ادامه جنگ در غزه؛ فروپاشی رژیم صهیونیستی از درون

 با گذشت بیش از سه ماه از اقدامات تجاوزگرایانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و فلسطینیان، شکست اطلاعاتی و امنیتی این رژیم و ناتوانی ارتش اسرائیل به وضوح برای دنیا روشن شد و ثابت کرد که آن‌چنان که تصور می‌شد توانایی مقابله را ندارند.

اخیرا طی عملیاتی که نیروهای مقاومت در اردوگاهی انجام دادند تعداد زیادی از نظامیان رژیم صهیونیستی کشته شدند، اما مسئولان این رژیم در ادعاهایی آمار دروغی را درخصوص کشته‌شدگان اعلام کرده و واقعیات را منعکس نمی‌کنند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی پیشتر پس ازحمله به اردوگاه المغازی گفته بود رزمندگان فلسطینی ساختمان‌هایی را که سربازان در آن مستقر بودند با راکت بمباران کردند که منجر به فروریختن آن‌ها شد و ۲۴ نظامی اشغالگر در نتیجه ریزش ۲ ساختمان در مرکز غزه کشته شدند.

هاگاری درباره جزئیات کشته شدن نظامیان صهیونیست گفت: سربازان ذخیره در حال بمب‌گذاری دو ساختمان در اردوگاه «المغازی» در مرکز نوار غزه بودند که یک فرد مسلح با یک خمپاره یک تانک مستقر در نزدیکی آنها را هدف قرار داد و همین اقدام منجر به فرو ریختن این دو ساختمان بر روی سربازان ما منجر شد.

«مهدی شکیبایی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از شرایط میدانی جنگ در غزه اظهار داشت: صحنه‌ای که در نوار غزه شاهد آن هستیم؛ صحنه‌ای است که می‌تواند سرنوشت بسیاری از شک و تردیدها در مورد مساله فلسطین و نسبت آن با رژیم صهیونیستی را تعیین کرده و یکسری از تردیدها را رفع کند.

وی تصریح کرد: این تردیدها ممکن است درخصوص مسائل مقابله میان اسرائیل و فلسطین، رابطه آمریکا با اسرائیل، رابطه برخی از گروه‌های فلسطینی با یکدیگر، ارتباط مساله فلسطین با کشورهای عربی و حتی وضعیت شخص نتانیاهو را تعیین تکلیف کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین بیان کرد: اتفاقی که افتاده نادر بوده و ممکن است زمان زیادی بگذرد تا متوجه زوایای بیشتر این عملیات باشیم. آنچه می‌بینیم دو طرف فلسطینی و اسرائیلی هستند؛ طرف فلسطینی عملیات بی نظیری انجام داده و غافلگیری در صحنه نظامی، امنیتی و اطلاعاتی ایجاد کرده، طرف دیگر رژیم صهیونیستی است که غافلگیر و شوکه عملیاتی است که انجام شده و تا به امروز نزدیک به ۲۶ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده است. لذا این عملیات فلسطینیان و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در درون خود بسیاری از پرونده‌ها را با چالش مواجه کرده است و چه بسا به بسیاری از چالش‌ها و پرسش‌ها پاسخ دهد.

شکیبایی در ادامه افزود: یکی از این موارد وضعیت ارتش رژیم صهیونیستی است که به لحاظ منابع انسانی، لجستیک و مسائل مربوط به امنیت و اطلاعات یک ارتش محسوب می‌شد که دست نیافتنی بود و ۷۵ سال به گونه‌ای تبلیغ کردند که ارتش ضد ضربه است، اما این جنگ و عملیات که بیش از ۳ ماه شاهدش بودیم این تصور را دگرگون کرده و ترسی که از یک ارتش مدرن وجود داشت در پیش چشم بسیاری از ملت های عربی و اسلامی فروریخته است.

وی اظهار داشت: در واقع ۷۵ سال رژیم صهیونیستی به عنوان رژیم آهنین شناخته می‌شد، حتی دولت های عربی این موضوع را تمام شده می‌دانستند و می‌گفتند ارتش رژیم شکست ناپذیر است؛ اکنون دولت‌های عربی هم دیگر برای‌شان سوال نیست که یک گروه فلسطینی با میدان مانور کوچک‌تر در برابر ارتش ضدضربه عملیات انجام داده و ابهت آن را در هم شکسته است. حتی ارتش کلاسیک مصر، اردن، سوریه و لبنان با طریق اولی می‌توانند این ارتش را شکست دهند.

مصعب البریم سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین اخیرا در اظهاراتی اعلام کرد که تعداد کشته‌های اعلام شده توسط رژیم اشغالگر، نصف تعداد واقعی کشته‌شدگان در میان نظامیان آن است. این در حالی است که رژیم صهیونیستی آمار دقیقی را از میزان تلفات نظامیان خود ارائه نمی‌کند. 

ادامه جنگ در غزه؛ فروپاشی رژیم صهیونیستی از درون

شکیبایی کارشناس مسائل منطقه در این زمینه اظهار داشت: این که رژیم صهیونیستی آمار دقیقی از میزان تلفات نظامیان خود در برابر عملیات‌های مقاومت و فلسطینیان ارائه نمی‌کند، دلیلش مشخص است. کلیت اسرائیل را ارتش آن تشکیل می‌دهد و هر خبری را که نشانه شکست و ناتوانی ارتش باشد، بایکوت می‌کنند. حساب کنید کانونی ترین قدرت در اسرائیل را ضربه می‌زنید، طبیعی است سانسور کنند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به این که شخص نتانیاهو خود را یک شخصیت بدون رقیب و رهبر جامعه صهیونیستی مطرح می‌کرد که از سال ۲۰۰۹ در اریکه قدرت قرار دارد، گفت: اما امروز دیگر کمتر کسی در آمریکا، اروپا، کشورهای عربی و اسلامی به این مساله فکر نمی‌کند که بعد از جنگ چیزی به نام نتانیاهو وجود ندارد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: هر منازعه میان فلسطین و اسرائیل داشته باشیم بدون شک بدون نتانیاهو خواهد بود، این رسوایی که به بار آمده باید از قدرت کنار برود، اکنون جامعه صهیونیستی به این نتیجه رسیده که اگر قرار است امنیت داشته باشد بدون نتانیاهو باشد.

شکیبایی درباره این که برخی تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش جنگ در سطح منطقه است، اظهار داشت: در صورتی که ما یک مرحله پساجنگ داشته باشیم و این مرحله پساجنگ در نوار غزه تکلیف خیلی چیزها را روشن می‌کند، این جنگ از زمانی که طوفان الاقصی در تاریخ ۷ اکتبر شروع شده، جنگی است که بازنده‌اش طرف اسرائیلی است و ادامه آن هر چه رژیم صهیونیستی کشتار کند، اسرائیل بازنده است، آن که چیزی از دست می‌دهد هم اسرائیل است. 

وی یادآور شد: طرف فلسطینی چیزهای زیادی به دست آورده، این تخریب و کشتاری که می‌بینیم از ابتدای ۱۹۴۸ وجود داشته و جزو سیاست اصلی رژیم در برخورد با قضیه فلسطین بوده است. در تمام این سال‌ها یا مردم را آواره کرده اند یا هزاران نفر شهید شدند، بنابراین نمی‌توانیم بگوییم دستاوردی را برای طرف  اسرائیلی داشته است، اما امروز فلسطینی‌ها بعد از ۷۵ سال توانستند ثابت کنند رژیم صهیونیستی برخلاف آنچه ادعا می‌کند، قدرتمند نیست؛ از درون فروپاشیده‌اند بنابراین هر چه این جنگ ادامه داشته باشد بازنده اصلی اسرائیلی‌ها هستند.

این کارشناس مسائل منطقه افزود:  در حاکمیت اسرائیل تصمیم بر توقف جنگ وجود دارد، اسرائیل از مرحله عملیات نظامی عبور کرده اگر قرار بود چیزی به دست آورد همان یک ماه اول میسر می‌شد. در نتیجه می‌توانیم ادعا کنیم جنگ غزه از مرحله نظامی عبور کرده گرچه اراده‌ای از سوی آمریکا وجود دارد تا مذاکرات را به سمتی ببرند و توقف جنایت را اعلام کنند در واقع تصمیم آمریکا این است جنگ خاتمه یابد.

شکیبایی تصریح کرد: آمریکایی‌ها به دلیل گرفتاری‌هایی که در مورد اوکراین و چین دارند مایل نیستند دامنه جنگ گسترش پیدا کند، گسترش جنگ به ضرر آمریکا است. در نزد آمریکایی‌ها آنچه فکر می کنند عبور از نتانیاهو است؛ بنابراین جوری صحنه را جلو می‌برند که اگر جنگ متوقف شد طرف فلسطینی مدعی پیروزی نشود. در واقع هم و غم آمریکایی‌ها این است که افکار عمومی را علیه فلسطینی‌ها کنترل کنند.

وی خاطرنشان کرد: همین امروز اگر جنگ متوقف شود شک نکنید طرف فلسطینی پیروز است. اسرائیلی‌ها به سه گانه ای که شامل نابودی ساختار حماس، آزاد سازی اسرا و گرفتن اداره مدنی غزه از حماس نرسیدند. بنابراین آمریکایی ها از نتانیاهو عبور کرده‌اند و در راهروها، اتاق‌های فکر و یا در جلسات‌شان پشت درهای بسته به این فکر می‌کنند چگونه بتوانند این موارد را کنترل کنند تا طرف فلسطینی یا مقاومت خود را پیروز اعلام نکند زیرا در این صورت سایر کشورها نیز الگو می‌گیرند و آمریکایی‌ها نمی توانند جلوی خیزش مردمی علیه اسرائیل را بگیرند. بر همین می‌خواهند اساس صحبت ها را به سمتی ببرند تا نوعی پیروزی را برای خود بین کشورهای عربی یا اسلامی و یا عادی‌سازی روابط رقم زنند و آن را به عنوان دستاورد ناشی از جنگ اعلام کنند.