چگونه یمن قدرت خود را به رخ آمریکا کشید؟

ارتش یمن اعلام کرد در ادامه اقدامات تلافی‌جویانه خود در حمله به کشتی‌های آمریکایی با موشک کشتی لجستیک ارتش آمریکا با نام lewis B pulle را که نقش مهمی در حمله به خاک این کشور داشت، هدف قرار داد.

برخلاف دفعات گذشته که پس از اعلام یمن در حمله به کشتی‌های آمریکایی شاهد موضع‌گیری وزارت دفاع آمریکا بودیم، نیروی دریایی آمریکا هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نداده است. با وجود این، ارتش یمن در مواضع و اظهارات خود به صراحت و کاملاً شفاف خسارت های آمریکا را اعلام می‌کند.

در ارزیابی‌های اقتصادی و مالی صدها آمریکایی، امروز نبردی که در دریای سرخ جریان دارد، تأثیر مستقیمی بر نگرانی ها نسبت به افزایش مجدد نرخ تورم می گذارد، زیرا با توجه به شرایط موجود فضا شبیه به دوران شیوع کروناست و باید دست کم از خرید لوازم غیر ضروری خودداری کرد.

کارشناسان معتقدند، آنچه حوثی‌ها در سواحل دریای سرخ انجام می‌دهند، دستمایه نگرانی افکار عمومی شده و به شدت در محافل اقتصادی آمریکا ریشه دوانده است. مقام‌های ارشد دولت فدرال از خسارت‌های چندین هزار میلیارد دلاری در بخش‌های مختلف تجارت بین‌الملل به دلیل کمبود خدمات و تأثیر تحولات بر زنجیره‌های تأمین در بخش حمل و نقل دریایی در نتیجه حوادث یمن سخن می‌گویند.

در این میان شکست پنتاگون در زیر سلطه درآوردن حوثی‌ها بر مشکلات افزوده است. ایالات متحده به طور کلی خواهان کنترل حوثی‌ها و جلوگیری از عملیات نظامی گسترده علیه یمن است که می‌تواند همه کارت‌ها را با هم ترکیب کند.

 چگونه یمن قدرت خود را به رخ آمریکا کشید؟

برخی معتقدند، مایحتاج اولیه شهروندان آمریکایی تحت تأثیر حوادث دریای سرخ قرار نگرفته، بلکه زنجیره تأمین و لوازم تزئینی تحت تأثیر قرار گرفته است. بنابراین، عملیات یمنی ها در دریای سرخ به‌طور غیر منتظره ای علاوه بر کمیته‌های مربوطه در کنگره وارد رایزنی‌های مقام های ارشد آمریکایی، اقتصاددانان و شخصیت‌های بخش‌های حمل‌ونقل تجارت بین‌الملل شده است و جلسات فشرده‌ای با ماهیت مشورتی میان مسئولان برگزار می شود. در این میان فرماندهان نظامی و پنتاگون در تلاش برای یافتن کم هزینه ترین راه‌ها برای پایان دادن به وضعیت بحرانی در نزدیکی سواحل یمن هستند.

آنچه در محافل سیاسی و رسمی واشنگتن گزارش می‌شود، اینکه همه تلاش‌ها برای ایجاد نوعی معامله با حوثی‌ها از طریق فشار بر ایران شکست خورده است و تهران به میانجی‌های آمریکا در عربستان سعودی و سلطان نشین عمان اطلاع داده، قرار نیست در زمینه درگیری آمریکا با حوثی‌ها کمکی کند. ایران تأکید کرده است، آرامش زمانی به دریای سرخ و خطوط کشتیرانی باز خواهد گشت که تهاجم اسرائیل به نوار غزه متوقف شود.

چالش تقابل با حوثی‌ها دولت آمریکا را خسته و آزرده کرده و به دردسری برایشان تبدیل شده است. پرسنل نظامی در جلسات غیرعلنی از ترس خود برای راه افتادن جنگی خشن و اتحاد واقعی نداشتن میان خود در زمینه تشکیل ائتلاف دریایی می گویند که بزرگترین ترس ارتش آمریکاست.

آنچه از جلسات محافل نظامی واشنگتن به بیرون درز کرده است، نشان می‌دهد شناورهای نیروی دریایی آمریکا، انگلیس و فرانسه با وجود تمامی سامانه‌های راداری و پدافند هوایی در تیررس حملات موشکی حوثی‌ها قرار دارند.

واشنگتن پیام‌هایی از متحدان اصلی‌اش دریافت می‌کند که نگران بازگشت دوباره درگیری‌ها در عمق راهبردی یمن هستند. پیام‌هایی از این دست پیش تر از سوی پادشاهی عربستان فرستاده شده بود و به نظر می‌آید امارات حتی برای گزینه‌ای که مدنظر دارد، یعنی فراهم کردن ازسرگیری بحران نظامی در یمن آماده نیست. در این میان پادشاهی بحرین اطلاعاتی ارسال می‌کند مبنی بر اینکه تمایل ندارد وارد درگیری و تقابل با حوثی‌ها شود.