مهمات ارتش اسرائیل ته کشید

 «ما از آمریکا ۳ خواسته اصلی داریم: مهمات ، مهمات و مهمات»، این درخواست عاجزانه نخست وزیر کابینه اسرائیل بنیامین نتانیاهو است که به موضوع اصلی گزارش‌ روزنامه یدیعوت آحارانوت تبدیل شد.

یدیعوت آحارانوت با اعلام این خبر که «ته کشیدن مهمات، اسرائیل را مجبور به کاهش بمباران‌ها علیه غزه کرده است»، نوشت که ارتش اسرائیل حالا مجبور شده روند حملات خود را با احتیاط ادامه دهد.

مهمات آمریکایی در دست نظامیان اسرائیلی

این رسانه عبری دلیل کاهش مقدار مهمات ارسالی واشنگتن به تل‌آویو را جنگ اوکراین معرفی کرده و فاش می‌کند که «اسرائیل این موضوع را به صورت عمومی اعلام نکرده اما یک مقام ارشد نظامی ما گفته کاهش حملات هوایی با هدف مدیریت تسلیحات برای یک جنگ طولانی انجام می‌شود».

ارتش رژیم اسرائیل در حالی تا به امروز و برای صد و شانزدهمین روز متوالی به بمباران نوار غزه ادامه می‌دهد که آمریکا از اولین روزهای جنگ غزه با ارسال تسلیحات و مهمات از این جنایت حمایت کرد. آخرین محموله ارسالی واشنگتن به تل‌آویو شامل ده‌ها جنگنده اف‌ ۳۵، اف ۱۵ و بالگردهای آپاچی بود.

نسل‌کشی اسرائیلی‌ها در غزه

منازل مسکونی، مراکز پزشکی و زیرساخت‌های حیاتی غزه، ۳۰ هزار هدفی هستند که جنگنده‌های اسرائیلی آن‌ها را بمباران کرده و ارتش رژیم اشغالگر با افتخار به عنوان دستاورد از آن‌ها یاد می‌کند. تاکنون  ۲۶۶۳۷ فلسطینی در این جنایات اسرائیلی و به وسیله تسلیحات آمریکایی به شهادت رسیده‌اند که اکثرشان زن و کودک هستند.

آمریکا به جز جنگنده و بالگرد، در ارسال بمب به تل‌آویو هم رکورد شکسته و در اولین محموله تسلیحاتی بعد از ۷ اکتبر، ۵۷ هزار گلوله توپ هدایت‌شونده برای بمباران غزه فرستاد. نیویورک تایمز در این باره می‌نویسد ارتش اسرائیل بیش از ۲۰۰ بار از یک نوع بمب ۲ هزار پوندی (۹۱۰ کیلوگرمی) که بزرگترین و مخرب‌ترین بمب است، در غزه استفاده کرد.

حجم ویرانی‌های در غزه در پی بمباران هوایی

براساس داده‌های یدیعوت آحارانوت ۶۵هزار بمب و موشک آمریکایی کارساز نبوده و حالا ارتش، قرارداد ۱.۵ نیم میلیاردی کارخانه‌های تولید سلاح اسرائیل با کشورهای خارجی را به حالت تعلیق درآورده تا بلکه از بحران بگذرد. طبق این گزارش، استفاده اسرائیل از مهمات آمریکایی علیه غزه، از تسلیحات استفاده‌شده اوکراین در جنگ ۲ساله با روسیه بیشتر بوده است.

در پی افزایش اختلافات راهبردی تل‌آویو و واشنگتن درباره جنگ غزه، دیگر رسانه عبری گلوبز طی گزارشی با اعلام «کُندشدن روند ارسال مهمات آمریکایی به اسرائیل و احتمال تعلیق کلی آن‌ها» نوشت که هدف دولت بایدن فشارآوردن به نتانیاهو برای کاهش شدت جنگ و یا اتمام آن است.

غزه در صدمین روز جنگ و مخالفت آمریکا با آتش‌بس

حالا رسانه‌های عبری تغییر رویکرد کاخ‌سفید در قبال جنگ غزه را به انتخابات آمریکا گره زده و تاکید می‌کنند که جو بایدن نگران ریزش آراء طرفداران خود به خاطر حمایت از تداوم جنگ علیه غزه است؛ اکنون درخواست‌ تسلیحاتی تل‌آویو به یک اهرام فشار برای کاخ سفید تبدیل می‌شود.

نهادهای جنگ‌طلب تل‌آویو و محافل رسانه‌ای طرفدار سیاست‌های نتانیاهو هنوز با این وضعیت کنار نیامده‌اند. تحلیلگر سیاسی شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل آمنون آبرامویچ می‌گوید «بایدن در آغاز جنگ در کنار اسرائیل ایستاد و ۲ ناو هواپیمابر، یک زیردریایی هسته‌ای و قطاری هوایی از مهمات بی‌سابقه ارسال کرد که این حمایت‌ها تاکنون نیز متوقف نشده است».

تلفات ارتش اسرائیل در نبرد با مقاومت فلسطین

دیگر کارشناسان اسرائیلی اما بمب‌ها و موشک‌های آمریکایی را برای هرگونه دستاوردی در غزه ناکافی می‌دانند. تحلیلگر نظامی شبکه ۱۱ اسرائیل در یک مناظره تلویزیونی تصریح می‌کند «ما فریب خوردیم و برای این جنگ آماده نیستیم؛ با شبکه‌ای پیچیده از تونل‌های ۲۰ساله مواجهیم و فلسطینی‌ها تانک ۲۷ میلیون دلاری ما را با راکتی ۲۰۰ دلاری هدف قرار می‌دهند».

روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی دیگر به قلم شمعون شیفر به جای درخواست سلاح و مهمات از آمریکا، همراهی با تلاش‌ها برای پایان جنگ را توصیه و می‌نویسد «ما در نهایت مجبور به موافقت با توافقی خواهیم بود که به توقف جنگ و بازگشت مردم غزه به خانه‌هایشان منجر خواهد شد».