چه تعداد سرباز آمریکایی در عراق و سوریه با تهدید مواجه هستند؟

رسانه‌های غربی در بخشی از گزارش‌های روز دوشنبه خود پوشش گسترده‌ای درخصوص اعلام مواضع ایران در جریان حمله پهپادی به نیروهای آمریکایی در اردن داشتند. اظهارات ناصر کنعای سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در سطح این رسانه‌ها انعکاس زیادی پیدا کرد و صحبت‌های او مبنی بر دخالت نداشتن ایران در این حملات بازتاب‌ فراوانی پیدا کرد.

در بخشی از گزارش پایگاه خبری تحلیلی فایننشال تایمز انگلیس که همانند اکثریت قریب به اتفاق رسانه‌های غربی با سوگیری جبهه مقاومت را تحت حمایت ایران معرفی می‌کنند و مدعی نقش گسترده ایران در پشت پرده این حوادث می‌شوند، آمده است:

چه تعداد سرباز آمریکایی در عراق و سوریه با تهدید مواجه هستند؟

ایران روز دوشنبه از حمله‌ای که در آن سه سرباز آمریکایی کشته شدند، فاصله گرفت چون فشار داخلی بر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای پاسخ به تهران وارد شد.

یک روز پس از آنکه آمریکا «گروه‌های شبه‌نظامی رادیکال تحت حمایت ایران» را مسئول حمله پهپادی به یک پایگاه نظامی در شمال شرق اردن دانست، وزارت خارجه ایران هرگونه ارتباط با این حمله را رد کرد.

این وزارتخانه اتهام دست داشتن ایران در کشته شدن پرسنل آمریکایی را «بی اساس» خواند و آن را «توطئه» کسانی خواند که «علاقمند به کشاندن آمریکا به درگیری جدید در منطقه برای تشدید بحران هستند».

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، به نقل از نمایندگی تهران در سازمان ملل متحد نوشت: جمهوری اسلامی «هیچ ارتباطی با این حملات ندارد و درگیری‌ها بین ارتش آمریکا و گروه‌های مقاومت در منطقه است که متقابلاً با یکدیگر مقابله می‌کنند».

این اولین باری است که از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در غزه در ماه اکتبر، نیروهای آمریکایی در حمله ای در خاورمیانه کشته می‌شوند.

جمهوری خواهان ارشد کنگره در واکنش به حملات مستقیم به ایران خواستار حمله به ایران شده اند. سناتور لیندسی گراهام در شبکه اجتماعی ایکس نوشت «حالا ایران را بزن. آنها را محکم بزن»، سناتور جان کورنین هم نوشت «تهران را هدف بگیرید».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم در پستی در شبکه اجتماعی خود به نام حقیقت (Truth) این حمله را «پیامد وحشتناک و غم انگیز ضعف و تسلیم جو بایدن» خواند، اما خواستار اقدام خاصی نشد. او افزود: ما در آستانه جنگ جهانی سوم هستیم.

این حمله که به گفته مقامات دفاعی آمریکا حداقل ۳۴ نظامی را نیز مجروح کرد، به پایگاه برج ۲۲ در نزدیکی مرز اردن با سوریه صورت گرفت که ۳۵۰ پرسنل نظامی آمریکایی به عنوان بخشی از ائتلاف علیه داعش در آن مستقر هستند.

نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق بارها مورد حمله گروه تازه تأسیسی از شبه نظامیان تحت حمایت ایران موسوم به مقاومت اسلامی در عراق قرار گرفته‌اند که می‌گوید در حال تلافی حمایت واشنگتن از جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه است.

ایالات متحده با انجام حملات هوایی به تأسیسات مرتبط با گروه های شبه نظامی عراقی پاسخ داده است.

جاناتان پانیکوف، یکی از مقامات ارشد سابق اطلاعاتی که اکنون در شورای آتلانتیک مشغول به کار است، گفت: «ایران احتمالاً این‌طور محاسبه می‌کند که ایالات متحده در پاسخگویی و شرکت در یک درگیری در سطح منطقه تردید دارد. حقایق میدانی نشان می‌دهد که اجتناب از درگیری منطقه‌ای بدون در نظر گرفتن خواسته‌های آمریکا سخت‌تر می‌شود و ایالات متحده اکنون یک هدف اصلی است. این امر باید دولت بایدن را وادار کند تا حداقل در نحوه نگاه خود به ماهیت درگیری فعلی تجدید نظر کند.»

بایدن متعهد شد که ایالات متحده «همه کسانی را که مسئول هستند در زمان و به روشی که ما انتخاب کنیم، پاسخگو خواهیم کرد».

قیمت نفت در اوایل معاملات روز دوشنبه پس از اعلام کاخ سفید برای مدت کوتاهی بیش از یک درصد افزایش یافت.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، آمریکا را به حمایت همه جانبه از نسل کشی فلسطینیان در غزه و همچنین بمباران و حملات علیه گروه‌های ضد اسرائیلی در عراق، سوریه و یمن که این چرخه بی‌ثباتی را تشدید می کند متهم کرد. وی افزود: ایران خواستار «آتش بس فوری» است که «می‌تواند راه را برای بازگشت آرامش به منطقه هموار کند».

روز دوشنبه، سوریه اعلام کرد که اسرائیل حملات هوایی به مناطقی در جنوب دمشق نزدیک بلندی‌های جولان انجام داده است. وزارت دفاع سوریه در بیانیه‌ای که رسانه دولتی سانا منتشر کرد، اعلام کرد تعدادی غیرنظامی کشته شده‌اند ولی تعداد آنها را مشخص نکرد.

در گزارش اولیه سانا آمده بود که در میان کشته‌شدگان «مستشاران ایرانی» نیز حضور دارند، اما بعداً این مرجع حذف شد.

حسین اکبری، سفیر تهران در سوریه، گزارش‌ها مبنی بر تلفات ایرانیان را رد کرد و گفت: «در حمله امروز» ... هیچ مرکز مستشاری جمهوری اسلامی ایران هدف قرار نگرفت. همچنین در بین شهروندان یا مستشاران ایرانی، کسی شهید نشده است.»

حملات اخیر در حالی انجام شد که جنگ اسرائیل و حماس به رغم هدف واشنگتن برای جلوگیری از تبدیل آن به یک درگیری گسترده‌تر، باعث تشدید خشونت در سراسر منطقه شده است. ایران همچنین تاکید کرده است که می‌خواهد از یک جنگ منطقه‌ای اجتناب کند و گفته است که گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایتش مستقل عمل می‌کنند.

در این ماه، ارتش آمریکا یکی از فرماندهان بلندپایه حرکت النجبا، یک شبه نظامی مورد حمایت ایران در عراق را از بین برد. واشنگتن این اقدام را دفاع از خود پس از انجام حملات این جناح به پرسنل آمریکایی توصیف کرد. کارشناسان معتقدند حرکت النجبا یکی از تأثیرگذارترین جناح‌های جمهوری اسلامی ایران است. ایالات متحده حدود ۲۵۰۰ سرباز در عراق و حدود ۹۰۰ سرباز در سوریه دارد، جایی که آنها برای کمک به جلوگیری از ظهور مجدد داعش مستقر هستند.

ایالات متحده و بریتانیا همچنین در واکنش به حملات گروه شورشی تحت حمایت ایران به کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، حملات مشترک به اهداف حوثی‌ها در یمن را هماهنگ می‌کنند.

شورشیان حوثی مورد حمایت ایران گفته‌اند که حملات آنها به خطوط کشتیرانی در پاسخ به بمباران نوار غزه توسط اسرائیل از زمان آغاز جنگ خود علیه حماس در ماه اکتبر بوده است. حوثی‌ها از اواسط نوامبر تاکنون بیش از ۳۰ حمله به کشتی‌های بین المللی و تجاری انجام داده اند.