های «اف-۳۵» و «اف-۱۶» را به یونان و ترکیه بفروشد.

وبگاه «بالگرین میلیتری» روز شنبه در این باره  نوشت که این اطلاعیه از خرید قریب الوقوع ۴۰ جنگنده اف-16 توسط ترکیه خبر می‌دهد.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی به شدت با هم رقابت دارند. یونان به تازگی ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است.

چندی قبل، «کریاکاس میتسوتاکیس» رهبر حزب «دموکراسی نو» یونان و نخست وزیر سابق این کشور گفت که با توجه به تحرکات ترکیه، یونان باید توان نیروهای مسلح خود را تقویت کند.

میتسوتاکیس گفت:«یونان موظف است نیروهای مسلح خود را تقویت کند، زیرا ما، ترکیه را به عنوان بزرگترین و از نظر ژئوپلیتیکی غیرقابل پیش بینی‌ترین همسایه کنار خود داریم.»

قرارداد برای ترکیه فراتر از فروش جنگنده اف-۱۶ است و شامل ۴۸ موتور توربوفن «اف-۱۱۰»، ۱۴۹ رادار «ای‌ان‌ای‌پی‌جی»، ۱۶۸ کیت جنگال «وایپر» می‌شود.

یونان نیز دیگرمشتری آمریکاست.از نظر این کشور  تایید خرید ۸.۶ میلیارد دلاری ۴۰ جنگنده اف-۳۵ در حال انجام است که شامل سامانه‌های تکمیلی مختلف نیز می‌شود. این هواپیماها قرار است جایگزین ناوگان «اف-4 فانتوم» و «میراژ-۲۰۰۰» شوند.

کنگره آمریکا ۱۵ روز فرصت دارد تا این فروش‌ها را ارزیابی کند. طبق قانون مربوطه، دوره ارزیابی برای اعضای ناتو 15 روز و برای کشورهای غیر ناتو تا ۳۰ روز افزایش می یابد.

ارزیابی این قرارداد تسلیحاتی برعهده کمیته روابط خارجی سنا و کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است. این نهادها دارای اختیار ارزیابی و در صورت لزوم به چالش کشیدن فروش بین‌المللی تسلیحات هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از موافقت پارلمان ترکیه با عضویت سوئد به ناتو استقبال کرده بود.

توافق ترکیه و آمریکا درباره جنگنده اف-16 و اف-35

پیش‌تر، پارلمان ترکیه با ۲۸۷ رای موافق در مقابل ۵۵ رای موافق عضویت سوئد را تایید کرد و اکنون مجارستان تنها کشور عضو ناتو است که ورود سوئد به این ائتلاف نظامی غربی را امضا نکرده است.

فنلاند و سوئد، هر دو کشور شمال اروپا نزدیک یا هم مرز با روسیه هستند که پس از آغاز جنگ روسیه با اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، برای عضویت در ناتو درخواست دادند.