چرا نظامیان آمریکایی هدف قرار گرفتند؟

 در حمله پهپادی به یک مقر نظامی آمریکا در نزدیکی مرز سوریه و اردن، سه سرباز آمریکایی کشته و ۳۴ تن مجروح شدند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، این حمله را «بسیار دردناک و غمگین» توصیف کرد و مدعی شد این حمله توسط نیروهای تحت حمایت ایران انجام گرفته است. او همچنین ادعا کرد که مسوولان این حمله «در زمان مناسب و به شیوه‌ای مناسب» پاسخگو خواهد کرد. ایران به صورت رسمی دخالت در این حمله را رد کرده است. سوال مهم این است که این حمله چه پیام‌هایی برای آمریکا دارد؟

۱. حمله علیه مواضع آمریکا، برون‌داد جنگ غزه است

چهارمین ماه جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه نیز در حال سپری شدن است. آمریکا تاکنون دست‌کم در «مواضع اعلامی» خود آشکارا حمایت همه‌جانبه‌ای از رژیم صهیونیستی داشته است. همه قطعنامه‌های شورای امنیت که خواستار توقف جنگ غزه بودند توسط آمریکا وتو شدند. دو قطعنامه‌ای هم که تصویب شدند صرفاً بر کمک‌های بشردوستانه تأکید داشتند. علاوه بر این، دولت آمریکا طی این ۴ ماه در چند نوبت کمک نظامی به رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و در اختیار این رژیم نیز قرار داد.

بارها مردم در سراسر جهان از جمله در آمریکا تظاهرات برگزار کردند و آمریکا را حامی نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه معرفی کردند. همین چند روز پیش در نشست انتخاباتی جو بایدن، مردم بارها سخنان وی را قطع و بر لزوم توقف جنگ غزه تأکید کردند. تاکنون بارها گروه‌های مقاومت تهدید کردند که به دلیل حمایت آمریکا از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه، پایگاه‌های این کشور را در منطقه غرب آسیا هدف قرار خواهند داد و از مدت‌ها قبل هم این کار را آغاز کردند. بنابراین، حمله روز گذشته و کشته و مجروح شدن ۳۴ نظامی آمریکایی برونداد سیاست این کشور در قبال جنگ غزه است و در صورتی که این جنگ ادامه داشته باشد تکرار چنین حملاتی علیه آمریکا نیز دور از انتظار نخواهد بود.

۲. حمله علیه مواضع آمریکا، نتیجه چرخه ناامنی در منطقه غرب آسیا است

منطقه غرب آسیا به دلیل سیاست های آمریکا، منطقه‌ای پرآشوب و ناامن است. این آشوب و ناامنی از سال ۲۰۱۱ با حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا از گروه‌های تروریستی و تکفیری به اوج رسید. در سال‌های اخیر در حالی که قدرت‌های منطقه به سمت گفت و گو و کاهش تنش در روابط خود حرکت کردند، جنگ غزه رخ داد و قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا در جهت کاهش این جنگ حرکت نکردند بلکه اقدام رژیم صهیونیستی را در قالب ماده ۵۱ منشور ملل متحد و دفاع مشروع تعریف کردند. مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها هشدار دادند که حمایت از جنایت رژیم صهیونیستی سبب گسترش درگیری، ناامنی و جنگ در منطقه خواهد شد و دامن آمریکا را هم خواهد گرفت.

برای مثال یمنی‌ها که در دو هفته اخیر شاهد حملات آمریکا و انگلیس علیه این کشور بودند، هراسی بابت تکرار حملات علیه کشتی‌های عازم اراضی اشغالی نشان ندادند و آمریکایی‌ها را به چالش کشیدند. حمله علیه مواضع آمریکا در نزدیکی مرز سوریه و اردن نیز پیامد چرخه ناامنی در غرب آسیا است و هر کشوری که درگیر در این ناامنی باشد از جمله آمریکا، نمی‌تواند عنوان کند که منطقه ناامن باشد، اما این ناامنی به ما سرایت نکند. امنیت مقوله‌ای تفکیک‌پذیر نیست بلکه هر بازیگر تأثیرگذار در ناامنی، ناگزیر طعم همین ناامنی را خواهد چشید. مقامات آمریکایی به تکرار مدعی شده‌اند خواستار گسترش درگیری‌های غزه و بدل ‌شدن آن به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر نیستند، اما این ادعا بیشتر بدین معنا بود که محور مقاومت نباید به جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه غزه پاسخ دهد.

چرا نظامیان آمریکایی هدف قرار گرفتند؟

۳. ادامه ناامنی در منطقه تبعات بیشتری برای آمریکا خواهد داشت

به نظر می‌رسد آمریکا به حمله روز گذشته واکنش نشان خواهد داد. جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا گفت «همه مسببین این حمله را در زمان مناسب و به شیوه‌ای که ما انتخاب می‌کنیم، پاسخگو خواهیم کرد.» شمار زیادی از مقامات آمریکایی نیز خواستار پاسخ قاطع آمریکا شده‌اند. برداشت آمریکا این است که اگر پاسخی قاطع به این حمله نشان ندهد اعتبار قدرت آن تضعیف خواهد شد و ممکن است سبب تکرار چنین حملاتی شود. بنابراین، پاسخ آمریکا به خصوص حملات نسبتاً شدید علیه مواضع مقاومت در عراق و سوریه محتمل است. با این حال، حتی پاسخ قاطع آمریکا نیز سبب توقف حملات علیه مواضع این کشور در منطقه غرب آسیا نخواهد شد.

با آغاز جنگ غزه، جنبش‌های مقاومت منطقه پایگاه‌های نظامی آمریکا را در منطقه هدف قرار داده‌اند. به گفته پنتاگون، این حملات تا پیش از حمله روز گذشته کشته‌ای به دنبال نداشت، اما به مجروح ‌شدن حدود ۷۰ نظامی آمریکایی منجر شده بود. حمله روز گذشته نیز ۳ کشته داشته و سنگین‌ترین حمله علیه آمریکا بوده است. لذا می‌توان گفت هر اندازه ناامنی در منطقه از جمله جنگ در غزه ادامه داشته باشد و یا حتی رژیم صهیونیستی علیه لبنان نیز وارد جنگ شود، مدیریت بحران در منطقه غرب آسیا از دست آمریکا خارج شده و نتیجه آن نیز حملات بیشتر و حتی تلفات بیشتر آمریکا در منطقه غرب آسیا خواهد بود. بنابراین، بر خلاف اظهارنظرهایی که در درون آمریکا انجام می‌شود و مدعی هستند پاسخ قاطع آمریکا سبب می‌شود حملات علیه مواضع این کشور تکرار نشود، حملات علیه آمریکا در صورتی متوقف خواهد شد که جنگ علیه غزه متوقف شود و آمریکا به حمایت‌ها از رژیم صهیونیستی پایان دهد. لازم به یادآوری است که سال ۲۰۲۴ سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است و جنگ غزه تاکنون به نفع بایدن نبوده و گسترده‌تر شدن آن نیز به ضرر بایدن خواهد بود.

آمریکا در پی اقدام مستقیم علیه ایران نیست

یکی از سیاست‌های رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا در زمان دولت سابق آمریکا و همچنین در خلال جنگ غزه این بود که آمریکا را مستقیماً وارد جنگ کند و به ویژه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران وارد جنگ مستقیم شود. برداشت رژیم صهیونیستی این است که از قدرت برتر در قبال ایران برخوردار نیست و نمی‌تواند وارد جنگ مستقیم نظامی با ایران شود، اما آمریکا می‌تواند اقدام مستقیم نظامی علیه ایران انجام دهد. با این حال، دولت‌های آمریکا (دولت ترامپ و بایدن) تاکنون در چنین دامی گرفتار نشده و از هر گونه اقدام مستقیم نظامی علیه ایران خودداری کردند. اکنون نیز واکنش دولت آمریکا نشان می‌دهد در پی اقدامی علیه ایران در خاک ایران نیستند. بایدن عنوان کرد این حمله توسط گروه‌های افراطی مورد حمایت ایران صورت گرفته است. پنتاگون نیز اعلام کرد ایران دخالتی در حمله علیه آمریکا نداشته است. واقعیت نیز این است که اساساً جمهوری اسلامی ایران نسبت به متحدان منطقه‌ای خود، نگاه «مستقلی» دارد و آنها را بازیگران مستقلی می‌داند که خیلی از سیاست‌ها و اقدام‌های خود را با تهران هماهنگ نمی‌کنند. حماس نیز عملیات طوفان الاقصی را با جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نکرده بود و آمریکایی‌ها نیز در دام تبلیغات صهیونیست‌ها گرفتار نشده و تایید کردند که جمهوری اسلامی ایران از این عملیات اطلاع نداشته است. به نظر می‌رسد دولت آمریکا که معتقد است گروه‌های مقاومت تحت حمایت ایران قرار دارند، چنین تلقی از رابطه میان جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا دارد و پذیرفته است که همه اقدام‌های آنها با هماهنگی ایران انجام نمی‌شود. بنابراین، برخلاف اظهارنظرهای برخی افراد تندرو در درون آمریکا، واشنگتن به سمت درگیری مستقیم با جمهوری اسلامی ایران حرکت نخواهد کرد که البته یکی از دلایل آن نیز این است که چنین اقدامی به تشدید بحران در غرب آسیا و خارج شدن اوضاع از کنترل منجر خواهد شد و حتی تبعات سخت‌تری برای نظامیان آمریکا در منطقه خواهد داشت.

نتیجه

به طور کلی باید گفت اقدام روز گذشته علیه مواضع آمریکا در غرب آسیا که یکی از سنگین‌ترین حملات سال‌های اخیر علیه این کشور بود، نتیجه حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه و چرخه ناامنی در منطقه بود. به عبارت بهتر، این حمله هزینه سنگینی بود که رژیم صهیونیستی برای آمریکا ایجاد کرد. قطعاً آمریکا مواضع مقاومت را در سوریه و عراق مورد هدف قرار خواهد داد، اما امنیت نظامیان آمریکایی زمانی تأمین خواهد شد که آمریکا رژیم صهیونیستی را برای پایان دادن به جنایت علیه غزه تحت فشار قرار دهد.