هدف پشت پرده چین از ماجرای جنگ اسرائیل و غزه

چند ماه از تجاوز و نسل کشی بی سابقه صهیونیست ها در نواز غزه می گذرد که انتقادات گسترده ای علیه این رژیم در پی داشته. اما رفتار دولت چین به عنوان یکی از اصلی ترین قدرت های کنونی جهان در قبال این ماجرا، به نوعی تعجب بسیاری را موجب شده و نقل محافل مطالعاتی شده. دولت پکن که در عمده مناقشات بین المللی موضعی بی طرف یا گاها بی تفاوت را داشته، این بار انتقادات کم سابقه ای به صهیونیست ها و جنایات بی شمار و غیرانسانی که رقم زده اند، داشته. اما سوال این است که چه اتفاقی رخ داده که این دولت شرقی، این استراتژی و رفتار جدید را در پیش گرفته است؟

در محافل مطالعاتی، این موضوع اینگونه در حال بررسی است که چگونه این جنایات موجب اعتبارزدایی از امریکا در سطح جهانی و به یک بحران تمام عیار برای مقبولیتش تبدیل شده، اما چینی ها توانسته اند از آن در راستای اعتبارزایی برای خود، در افکار عمومی کشورها و به ویژه منطقه غرب آسیا، بهره ببرند. در واقع، این جنگ اکنون به یک چالش بزرگ برای دو کشور تبدیل شده که شرقی ها از آن در راستای افزایش محبوبیت و مقبولیت خود در کشورهای در حال توسعه، در حال استفاده حداکثری هستند. آنها می خواهند با بهره برداری از این وقایع، افکار عمومی کشورهای در حال توسعه را که شامل تمامی غرب آسیا می شود، از آن خود کرده یا به خود نزدیک کنند.

جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی به جدالی کم سابقه برای اعتبارزدایی از ایالات متحده و اعتبارزایی برای چین تبدیل شده است ...

مارک لئونارد، تحلیلگر ارشد روابط بین الملل و بنیانگذار شورای روابط خارجی اروپا در این باره می گوید: "شش ماه پیش هشدار دادم؛ در حالی که غرب با تغییر برخی از عناصر خود و دعوت از چند بازیگر دیگر، به دنبال حفظ نظم بین المللی کنونی است اما استراتژیست های چینی پیشنهاد می کنند تا دولتشان به کشورهای دیگر کمک کنند تا حاکمیت و مدل مطلوبشان را با کاهش سلطه غرب بسازند."

هدف پشت پرده چین از ماجرای جنگ اسرائیل و غزه

نتیجه گیری وی از این تقابل با بحران کنونی به این نقطه می رسد که: "دولت بایدن تلاش کرده تا انتقادات عمومی از اسرائیل را با فشار خصوصی برای هدف قرار دادن دقیق تر حملاتش در غزه و بازتر بودن برای توافق سیاسی با فلسطینی ها آشتی دهد اما پکن به دلیل عدم نیاز به چنین تعادلی، بسیار کمتر محدود شده و آزادی عمل زیادی دارد. با درخواست راه حل دو کشوری، امتناع از محکوم کردن حماس و تلاش های نمادین برای حمایت از آتش بس، از احساسات جهانی ضداسرائیلی در جهت ارتقای جایگاه خود در کشورهای در حال توسعه استفاده کرده است. در واقع، آنها آتش افروزی هایی که سیاست مداران غربی را بدنام کرده و به ستوه آورده، در آغوش می گیرند!"

در واقع، او به این اشاره دارد که چین در تلاش است تا بتواند افکار عمومی کشورهای در حال توسعه را به نفع خود کند و اکنون، اینگونه وارد نسل کشی در فلسطین شده و علیه رژیم صهیونیستی اقدام می کند. این موضوع یعنی عصری جدید در سیاست خارجی چین؛ اگرچه این ماجرا ابعاد دیگری هم می تواند داشته باشد اما این زاویه، راهبردی و قابل اهمیت است.